جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جواد روحی معترض زندانی در زندان نوشهر جان باخت

امام جمعه شهر بروجرد گفته است گروه زیادی از مردم در مساجد حضور پیدا نمی‌کنند و در نماز جمعه نیز شرکت نمی‌کنند. حتی در راهپیمایی نیز شرکت نمی‌کنند و مجبوريم نماز جماعت را در پارک برگزار کنيم؛ حمايت ترانه ی عليدوستی از مهدی يراحی؛ احضار مجدد ۲۸ نفر از معترضان آبدانان برغم مختومه شدن پرونده آن‌ها؛ تعداد امضاهای کارزار اعتراض به اخراج استاد شریف در دو روز از ده هزار فراتر رفت

جواد روحی معترض زندانی در زندان نوشهر جان باخت

جواد روحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در زندان نوشهر محبوس بود، به صورت پرابهامی جان خود را از دست داد. مرکز رسانه قوه قضاییه مدعی شده که آقای روحی به دلیل نامشخص دچار تشنج شده و پس از انتقال به بیمارستان “شهید بهشتی” نوشهر، جان باخته است. جواد روحی در دادگاه پیشین به سه بار اعدام محکوم شده بود اما با نقض حکم در انتظار دادرسی مجدد بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، مجید کاوه وکیل مدافع این زندانی ضمن تایید این خبر، نوشت: “متاسفانه حسب اطلاع خانواده ی موکل جواد روحی، وی ساعاتی پیش در زندان نوشهر فوت شده است.” از سوی دیگر میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن اعلام اینکه درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است، مدعی شد: “جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان در پی تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. وی پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.” مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه نوشت: “با دستور قضایی مقرر شده است دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های وی مستندسازی شود. جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‎شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه گیری اقدام شده است.”
جواد روحی اواخر سال گذشته، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی‌الارض، محاربه، ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش‌ زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات، احتراق و تخریب اموال و تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور” به ۳ بار اعدام محکوم شد. دی ماه سال ۱۴۰۱، پرونده وی جهت رسیدگى فرجامى به شعبه نهم دیوان عالى کشور ارجاع شده بود. حکم سه بار اعدام و سایر مجازات های جواد روحی، در شعبه نهم دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌ عرض ارجاع داده شده بود. جواد روحی، شهروند معترض ۳۵ ساله و اهل آمل، پیشتر در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر بازداشت شده بود.
در طی سالهای اخیر موارد متعددی از مرگ مشکوک یا قتل شهروندان در بازداشتگاههای پلیس یا نهادهای امنیتی و قضائی منتشر شده است که در اکثر موارد تحقیقات صورت گرفته منجر به شناسایی خاطیان یا برخورد با مقام مسئولی نشده است.

مسعود علیا و امیر مازیار اساتید دانشگاه هنر تهران اخراج شدند

مسعود علیا و امیر مازیار، اساتید دانشگاه هنر تهران از تدریس در ترم جدید منع شدند. به گزارش هرانا، با احتساب این دو استاد، ۲۴ تن از اساتید منتقد در دانشگاه های مختلف کشور از اواخر تیرماه تاکنون به بهانه های گوناگون از تدریس کنار گذاشته شده اند. امیر مازیار، استاد دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی و مسعود علیا، استاد گروه فلسفه در دانشگاه هنر هستند. آقای علیا پیش از این از مدیریت گروه فلسفه هنر در دانشگاه مذکور برکنار شده بود. موج تصفیه اساتید دانشگاهی به خصوص در رشته های علوم انسانی و هنر، تاریخچه طولانی در حکومت فعلی ایران دارد که در طی سرفصل های سیاسی مختلف در کشور بیشتر یا کمتر می شود. روزنامه اعتماد روز پنجشنبه ۹ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد: “۵۲ استادانی که از شهریور ۱۴۰۰ (آغاز فعالیت دولت سیزدهم) تا ۸ شهریور امسال، برخلاف خواست خود از بدنه آموزش عالی حذف شده‌اند، شناسایی شده اند.” این روزنامه پیشتر در گزارشی به جمع‌آوری نام‌های ۱۵۷ استاد دانشگاه که در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند، پرداخته بود. این گزارش حاکی است که دولت‌های پیاپی در جمهوری اسلامی دست‌کم از نیمه دوم سال ۱۳۸۴، یعنی از حدود ۱۸ سال پیش، به اتهام «نگرش سکولار»، دست به اخراج‌های گروهی استادان عمدتاً پرسابقه زده‌اند.

کارگران ماشین سازی اراک: همچنان در اعتصاب می مانیم!

هیجدهمین  روز اعتراض و اعتصاب کارگران ماشین سازی اراک از روزهای قبل شدت بیشتری یافته است. و در بخش های مونتاژ ساخت و تجهیزات دیگ بخار متالوژی  قوی تر ادامه دارد. کارگران می گویند تا حقوق خود را نگیرند همچنان به اعتصاب و اعتراض خود ادامه می دهند.

حمایت ترانه علیدوستی از مهدی یراحی

ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران در واکنش به بازداشت مهدی یراحی، هنر اعتراضی را حق هنرمندان دانست و خواستار آزادی او شد. خانم علیدوستی چهارشنبه شب روی حساب اینستاگرام خود یک ویدئو از مهدی یراحی منتشر کرد و خواستار آزادی او شد. او همچنین با بازنشر یادداشت خود از مرداد ۱۴۰۱، نوشت: این بگیر و ببندها وممنوعیت‌ها و خشونت‌های آشکار و پنهان با صندلی بازی‌های شما کم و زیاد میشود، روزی هم تمام می‌شود. اما جلوی روند پویایی فرهنگ و هنر یک اقلیم را نمی‌گیرد. ترانه علیدوستی خود از جمله هنرمندانی است که در یکسال گذشته از معترضان حمایت کرد و مدتی بازداشت شده بود.

بازداشت دوباره نازیلا معروفیان بعد از حمایت از مهدی یراحی

روز چهارشنبه، نازیلا معروفیان برای سومین مرتبه در هفته‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این‌بار او را به جرم دفاع از مهدی یراحی بازداشت کرده اند.
نازیلا معروفیان در حساب توئیتر خود با یادآوری حمایت مهدی یراحی از او زمانی‌که در بازداشت بود، نوشت:
برام نوشتی در روزگاری که خیلی‌ها (نه همه) از دوستان و همکارانم هزار تا انگ و در نبودنم کارهایم را زیر سوال می‌بردند. اما ‎مهدی یراحی عزیزم حرف مسیر من همون نوشته ابتدای آهنگ باشکوه روسریتو شماست.
برام نوشتی.
پارسال هرموقع ناامید میشدم، «نفس نفس»ت رو گوش میدادم و و اما امسال بعد از آزادی‌های مسخره نصف روزه یهو روسریتو رو منتشر کردی و من یکی جون دوباره گرفتم.
حالا من برات میگم عزیز در بندم
«قەسیدەکان
مردوون
دڵ
بۆ نیشتمانی جەستە
شۆڕش ناکا
تەنانەت
رووت بوونەوە
لە شێعریشا قەدەغەیە»

عدم استقبال مردم؛ نماز جماعت به جای مسجد در پارک

سید علی حسینی امام جمعه شهر بروجرد گفت: گروه زیادی از مردم در مساجد حضور پیدا نمی‌کنند و در نماز جمعه نیز شرکت نمی‌کنند. حتی در راهپیمایی نیز شرکت نمی‌کنند و اخبار داخلی را نیز گوش نمی‌دهند. برای افزایش و رونق حضور مردم، برنامه‌ای در جهت برپایی و برگزاری نماز جماعات در پارک ها در اولویت قرار گرفته است!

احضار مجدد ۲۸ نفر از معترضان آبدانان برغم مختومه شدن پرونده آن‌ها

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از احضار مجدد ۲۸ نفر از معترضان ساکن آبدانان در استان ایلام خبر داده که پیش‌تر پرونده آن‌ها مختومه شده بود. براساس این گزارش دادگاه انقلاب ایلام این افراد را به شعبه یکم این دادگاه احضار کرده و یک برگ حکم قضایی مرتبط با جنبش «زن، زندگی،‌ آزادی» در سال گذشته را همراه با این احضاریه برای آنها ارسال کرده است. خانواده‌های این شهروندان در واکنش به این اقدام گفته‌اند که به زودی تجمعی در این ارتباط برگزار می‌کنند.

تعداد امضاهای کارزار اعتراض به اخراج استاد شریف در دو روز از ده هزار فراتر رفت

امضاهای کارزاری که دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به اخراج استاد خود به راه انداخته‌اند، تنها ظرف مدت دو روز از ده هزار فراتر رفت و همچنان در حال افزایش است. اخراج دکتر شریفی زارچی که به انتقاد و استقلال نظر شهرت داشت، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته و در افکار عمومی و فضای مجازی باعث اعتراض‌های بسیاری شده است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هم در صفحه کارزار با انتشار متنی خطاب به وزیر علوم، آورده‌اند: کمترین خواسته جامعه علمی کشور حفظ امثال دکتر شریفی زارچی در بدنه علمی کشور و تکریم ایشان به جهت تلاش‌هایشان در زمینه رشد علم و دانش، در ایران و جهان است. این نامه را که در روز هفتم شهریور در سایت کارزار قرار گرفت، تا صبح روز پنجشنبه نهم شهریور نزدیک به یازده هزار نفر امضا کرده‌اند و همچنان تعداد امضاها در حال افزایش است.

وزنه‌بردار ایرانی به دلیل گرفتن عکس یادگاری با ورزشکار اسرائیلی تا آخر عمر محروم شد!

به‌گزارش «همشهری» در جریان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی پیشکسوتان جهان در لهستان، مصطفی رجایی لنگرودی، وزنه‌بردار ایرانی، پس از کسب دو مدال نقره، به‌همراه وزنه‌بردار اسرائیلی روی سکوی قهرمانی مسابقات رفت و عکس یادگاری گرفت. در پی این اقدام، فدراسیون وزنه‌برداری این کار مصطفی رجایی لنگرودی را مغایر با «آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی» دانست و این وزنه‌بردار پیشکسوت تیم ایران را مادام‌العمر از حضور در کلیه مکان‌های ورزشی محروم کرد و حمید صالحی‌نیا، سرپرست تیم اعزامی را هم از سمت خود برکنار کرد. فدراسیون وزنه‌برداری همچنین گفت پس از بررسی‌های بیشتر، با همه کسانی که چنین «خطایی» کرده‌اند نیز «برخورد جدی و قاطع» خواهد کرد. خبرگزاری فارس نیز نوشته است که سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، کمیته پیشکسوتان این فدراسیون را منحل کرده است. انوشیروانی در این‌باره گفت: «مواضع جمهوری اسلامی اولویت اصلی این فدراسیون است.» پس از انقلاب ایران، حکومت اسلامی که اسرائیل را دشمن خود می‌داند به هیچ یک از ورزشکاران ایرانی اجازه مسابقه دادن با ورزشکاران اسرائیلی را نداده است و همواره برای گریز از مجازات فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی، بهانه‌های واهی برای این عمل تراشیده است.

«اعتصاب تلفن» زندانیان سیاسی بند۴ اوین

زندانیان سیاسی بند چهار اوین در اعتراض به محدودیت‌های شدید تلفنی بندهای مردان و عملکرد شرکت آسیاتک، پیمانکار تلفن‌های زندان، از هشتم تا دهم شهریور در اعتصاب هستند و از تلفن‌های زندان استفاده نمی کنند. زندانیان تاکنون به روش‌های مختلف موارد نارضایتی خود را به مسئولان زندان منتقل کرده‌اند اما مسئولان به خواسته‌های آنها هیچگونه رسیدگی نکرده‌اند. به گفته زندانیان سیاسی، با تلفن‌های آسیاتک علاوه بر گرانی شدید هزینه مکالمه و افت شدید کیفیت تماس، امکان کنترل، شنود و ضبط مکالمات زندانیان نیز نسبت تلفن‌های قبل بیشتر شده است.
رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، سعید مدنی، احمدرضا حائری، کیوان مهتدی، رضا شهابی، حسن سعیدی، کامیار فکور، علی یونسی، امیرحسین مرادی، آرش جوهری، امیرسالار داوودی از جمله زندانیان سیاسی بند۴ اوین هستند.

پاسخ هانیه توسلی به مصاحبه ی روز گذشته ی رئیسی

https://akhbar-rooz.com/?p=214619 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x