جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

زنده… حمایت محسن چاووشی از مهدی یراحی

تماس مهدی یراحی با خانواده

مصطفی نیلی وکیل مهدی یراحی در توییتر نوشت: آقای مهدی یراحی طی تماس کوتاهی با خانواده‌ اعلام کرده که در زندان اوین است.در این تماس ایشان گفته است که از نظر جسمی و روحی هیچ مشکلی ندارم و حالم خوب است.

مسئول پیشین دفتر سیاسی انجمن اسلامی پلی تکنیک توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد

امیرحسین بلالی، مسئول پیشین دفتر سیاسی انجمن اسلامی پلی‌تکنیک روز دوشنبه هفته جاری با حضور نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد و تا کنون خبری از وضعیت این فعال دانشجویی به دست نیامده است. سعید خلیلی، حقوقدان و وکیل این فعال دانشجویی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به همین مسئله، اظهار داشت: خانواده موکلم از وضعیت او کاملا بی‌اطلاع هستند و عنوان کرده‌اند که امیرحسین بلالی تا کنون هیچ تماسی با آن‌ها نداشته است. امیدواریم که اجازه دسترسی به پرونده به ما داده شود تا جزئیات آن را مطالعه و برای بلالی، اعلام وکالت داشته باشیم. وی افزود: تنها اطلاع ما از بازداشت موکلم این بوده که توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. آن هم به جهت اینکه مامورین در مراجعه برای بازرسی از منزل، خود را به عنوان مامورین این وزارتخانه معرفی کرده‌اند. گفتنی است که در جریان حضور مامورین وزارت اطلاعات در منزل امیرحسین بلالی، وسائل الکترونیکی این فعال دانشجویی نیز ضبط شده بود.

دانشکده پشت استاد ایستاد؛ شریفی زارچی باید بماند

دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که با اخراج دکتر شریفی زارچی مخالف است. دکتر حمید ضرابی‌زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر در ایمیلی که برای استادان دانشگاه فرستاده، اعلام کرده که این دانشکده علاقه‌مند است تا به همکاری خود با دکتر  علی شریفی زارچی ادامه دهد. در متن ایمیل آمده است:
پیرو برخی نکات مطرح‌شده، به استحضار می‌رساند دانشکده مهندسی کامپیوتر همواره علاقمند به ادامه فعالیت و حضور همکار توانمند و دلسوز، جناب آقای دکتر شریفی زارچی بوده و به‌طور ویژه گروه بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده به دانش و تخصص ایشان نیاز جدی دارد. در این راستا، کارگروه علمی جذب دانشکده هفته گذشته در پی دریافت فرم‌های ترفیع ایشان، موافقت خود را با تمدید قرار ایشان به هیأت اجرایی جذب دانشگاه اعلام نموده است و امروز نیز طی نامه‌ای رسمی به دبیر محترم هیأت اجرایی جذب دانشگاه خواستار تجدید نظر در رأی صادره شده است.  امید است با درایت اساتید بزرگوار در هیأت محترم اجرایی جذب و ریاست محترم دانشگاه، ضمن توقف اجرای رای صادره، فرصتی برای بازنگری و تکمیل فرایند تمدید قرارداد ایشان فراهم شود.
«شهر ما» نوشته است: این موضع مهم دانشگاه در حمایت از استاد منتقد در حالی مطرح می‌شود که حمایت دانشجویان از استاد خود نیز اوج گرفته و تعداد امضاهای کارزار اعتراض به اخراج شریفی زارچی از شب گذشته دوبرابر شده و به حدود شش هزار امضا رسیده است.

حمایت محسن چاووشی از مهدی یراحی

محسن چاوشی به بازداشت مهدی یراحی خواننده ی معترض ایرانی اعتراض کرد و با اشاره به تصاویری که از لحظه ی دستگیری او منتشر شده، نوشت:
تصویری که از به‌اصطلاح دستگیری پسر شریف خوزستان و ایران منتشر می‌کنید و به‌عمد دست‌به‌دست می‌گردانید، سندی‌ست محکم بر مظلومیت خوزستان و فرزندان‌اش که از هشتاد میلیون نفر بیشترند. مهدی را به شرافت، قلب پاک و دستِ درست و‌دغدغه‌مندش می‌شناسم.

اخبار ضد و نقیض در مورد بازداشت آهنگساز مهدی یراحی

برخی سایت های خبری از جمله بهار نیوز «بر اساس اخبار رسیده» گزارش داده اندئ، کوشان حداد، آهنگساز و تنظیم کننده به همراه مهدی یراحی بازداشت شده است. کوشان حداد که همکاری هایی با مهدی یراحی در زمینه تنظیم آثارش داشته، در ششم شهریور به همراه او بازداشت شده است. خبرهای دیگر از جمله در سایت تلگرامی امتداد حاکی است طبق اعلام منابع موثق این خبر کذب است. البته گفته شده که کوشان حداد فعلا دسترسی به تلفن همراه خود و راه‌های ارتباطی گذشته‌اش ندارد.

هفدهمین روز اعتراضات کارگران ماشین سازی اراک

هفدهمین روز اعتراضات کارگران ماشین سازی اراک در بخش های   مونتاژ ساخت و تجهیزات دیگ بخار متالوژی ادامه دارد. در واقع کل کارگران کارخانه بدلیل عدم پرداخت حقوق ها در اعتصاب بسر می برند. کارگران اعلام کرده اند چنانچه حقوق شان پرداخت نشود اعتصاب ادامه خواهد یافت و ادامه اعتراض به تهران کشیده خواهد شد.

دادگاه صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی برگزار شد

صالح نیکبخت یکی از وکلای ارزشمند فعالین صنفی معلمان و وکیل مدافع خانواده ژینا امینی در جلسه‌ای که در آن اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مورد بررسی قرار می گرفت در دادگاه حاضر شد.
علی رضایی وکیل مدافع وی در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کرد که اتهام تبلیغ علیه نظام بابت مصاحبه‌های صالح نیکبخت با برخی رسانه‌های خارجی و داخلی ازجمله در مورد مساله کولبری، برخورد نیروی انتظامی با افغان‌ها، موتورسواری بانوان، مصاحبه با روزنامه اعتماد در مورد تشریح روند پیگیری قضایی پرونده مهسا امینی و… به صالح نیکبخت تفهیم شد بدون اینکه فرصتی برای دفاع شفاهی و بررسی پرونده فراهم شود.  علی رضایی در ادامه عنوان کرد رییس دادگاه، ادامه رسیدگی و استماع دفاعیات آقای نیکبخت و اینجانب را به جلسه آینده موکول کرد.

افزایش فشارها بر دانشجویان در آستانه سالگرد

بنا بر گزارش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، حکم بدوی دست کم ۲۰ دانشجوی این دانشگاه که در سال گذشته صادر شده بودند، در هفته گذشته عینا تایید شده‌اند. همچنین ده‌ها نفر از دانشجویان این دانشگاه در روزهای گذشته توسط کمیته‌ی انضباطی جهت اخذ تعهد، مبنی بر شرکت نکردن در اعتراضات احتمالی شهریور، احضار شدند. لازم به ذکر است احکام انضباطی تایید شده از یک تا ۴ ترم تعلیق و محرومیت تحصیلی را شامل می‌شوند. همچنین دانشجویان تهدید شده‌اند تا خبر این محکومیت‌ها رسانه‌ای نشود به گونه‌ای که حتی اجازه‌ی رونویسی از حکم‌ را نیز به آنان نداده‌اند.

محرومیت وزنه‌بردار ایران به دلیل خوش و بش با نماینده اسرائیل، انحلال کمیته پیشکسوتان وزنه‌برداری

در جریان مسابقات پیشکسوتان جهان ورزشکار ایران مصطفی رجایی در رده دوم و ورزشکار اسرائیلی در رتبه سوم ایستاد. این دو بعد از مراسم اهدای مدال با یکدیگر به خوش و بش پرداختند و عکس یادگاری گرفتند. فدراسیون وزنه‌برداری ضمن محکومیت اقدام وزنه‌بردار پیشکسوت تیم ایران در جریان رقابت‌های قهرمانی پیشکسوتان جهان مصطفی رجایی و سرپرست تیم اعزامی (حمید صالحی‌نیا) را  از سمت خود برکنار و کمیته پیشکسوتان این رشته را منحل کرد.

دادگاه تجدیدنظر؛ فرهاد حافظی به هشت سال حبس محکوم شد

محکومیت فرهاد حافظی سمنانی (آزرم) به هشت سال حبس تعزیری، توسط شعبه سی و ششم دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، وی پیشتر توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل یک سال حبس و همچنین در خصوص اتهامات توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، به دو سال حبس مجموعا هشت سال زندان محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص آقای حافظی سمنانی قابل اجرا خواهد بود. فرهاد حافظی سمنانی (آزرم)، فرزند کامران و شهروند ساکن تهران است.

پلمب ۵ کافی‌شاپ در اهواز به علت نقض قوانین و شئونات اسلامی؛ صاحبان کافی‌شاپ‌ها بازداشت شدند

جعفری چگنی، دادستان مرکز خوزستان اعلام کرد: پنج کافی‌شاپ و رستوران در اهواز به علت نقض قوانین و شئونات اسلامی با دستور قضائی پلمب شدند. برخی از این مراکز فاقد مجوز فعالیت و برخی نیز اقدام به برگزاری محافل مختلط و توزیع غیرمجاز قلیان می‌کردند که پس از تحقیقات مقدماتی، دستور پلمب آن‌ها از سوی این دادسرا صادر شد. صاحبان کافی‌شاپ‌ها و سایر متهمان پرونده بازداشت و پرونده قضائی در این خصوص تشکیل شده است.

نیروهای امنیتی زلیخا قاضی‌زاده و محمد شیخ‌الاسلامی از فعالان آذربایجان را بازداشت کردند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یکشنبه ۵ شهریور زلیخا قاضی‌زاده و محمد شیخ‌الاسلامی دو تن از فعالان مدنی آذربایجان را در اردبیل و میانه بازداشت و به مکان‌های نامعلومی کردند. آن‌ها را در خانه‌های شخصی خود بازداشت کردند و تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهام‌های مطروحه علیه آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

«دورچی» خواننده رپ و R&B در تهران بازداشت شد

بهمن بابازاده، خبرنگار عرصه موسیقی، دوشنبه ۶ شهریور از بازداشت «دورچی» خواننده رپ و R&B در تهران خبر داد و اعلام کرد که همزمان پست‌های صفحه او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) حذف شده‌اند. «دورچی» خواننده جوانی از «نسل چهارم»، نسل جدید موسیقی است که تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در آثارشان دارند. سبک موسیقی «دورچی» در بین جوانان امروزی ایران بسیار محبوب است. او در کارهای خود از واژه‌های بی‌پرده در متن شعرهایش استفاده می‌کند. «دورچی» در اثر جدید خود به نام Damn Things (چیزهای لعنتی) که با همکاری اشکان کاگان، رپر دیگری از «نسل چهارم» ساخته در هفته‌های گذشته بیش از ۲۰ میلیون بازدید گرفته و با استقبال جوانان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. «دورچی» همچون دیگر هنرمندان «نسل چهارم» در آثار خود به‌طور عمده به موضوعات شهری، زندگی در خیابان‌ها، تجربیات شخصی و مسائل اجتماعی اشاره می‌کنند. «همیشه تنهام»، «تاریک‌ترین»، «می‌سوزم»، «ممفیس» و «چرسی» از دیگر آهنگ‌های «دورچی» هستند.

کانادا به وزیر بهداشت دولت روحانی اقامت موقتی اعطا نمی‌کند

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، روز دوشنبه با اشاره به کارنامه حقوق بشر ایران گفته است که این کشور از دادن اقامت موقت به حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت جمهوری اسلامی ایران، خودداری می‌کند. اخیرا انتشار تصاویری که ظاهرا این مقام جمهوری اسلامی را در مونترال نشان می‌داد بحث‌انگیز شده بود. آقای میلر در پستی در شبکه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) نوشت که بعد از ارزیابی اطلاعاتی که به توجه او رسانده شده شخصا تصمیم گرفته است که برای ۳۶ ماه از اعطای اقامت موقت به این مقام جمهوری اسلامی خودداری کند. آقای میلر نوشت: «این تصمیم که به اطلاع این فرد رسانده شده به بی‌اعتنایی ایران به حقوق بشر مرتبط است.» بند ۲۲ قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان که آقای میلر به آن اشاره کرد به وزیر مهاجرت این اختیار را می‌دهد برای حداکثر سه سال از دادن اقامت موقت به یک شهروند خارجی خودداری کند. هاشمی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ در دولت حسن روحانی وزیر بهداشت بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=214411 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x