یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

فوتبال آلمان و چالش عربستان؛ خانمی که بازی را بر هم می زند؛ برد بلژیک؛ سوئد و برزیل؛ توقف انگلیس و اوکراین

نازک بین-یان کریستین دریسن، رئیس بایرن در نشست عمومی اتحادیه باشگاه‌های اروپا در روز پنجشنبه به عضویت هیأت مدیره درآمد و سپس موضع خود در مورد لیگ عربستان را به صراحت اعلام کرد. او جانشین اولیور کان در اتحادیه باشگاه‌ها شده است. کان، در پایان فصل گذشته بایرن را ترک کرد. دریسن ۵۶ ساله می‌خواهد بر ادعای آلمان برای رهبری در رقابت‌های بین‌المللی تأکید کند و در عین حال صدایی قوی برای فوتبال آلمان باشد. کریستین دریسن، در صحبت‌های خود درباره نفوذ فزاینده مالکیت چند باشگاهی هشدار داد و گفت: «حتماً باید به زمانبندی انتقال بازیکنان بین باشگاه‌هایی که متعلق به یک مالک هستند توجه کنید. جالب است که ببینید چگونه می‌توان با این موضوع مقابله کرد. فوتبال آلمان باید بسیار هوشیار باشد، ما چشم‌انداز هوشمندانه‌تری نسبت به بسیاری از کشورها داریم.» پس از جلسه روز پنجشنبه، دریسن، نیز نسبت به پنجره نقل و انتقالات موضع‌گیری کرد که در آلمان مانند بسیاری از کشورها از اول سپتامبر بسته شده، اما در عربستان سعودی یک هفته دیرتر بسته شد: «ترجیح می‌دهم که پنجره نقل و انتقالات همزمان بسته شود.» او در کنفرانس خبری و در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت نقل و انتقالات در لیگ حرفه‌ای عربستان که با جذب بازیکنانی مانند نیمار (الهلال)، کریم بنزما (الاتحاد) و سادیو مانه (النصر همراه با کریستیانو رونالدو) با قراردادهای هنگفت و پرداخت هزینه‌های گزاف نقل و انتقالات می‌تواند برای اروپایی‌ها خطرناک باشد یا خیر، گفت: «مشخص نیست و باید دید در آینده چه می‌شود. ما وضعیت مشابهی با چین داریم، اما الان هیچ‌کس دیگر در مورد چین صحبت نمی‌کند.» موضع دریسن در مورد حضور قهرمان عربستان در لیگ قهرمانان اروپا هم واضح بود: «خیر. ما باید به بازی‌های خود با تیم‌های اروپایی ادامه دهیم.»

دومین فینالیست مسابقات اوپن آمریکا ۲۰۲۳ مشخص شد

در دومین دیدار از مرحله نیمه نهایی مسابقات اوپن آمریکا، دنیل مدووف از روسیه موفق به پیروزی ۳-۱ برابر کارلوس آلکاراس، قهرمان دورۀ قبل این مسابقات شد تا حریف نواک جوکوویچ در فینال شود. تنیسور ۲۷ ساله روس در این مسابقه که ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه به طول انجامید، توانست با نتایج ۷(۷)-۶(۳)، ۶-۱، ۳-۶، ۶-۳ از سد آلکاراس ۲۰ ساله از اسپانیا بگذرد و به فینال آخرین گرند اسلم سال راه پیدا کند. با پیروزی مدودف به نوعی علاقه‌مندان به دنیای تنیس، شاهد تکرار فینال سال ۲۰۲۱ در مسابقات US Open خواهند بود.در سال ۲۰۲۱ این دنیل مدودف بود که توانست با نتیجه ۳-۰ و نتایج مشابه ۶-۴ جوکوویچ را شکست دهد تا برای نخستین بار فاتح رقابت‌های اوپن آمریکا شود. نواک جوکوویچ این فرصت را دارد تا با پیروزی برابر مدودف به بیست‌وچهارمین گرند اسلم خود برسد تا در کنار مارگارت کورت افسانه‌ای رکوددار قهرمانی در مسابقات گرند اسلم در طول تاریخ شود. به این ترتیب نواک جوکوویچ و دنیل مدودف روز یکشنبه در تکرار فینال سال ۲۰۲۱ برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف هم خواهند رفت.

نیمار: لیگ عربستان از فرانسه بهتر است

نیمار ستاره برزیلی الهلال مدعی است که لیگ عربستان آینده بسیار درخشانی دارد و همین الان با توجه به ستارگانی که در این تابستان به خاورمیانه آمده‌اند، لیگ عربستان از فرانسه باکیفیت‌تر است. به نقل از آاس، نیمار راجع به لیگ عربستان گفت: «فوتبال در همه جای دنیا یکسان است و توپ گرد است. با توجه به اسم‌های بزرگی که به لیگ عربستان آمده‌اند، احتمال دارد که لیگ حرفه‌ای این کشور حتی الان نیز بهتر از لیگ فرانسه باشد. جلسات تمرینی بسیار سخت و فشرده هستند و من می‌خواهم برای فتح عناوین بجنگم. می‌خواهم با الهلال به جام‌های بزرگ برسم و کارهای فراموش نشدنی انجام دهم.»

خانمی که بازی را برهم می زند

جایزه پسر طلایی که هر ساله توسط روزنامه توتواسپورت ایتالیا به مستعدترین جوان فوتبالی اروپا اهدا می‌شود. ولی امسال به طرز عجیبی جنجالی شده. این روزنامه هر ساله دو جایزه به برندگان می‌دهد؛ برنده بخش اصلی را خبرنگاران مشخص می‌کنند و مردم هم می‌توانند با حضور در سایت این روزنامه برنده جایزه «پسر طلایی اینترنتی» را انتخاب کنند. حالا به نظر می‌رسد که تیلور سوییفت، خواننده مشهور آمریکایی ، در رأی‌گیری بخش مردمی جایزه پسر طلایی تأثیرگذار شد، چرا که با اشاره و خواست وی هواداران تصمیم گرفتند که در حمله‌ای اینترنتی، نتیجه آراء را تغییر دهند. چندی پیش الخاندرو بالدو ،یکی از نامزدهای جدی بردن این جایزه در مصاحبه‌ای گفته بود علاقه‌ای به ترانه‌های خانوم سوییفت ندارد . حالا همین موضوع برای ش درسرساز شده. در حالی که در اوایل نظرسنجی، بالده ۲/۴۵ درصد رأی داشت و از بلینگام با ۳/۳۰ درصد آرا بالاتر قرار داشت، ناگهان یک پیام باعث شد، تا لشکر هواداران تیلور سوییفت به این نظرسنجی حمله کنند. این حمله بعد از توییت یکی از هوادران خانوم خواننده شکل گرفت که نوشته بود: «نباید اجازه بدهیم که آلخاندرو بالده این جایزه را ببرد. به جود بلینگام رأی بدهید.» در حال حاضر بلینگام با اختلافی قابل توجه در صدر این نظرسنجی قرار گرفته! گفته می شود در پشت این وقایع تیلور سوییفت، قرار دارد.

غازهایی که الهام‌بخش نبودند!

   مستند «همه یا هیچ» با هدف روشنگری درباره حذف غم‌انگیز تیم ملی آلمان برای دومین بار پیاپی از مرحله گروهی جام جهانی منتشر شده است.این آخرین کار آمازون برای تهیه پشت صحنه‌های جذاب فوتبالی است که روی شرایط سخت تیم هانسی فلیک در جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر تمرکز دارد. آلمان که با امیدهای فراوان به این تورنمنت رفت اما با ناآرامی میان بازیکنان، حمایت نکردن هواداران در آلمان و همچنین مسائل سیاسی تیم از سه بازی‌اش در مرحله گروهی تنها چهار امتیاز گرفت و در گروه خود سوم شد. در قسمت دوم و سوم این مستند، چندین کلیپ منتشر شده که نشان می‌دهد چرا کار تیم ملی آلمان به اینجا کشید. در تیم همبستگی لازم وجود نداشت و آرمل بلاکوچاپ و یولیان برانت در جلسات تیم قبل از بازی حساس و تعیین‌کننده با اسپانیا دیر حاضر می‌شدند و این عصبانیت شدید فلیک را در پی داشت. بلاکوچاپ نفر اولی بود که دیر می‌آمد و فلیک هشدار سختی به بازیکنانش داد: «ببینید بچه‌ها، نظم خیلی مهم است. همه مشکلاتی که وجود دارد را باید کنار بگذارید، منظم باشید یا در غیر این صورت برخورد جدی می‌شود.» قهرمان چهار دوره جام جهانی تلاش می‌کرد تا باخت شوکه‌کننده ۲ بر یک مقابل ژاپن در بازی اولش را جبران کند. آلمان برابر ژاپن خوب بازی کرد و در نیمه اول چند موقعیت گلزنی را از دست داد تا اینکه دو گل دیرهنگام خورد. یاشوا کیمیش در اپیزود سوم درباره اثر این شکست گفت: «این باخت جان تیم را گرفت و در رختکن به هر کس نگاه می‌کردی، انگار تیم را حذف شده می‌دانست.»روز قبل از بازی با اسپانیا، برانت در جلسه تاکتیکی تیم دیر حاضر شد. مربی ۵۸ ساله گفت: «خب بچه‌ها این آخرین بار است که درباره چنین موضوعی حرف می‌زنم، آخرین بار. این رفتارها بی‌احترامی به بقیه است، حتماً شما هم با من موافق هستید.» تلاش فلیک برای انگیزه دادن به تیم جالب بود و او قبل از بازی با ژاپن دسته‌ای غاز که در آسمان پرواز می‌کردند را به تیم نشان داد و به آنها گفت: «بگذارید این فیلم الهام‌بخش‌تان باشد. جام جهانی پرواز بزرگ ما است و بیایید همه با هم از روی زمین بلند شویم.»
فلیک بعد از بازی با ژاپن هم عبارت عجیبی در مورد عملکرد تیمش به کار برد که فرصت‌های گلزنی خوبی را خراب کرده بود: «ضرب‌المثلی هست که در این بازی به ذهنم آمد. گاوی که به شما ۱۰ لیتر شیر بدهد، خیلی خوب است اما اگر شب به ظرف شیر لگد بزند و آن را بریزد، چه؟ این احساس من در بازی با ژاپن بود. فکر می‌کنم در نیمه اول ۷۸ درصد مالکیت توپ را داشتیم اما گل نزدیم، مؤثر نبودیم و در نهایت مجازات شدیم.» فلیک قبل از بازی با اسپانیا هم حرف‌های آخرش را زد تا به تیم روحیه و هیجان بدهد: «این آخرین فرصت ما برای ماندن در این تورنمنت است. گذشته را فراموش کنید، باید از فرصت پیش رو درست استفاده کنیم. این کار ما است، رقابت با بهترین‌ها. می‌خواهم هر کدام از شما یک مبارز باشد، بازیکنی که می‌تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد. من واقعاً از شادی گل برزیلی‌ها لذت می‌برم، چه جشنی می‌گیرند، فوتبال همین است، این را از تیمم می‌خواهم.»آلمان که از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ هم حذف شده بود، با پیروزی یک بر صفر کاستاریکا برابر ژاپن فرصت زندگی پیدا کرد. اما تیم فلیک تنها با گل دیرهنگام نیکلاس فولکروگ از باخت مقابل اسپانیا گریخت. فولکروگ و کای هاورتز در بازی آخر گل زدند تا برابر کاستاریکا به پیروزی برسند اما اسپانیا به ژاپن باخت تا آلمان به خاطر تفاضل گل حذف شود.

اعلام رسمی ورزشگاه‌های نمایندگان ایران برابر حریفان عربستانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا محل برگزاری بازی‌های خانگی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان را به صورت رسمی اعلام کرد. وضعیت ورزشگاه‌های محل برگزاری سه نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از حالت «در انتظار تأیید» خارج و محل میزبانی تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و نساجی مشخص شد.بر اساس اعلام سایت AFC، تیم‌‌های پرسپولیس و نساجی بازی‌های خانگی‌شان برابر تیم‌های عربستانی را در ورزشگاه آزادی تهران انجام خواهند داد و سپاهان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان پذیرای حریف خود خواهد بود. از این رو ستارگان الهلال و النصر همچون نیمار و کریستیانو رونالدو به تهران سفر خواهند کرد و کریم بنزما بازی در اصفهان را تجربه خواهد کرد.

شکست عربستان با مانچینی در سنت جیمز پارک

تیم ملی فوتبال عربستان در یک دیدار دوستانه که در استادیوم خانگی نیوکاسل برگزار شد، برابر کاستاریکا تن به شکست داد. در یکی از دیدارهای دوستانه که در فیفا دی جاری برگزار شد، تیم فوتبال عربستان در استادیوم سنت جیمز پارک به مصاف کاستاریکا رفت و با نتیجه ۳ بر یک تن به شکست داد تا روبرتو مانچینی کارش را روی نیمکت سعودی‌ها با باخت آغاز کند.کاستاریکا در نخستین موقعیت جدی خود به گل رسید. ارسال جوئل کمپل حوالی نقطه پتالتی به فرانسیسکو کالوو رسید و با توجه به خروج اشتباه نواف العقیدی، بازیکن کاستاریکا از موقعیت پیش آمده نهایت بهره را برد و زودتر از گلر سعودی‌ها، روی توپ اثر گذاشت و با ضربه سر، دروازه عربستان را باز کرد.روی اشتباه عجیب سنگربان عربستان، تیم حریف تا آستانه گلزنی پیش رفت. پس از آنکه نواف العقیدی نتوانست پاس رو به عقب را به خوبی کنترل کند، توپ از پای او فاصله گرفت و به جوئل کمپل رسید و او با یک ضربه نرم قصد داشت تا دروازه خالی عربستان را باز کند ولی حسن التمبکتی توپ را از روی خط برگشت داد.کاستاریکا در دقیقه ۳۲ به گل دوم خود رسید که کاملا مشابه گل اول بود. ارسال جیمی مارین به تیر دوم رسید که مانفرد اوگالده از موقعیت پیش آمده نهایت بهره را برد و زودتر از یاسر الشهرانی روی توپ اثر گذاشت و با ضربه سر، دروازه عربستان و نواف العقیدی را باز کرد.در دقیقه ۵۵ کاستاریکا صاحب یک ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه شد. ضربه دیدنی وئل کمپل را نواف العقیدی با واکنشی به موقع چسبیده به پایه تیرک دروازه برگشت داد که توپ او به آلخاندرو بران رسید و ضربه این بازیکن به تیرک برخورد کرد و دوباره به العقیدی رسید.عربستان در دقیقه ۶۷ جدی‌ترین موقعیت خود را خلق کرد. شوت روی پا و پرقدرت سالم الدوسری پس از واکنش کیلور ناواس، با برخورد به تیرک افقی دروازه راهی کرنر شد. سعودی‌ها روی همین کرنر به گل اول دست یافتند. ارسال سالم الدوسری در محوطه جریمه با ضربه سر حسن التمبکتی در تیر دوم به فراس البریکان رسید و این بازیکن با یک تأثیرگذاری روی توپ، علی البلیهی را مقابل دروازه صاحب موقعیت کرد که ضربه سر این بازیکن به گل نخست تیم مانچینی تبدیل شد.کاستاریکا در دقیقه ۸۹ و برخلاف جریان بازی به گل رسید. روی یک اشتباه در خط دفاعی عربستان، توپ به راندال لیل رسید و این بازیکن با یک شوت زمین به گوشه دروازه، اختلاف را افزایش داد.در نهایت نیز این بازی با نتیجه سه بر یک به سود کاستاریکا به پایان رسید تا مانچینی در نخستین تجربه حضور روی نیمکت عربستان، بازی را واگذار کند.

پیروزی قاطع کرواسی و برتری پرتغال در خانه اسلواکی

دور پنجم بازی‌های مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ با برتری تیم‌های کرواسی، پرتغال و اسکاتلند و تواقف تیم‌های ترکیه و ایسلند پیگیری شد. در ادامه بازی‌های شب دوم از دور پنجم مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴، شش بازی برگزار شد که در مهمترین آنها تیم‌های کرواسی و پرتغال به ترتیب مقابل لتونی و اسلواکی پیروز شدند.از گروه J تیم ملی پرتغال موفق شد با تک گل دقیقه ۴۳ برونو فرناندز میزبان خود تیم ملی اسلواکی را شکست دهد. این پنجمین برد متوالی کریستیانو رونالدو و یارانش در این مسابقات بود که آنها را با ۱۵ امتیاز در صدر جدول گروه‌شان نگه داشت.

از گروه D تیم ملی کرواسی مقابل میهمان خود لتونی با نتیجه قاطع ۵ بر صفر به برتری رسید. برونو پتکوویچ در دقایق ۳ و ۴۴، لوکا ایوانوسچ در دقیقه ۱۳، آندره کراماریچ در دقیقه ۶۸ و ماریو پاشالیچ در دقیقه ۷۸ گل‌های این بازی را برای تیم تحت هدایت زلاتکو دالیچ به ثمر رساندند.کرواسی که به سبب حضور در مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا، تنها سه بازی در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ انجام داده است، اکنون با هفت امتیاز در رده دوم گروه خود قرار دارد.در دیگر بازی این گروه، ترکیه صدرنشین جدول در خانه به مصاف ارمنستان رفت و به زحمت توانست از این بازی یک امتیاز بگیرد. آرتاک داشیان در دقیقه ۴۹ گل نخست را برای ارمنستان به ثمر رساند و برتوغ اوزگور در دقیقه ۸۸ گل تساوی را برای ترکیه زد. ترکیه با این نتیجه ۱۰ امتیازی شد و همچنان صدرنشین گروه D است.نتایج کامل بازی‌ها و وضعیت جداول گروه‌هایی که شب گذشته تیم‌های حاضر در آنها به میدان رفتند را در زیر مشاهده می‌کنید:

گروه A
قبرس صفر – اسکاتلند ۳

جدول
۱- اسکاتلند ۱۵ امتیاز (۵ بازی)
۲- اسپانیا ۶ امتیاز (۳ بازی)
۳- نروژ ۴ امتیاز، تفاضل گل ۲- (۴ بازی)
۴- گرجستان ۴، تفاضل گل ۷- (۴ بازی)
۵- قبرس صفر امتیاز (۴ بازی)

گروه D
ترکیه یک – ارمنستان یک
کرواسی ۵ – لتونی صفر

۱- ترکیه ۱۰ امتیاز (۵ بازی)
۲- کرواسی ۷ امتیاز، تفاضل گل ۷+ (۳ بازی)
۳- ارمنستان ۷ امتیاز، تفاضل گل ۲+ (۴ بازی)
۴- ولز ۴ امتیاز (۴ بازی)
۵- لتونی صفر امتیاز (۴ بازی)

گروه J
اسلواکی صفر – پرتغال یک
بوسنی و هرزگوین ۲ – لیختن‌اشتاین یک
لوکزامبورگ ۳ – ایسلند یک

۱- پرتغال ۱۵ امتیاز (۵ بازی)
۲- اسلواکی ۱۰ امتیاز، تفاضل گل ۳+ (۵ بازی)
۳- لوکزامبورگ ۱۰ امتیاز، تفاضل گل صفر (۵ بازی)
۴- بوسنی و هرزگوین ۶ امتیاز (۵ بازی)
۵- ایسلند ۳ امتیاز (۵ بازی)
۶- لیختن‌اشتاین صفر امتیاز (۵ بازی)

پیروزی برزیل در شب تاریخی نیمار

برزیل توانست در شب تاریخ سازی نیمار بولیوی را با نتیجه ۵ بر یک شکست دهد. در ادامه دیدارهای انتخابی جام جهانی در قاره آمریکای جنوبی دو دیدار برگزار شد که در یکی از بازی‌ها برزیل توانست ۵ بر یک بولیوی را شکست دهد. در این دیدار نیمار دو بار برای تیمش  گلزنی کرد.به این ترتیب ستاره برزیل با زدن این دو گل توانست به رکورد ۷۹ گل زده در سلسائو برسد و به تنهایی برترین گلزن تاریخ برزیل شود. پیش از این او در کنار پله ۷۷ گله این رکورد را در اختیار داشت.رودریگو دو بار و رافینیا نیز دیگر گل‌های بازی را برای برزیل به ثمر رساندند. البته نیمار یک ضربه پنالتی را نیز در نیمه نخست از دست داد تا نتواند هت تریک کند. نیمار ،ابتدا در دقیقه ۶۱ توانست نتیجه بازی را ۴ بر صفر به سود برزیل کند و سپس هم در وقت‌های اضافی مسابقه (۳+۹۰) گل پنجم تیمش را وارد دروازه حریف کرد. همین ۲ گل کافی بود تا او شمار گل‌های زده‌اش با پیراهن برزیل آن هم بعد از ۱۲۵ مسابقه را به عدد ۷۹ برساند و از پله، «پادشاه فوتبال دنیا» که بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ توانسته بود در ۹۲ مسابقه ۷۷ گل برای برزیل بزند، عبور کند. البته در تاریخ فوتبال برزیل، این رکورد همچنان دست مارتا، فوق ستاره تیم ملی زنان این کشور است. او  در ۱۸۹ بازی برای برزیل ۱۲۲ گل زده و  نامش را بالاتر از ستاره‌های تیم مردان این کشور حک کرده است.  ماجرای تعداد گل‌های زده پله در تیم ملی برزیل هم چندان بی‌حرف و حدیث نیست. ادسون آرانتس دوناسیمنتو، ملقب به پله که ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در سن ۸۲ سالگی فوت کرد، آمار دیگری هم دارد و این آمار مربوط به ۱۱۳ مسابقه و ۹۵ گل با پیراهن تیم ملی برزیل است. این عدد شامل گل‌های او در مسابقات دوستانه، تقابل برزیل با تیم‌های باشگاهی و تقابل تیم ملی با تیم‌های رسمی ایالات برزیل است و مورد تایید فدراسیون فوتبال این کشور قرار گرفته اما فیفا این بازی‌ها را در زمره بازی‌های رسمی تلقی نمی‌کند و  چنین آماری را قبول ندارد. پس همان ۷۷ گل برای پادشاه برزیلی‌ها ثبت شده است.پله، به زعم بسیاری، بهترین بازیکن فوتبال تاریخ و تنها فردی است که ۳ بار قهرمان جام جهانی شده و میانگین گل ۰.۸۴ در هر بازی را در مقایسه با نیمار (۰.۶۳) برای خودش ثبت کرده است. نیمار ۳۱ ساله همین چند هفته قبل از پاری‌سن‌ژرمن راهی الهلال عربستان شده و بعد از غیبت در ۳ بازی تدارکاتی برای برزیل به دلیل مصدومیت، دوباره به اردوی تیم ملی رسید تا برابر بولیوی و پرو (سه‌شنبه در لیما) به میدان برود. او پیش از بازی درباره شکستن رکورد پله در کنفرانس خبری گفته بود: «پله به اتفاق آراء پادشاه فوتبال است. تصور کنید بشود رکورد فردی مثل او را شکست… این اتفاقی خاص است و گلم را به همه افرادی تقدیم می‌کنم که در این مسیر به من کمک کرده‌اند.»نیمار، ۹ دسامبر سال پیش با گلزنی برای تیم ملی برزیل در یک چهارم نهایی جام جهانی در دیدار برابر کرواسی با رکورد پله برابری کرده بود. آن زمان پله روی تخت بیمارستان، ۳ هفته قبل از فوتش با ارسال پیامی به نیمار تبریک گفت.در دیگر دیدار اروگوئه در خانه ۳ بر یک شیلی را شکست داد. نیکولاس د لا کروز دو بار و فدریکو والورده برای سلسته گلزنی کردند و آرتورو ویدال نیز تنها گل شیلی را ثبت کرد.

توقف انگلیس مقابل اوکراین در شب پیروزی قاطع سوئد

دیدارهای شب سوم از هفته پنجم مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ با توقف سه‌شیر و پیروزی زردپوشان اسکاندیناوی پیگیری شد. در ادامه بازی‌های سومین شب از هفته پنجم مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴، سه بازی برگزار شد که در مهمترین آنها تیم ملی انگلیس برابر میزبان خود اوکراین به تساوی یک – یک بسنده کرد.در این بازی از گروه C که در خاک لهستان برگزار شد، ابتدا اولکساندر زینچنکو در دقیقه ۲۶ اوکراینی‌ها را پیش انداخت اما کایل واکر مدافع انگلیس در دقیقه ۴۱ گل تساوی را به ثمر رساند تا تیمش بازنده به رختکن نرود. در نیمه دوم اما توپ دیگری از خط دروازه‌ها نگذشت و در نهایت امتیازات میان دو تیم تقسیم شد.با این نتیجه انگلیس ۱۳ امتیازی شد و همچنان صدرنشین جدول است. اوکراین هم ۷ امتیازی شد و رده دوم جدول را حفظ کرد.

در بازی همزمان از گروه F، تیم ملی سوئد میزبان خود تیم ملی استونی را با نتیجه ۵ بر صفر شکست داد. ویکتور جیوکرس ۱۸، دژان کولوسفسکی ۲۴، الکساندر ایزاک ۳۹ ، روبین کوایسون ۷۵ و کلیسون ۲+۹۰ برای زردپوشان اسکاندیناوی گلزنی کردند.سوئد با این نتیجه، دومین پیروزی خود در چهارمین بازی‌اش را کسب کرد و اکنون با ۶ امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد. این در حالیست که استونی با یک امتیازی که از قبل داشت در رده چهارم، بالاتر از آذربایجان که آن هم یک امتیازی است، باقی ماند. بلژیک و اتریش نیز هر دو با ۱۰ امتیاز و برحسب تفاضل گل به ترتیب رده‌های اول و دوم جدول گروه F‌ را در اختیار دارند.در دیگر بازی همزمان که از گروه I برگزار شد نبرد آندورا و بلاروس بدون گل به پایان رسید.

پیروزی حداقلی بلژیک در خانه آذربایجان

بازی نخست شب سوم از دور پنجم مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ و از گروه F؛ تیم ملی بلژیک در خانه آذربایجان به پیروزی رسید. در این بازی که در باکو پایتخت کشور آذربایجان برگزار شد، شیاطین سرخ اروپا با تک گل دقیقه ۳۸ یانیک کاراسکو به پیروزی رسیدند.بلژیک با این پیروزی به مجموع ۱۰ امتیاز از ۴ بازی رسید و در صدر گروه F رقابت‌ها قرار گرفت.در این گروه اتریش با ۱۰ امتیاز از ۴ بازی دوم است و سوئد که از ۳ بازی برگزار شده‌اش ۶امتیاز کسب کرده در رده سوم قرار دارد.

دور پنجم از رقابت‌های مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ با برگزاری سه دیدار به پایان رسید که در مهمترین آنها از گروه C تیم ملی ایتالیا در خانه مقدونیه شمالی به تساوی یک – یک بسنده کرد.

ایتالیایی‌ها که با انگیزه تلافی شکست برابر مقدونیه – شکستی که منجر به ناکامی آنها در صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ شد – به خانه حریف رفته بودند، با گلزنی کاپیتان جدید خود چیرو ایموبیله در دقیقه ۴۷ پیش افتادند، اما تنها ۹ دقیقه به پایان وقت‌های معمول مسابقه انیس برازی گل تساوی را برای تیم میزبان به ثمر رساند و اجازه نداد اولین بازی آتزوری برای سرمربی جدید این تیم لوچانو اسپالتی پایانی چندان خاطره‌‌انگیز داشته باشد.این سومین بازی هر دو تیم در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ بود که هر دوی آنها را چهار امتیازی کرد؛ البته ایتالیا به سبب تفاضل گل بهترش نسبت به مقدونیه شمالی در رده سوم جدول باقی ماند و مقدونیه در رده چهارم. این در حالی است که تیم‌های انگلیس با ۱۳ امتیاز از پنج بازی و اوکراین با هفت امتیاز از چهار بازی در رده‌‌های نخست و دوم جدول قرار دارند و مالت هم بدون کسب امتیاز از چهار بازی قعرنشین است.

در بازی همزمان از گروه I تیم ملی سوئیس در حالی که دو مرتبه از میزبان خود کوزوو پیش افتاده بود در نهایت بازی را با تساوی ۲ – ۲ به پایان رساند.رمو فروئلر هر دو گل سوئیس را در دقایق ۱۴ و ۷۹ به ثمر رساند. ودات موریکی هم گل‌‌های کوزوو را در دقایق ۶۵ و ۴+۹۰ به نام خودش ثبت کرد.در بازی دیگر این گروه رومانی در خانه مقابل اسرائیل یک – یک مساوی کرد.

در جدول گروه I که همه تیم‌های آن پنج بازی انجام داده‌اند، سوئیس با ۱۱ امتیاز، رومانی با ۹ امتیاز، اسرائیل با هشت امتیاز، بلاروس با چهار امتیاز، کوزوو با چهار امتیاز و آندورا با دو امتیاز رده‌های اول تا ششم را در اختیار دارند.

همدردی ستاره‌ها با قربانیان زلزله مراکش

چهره‌های مطرح ورزش فوتبال با قربانیان زلزله مراکش ابراز همدردی کردند. رئال مادرید و پاری سن ژرمن به همراه سفیان امرابط و حکیم زیاش، ملی پوشان مراکشی، با ارسال پیام‌هایی به حامیان قربانیان زلزله مراکش پیوستند.جمعه شب زلزله‌ای ۷.۲ ریشتری جنوب مراکش را لرزاند که بزرگترین زمین لرزه این کشور در بیش از ۱۲۰ سال گذشته بود.این حادثه حداقل ۱۰۳۷ نفر کشته برجای گذاشت و بیش از ۱۲۰۰ مجروح داشته که ۷۲۱ نفر در وضعیت وخیمی قرار دارند. تصاویر وحشتناکی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده ابر عظیمی از گرد و غبار در جنوب مراکش را نشان می‌دهد.در پی تخریب‌های مهیب صورت گرفته، ادای احترام و ابراز همدردی از سراسر جهان ورزش با شهروندان مراکشی صورت گرفته است.

امرابط، بازیکن جدید منچستریونایتد و زیاش، وینگر گالاتاسرای، که هر عضو تیم ملی فوتبال مرکش هستند، پیام هایی را در حساب اینستاگرام خود منتشر کردند.امرابط پیامی با مضمون «دعا برای مراکش» به اشتراک گذاشت، در حالی که زیاش ترجیح داد پرچم کشورش را در استوری خود منتشر کند.باشگاه‌های اروپا.رئال مادرید بیانیه ای رسمی منتشر کرد که در آن آمده بود:”رئال مادرید، رئیس و هیئت مدیره آن عمیق ترین نگرانی و همبستگی خود را با قربانیان زلزله مراکش در ساعات اخیر ابراز می کنند. باشگاه ما به خانواده های قربانیان و همه مردم مراکش تسلیت می گوید. به همین ترتیب برای مجروحان آرزوی بهبودی داریم و تمام همدردی خود را به مردم مراکش ابراز می کنیم.”این زمین لرزه کوه‌های اطلس مراکش را لرزاند و در شب جمعه تا پرتغال پس‌ لرزه‌هایی را به همراه داشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=215789 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x