جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گرانی نان؛ صدا و سیما تایید و وزارت کشور تکذیب می کند!

صدا و سيما می گويد نان در 13 استان گران شده و وزارت کشور می گويد چيزی به نام افزايش قيمت نان نداريم؛ شروع پروژه‌ی تصفیه‌ی اساتید همراه با دانشجویان از دانشگاه‌ها؛ بازداشت ۲۲۵ شهروند در ماه جولای ۲۰۲۳ توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران؛ جمع‌آوری فضای بیرونی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در مشهد با دستور «قرارگاه حجاب»

گرانی نان؛ صدا و سیما تایید و وزارت کشور تکذیب می کند!

صداوسیمای جمهوری اسلامی از گرانی نان در ۱۳ استان، از جمله فارس، تهران، قزوین و خراسان رضوی خبر داده و به‌نقل از مسئولان این افزایش را در راستای بهبود اقتصاد نانوا و جلوگیری از قیمت‌گذاری خودسرانه و کم‌فروشی عنوان کرده است. بنابر این گزارش قیمت نان در استان قزوین «۲۰ تا ۲۵ درصد»، استان مرکزی «۵ تا ۲۵ درصد» و مشهد «۳۰ تا ۴۰ درصد» است.
در پی پخش این برنامه، احمد وحیدی، وزیر کشور چهارشنبه ۱۱ مرداد افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها را تکذیب کرد و گفت: «در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.»
در روزهای اخیر در فضای مجازی نیز خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت نان در ایران منتشر شده است.

شرکت مخابرات، حق اشتراک ۲ هزار تومان را عملا ۲۰ هزار تومان کرد!

مخابرات، بابت هر خط ثابت تلفن ماهانه ۲۰ هزار تومان از مردم می‌گیرد! به گزارش بهار نیوز، ترفند محاسباتی مخابرات و ستاد به اصطلاح تنظیم بازار! از اول سال جاری به گونه‌ای است که شما اگر حتی یک تماس تلفنی در ماه با خط ثابت تلفن خود نداشته باشید، باید ماهانه ۲۱۸۰۰۰ ریال بحساب این این شرکت واریز کنید!!
در حالیکه دیوان محاسبات کشور اعلام کرده است: دریافت مبالغی تحت عنوان «حق اشتراک هر تلفن ثابت مشغول به‌کار» که از سال ۱۳۹۸ در قبوض مشترکان اعمال می شد، متوقف شد اما شرکت مخابرات در ترفندی تازه و عنوان مبهم «مابه‌التفاوت هزینه ماهانه!!»  مبلغ ۲۰ هزار تومان به قبض‌های مشترکان افزوده و به عبارتی جبران حق اشتراک را حدود ده برابر افزایش داده است!

اعتراض انجمن اسلامی پزشکان به دستورات غیرقانونی وغیراخلاقی «برخی نهادها»

انتقال ۴۶ نفر از بازداشت‌شدگان “آقدره” تکاب به بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه

هه‌نگاو مطلع شده که ۴۶ نفر بازداشت‌شدگان روستای آقدره به بازداشتگاه‌های نهادهای امنیتی ارومیه منتقل شده‌اند. این شهروندان در جریان اعتراض نسبت به عدم استخدام مردم بومی منطقه در معدن طلای آقدره، بازداشت شده بودند. در همین رابطه رضا مظفر، فرمانده انتظامی شهرستان تکاب، شهروندان معترض را “مخل نظم و امنیت” خوانده و از “دستگیری” آن‌ها به دلیل “برگزاری تجمع غیرقانونی” خبر داده است. همزمان نیز، مهدی تقی‌زاده، دادستان عمومی و انقلاب تکاب نیز، ضمن تایید بازداشت معترضان، مدعی شد که “برای مرتکبین پرونده قضایی تشکیل شده است.”

بازداشت ۲۲۵ شهروند در ماه جولای ۲۰۲۳ توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران

به گزارش هه نگاو، دست‌کم ۱۳۱ شهروند کُرد ، ۱۹ شهروند بلوچ و همچنین ۲۹ زن، ۷ کودک و ۱۱ شهروند بهایی طی ماه جولای توسط نیروهای حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند. بیش از ۵۸٪ شهروندان بازداشت شده شهروندان کُرد بوده‌اند.
همچنین طی ماه گذشته دست‌کم ۱۹ شهروند بلوچ معادل ۸.۵٪ کل بازداشتی‌ها، ۹ شهروند تُرک معادل ۴٪ کل بازداشتی‌‌ها و ۷ شهروند لُر و بختیاری و همچنین ۷ شهروند گیلک و مازنی معادل ۶٪ کل بازداشتی‌ها، بازداشت شده‌اند.
بازداشت پیروان اقلیت‌های مذهبی و دینی در ماه جولای به مانند ماه‌های گذشته توسط نهادهای حکومتی استمرار داشته و طی ماه گذشته دست‌کم ۱۶ فعال مذهبی توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند که نسبت به ماه ژوئن ۱۱ مورد معادل ۲۲۰٪ افزایش داشته است.
برطبق این گزارش، ۱۱ نفر از فعالین مذهبی که بازداشت شده‌اند از پیروان آیین بهایی بوده‌اند که ۶ نفر از آنها زن و ۵ نفر نیز مرد بوده‌اند. همچنین طی ماه گذشته دست‌کم ۴ فعال اهل سنت در شهرهای مختلف کُردستان و یک فعال دیگر نیز در بلوچستان بازداشت شده‌اند. با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ٢٩ زن در سراسر ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که معادل ۱۳٪ بازداشتی‌ها می‌باشد. قابل ذکر است که، در ماه گذشته دست‌کم ۷ فعال زن کُرد و ۶ فعال زن بهایی توسط نهادهای حکومتی بازداشت شده‌اند. همچنین در این بازه زمانی دست‌کم ۷ کودک زیر ۱۸ سال در کل ایران توسط نهادهای امنیتی و حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند. برطبق این گزارش ۴ نفر از کودکانی که بازداشت شده‌اند کودکان بلوچ بوده و ۲ نفر نیز کودک کُرد و یک کودک نیز در تهران بازداشت شده است.
طی ماه جولای امسال و با استناد به آمار هه‌نگاو، دست‌کم یک دانشجو به نام نازیلا معروفیان اهل سقز توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است. در این بازه زمانی، دست‌کم یک مدرس دانشگاه به سامان پاشایی اهل سقز نهادهای مذکور بازداشت شده است.
قابل ذکر است که طی ماه گذشته دست‌کم ۸ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای و ۷ هنرمند و بازیگر در شهرهای مختلف ایران توسط نهادهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

همسر نیلوفر حامدی: اگر پرونده همسرم ارتباطی با مرگ مهسا امینی ندارد، چرا بخشی از کیفرخواست به آن اختصاص دارد؟

محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین روز چهارشنبه در توئیتر با اشاره به صحبت‌های روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه نوشت: اگر بازداشت نیلوفر حامدی به مرگ مهسا امینی ارتباطی نداشت چرا قسمتی از کیفرخواست خانم حامدی به این مسئله اختصاص دارد؟ آقای آجرلو با اشاره به اینکه سخنگوی قوه قضاییه وعده داده که به‌زودی درباره پرونده همسرش به مردم «گزارش کامل» داده می‌شود گفت: امیدوارم به این سوال هم پاسخ داده شود که چرا همسرم دقیقا چند روز پس از کشته‌شدن مهسا امینی بازداشت شد؟
همسر نیلوفر حامدی در ادامه توئیت روز چهارشنبه افزود: «چرا هم در بازجویی، هم در دادسرا و هم در دادگاه درباره این موضوع از نیلوفر حامدی سوال شد؟» محمدحسین آجرلو در انتها با بیان اینکه اتهام خانم حامدی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی «گرفتن عکس از مهسا امینی روی تخت بیمارستان» عنوان شده، گفت: «قوه قضائیه که قصد ارائه گزارش کامل دارد چرا با برگزاری دادگاه علنی مخالفت کرد؟ چرا وکلا به استناد قرار غیرعلنی، از بیان هرگونه جزییات دادگاه منع شده‌اند و سخنگو، قول گزارش کامل می‌دهد؟»

شروع پروژه‌ی تصفیه‌ی اساتید همراه با دانشجویان از دانشگاه‌ها

بنا بر گزارشات متعدد از دانشگاه‌های باهنر کرمان، بهشتی و تهران، تعدادی از اساتید در راستای حذف از دانشگاه، تحت فشار‌های شدید قرار دارند. گفته می‌شود در دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر بهارک اختردانش و دکتر محمدمهدی علومی از اساتید گروه دامپزشکی این دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان در صفحات مجازی، حکم انفصال و اخراج دریافت کرده‌اند. همچنین در دانشگاه بهشتی دکتر رهام افغانی خراسکانی عضو هیات علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی به مصاحبه‌ی عقیدتی سیاسی احضار شده و زمزمه‌ی اخراج و قطع همکاری با ایشان به گوش می‌رسد. چندی پیش هم دکتر فرهاد شریعت‌راد از دیگر اساتید این دانشکده در شرف قطع همکاری قرار گرفته بود.
در دانشگاه تهران نیز ناصرمقدم کوهی استاد گروه ارتباط تصویری در صفحه‌ی مجازی خود از احتمال قطع همکاری به دلیل حمایت از اعتراضات دانشجویان، خبر داد.
یه گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، اخراج سیاسی اساتید دانشگاه تنها به اتهام حمایت از دانشجویان، می‌تواند در بلندمدت با تهی‌ساختن دانشگاه از اساتید متعهد و دغدغه‌مند و ارجحیت یافتن معیارهای فشل و غیرآکادمیک، ورود نیروهای فاقد وجاهت علمی به دانشگاه‌ را هموار می‌سازد.

سامان یاسین هنرمند و زندانی سیاسی کُرد به زندان اوین منتقل شد

سامان یاسین، خواننده و ترانه‌ساز بازداشت ‌شده اهل کرمانشاه (کرماشان)، به دلایل نامعلومی از زندان رجایی‌شهر به زندان اوین انتقال داده شده است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز چهارشنبه ١١ مرداد ماه ١۴٠٢ (٢ آگوست ٢٠٢٣)، سامان یاسین، زندانی سیاسی، ۲۷ ساله، خواننده رپ و ترانه‌سرا از زندان رجایی‌شهر به بند هشت زندان اوین منتقل شد. به گفته یک منبع مطلع، انتقال سامان یاسین به صورت فوری همراه با جمعی از زندانیان سیاسی باسابقه انجام گرفته است. سامان یاسین به تازگی از وضعیت ناپایدار جسمی و روانی خود به دلیل تزریق داروی ناشناخته و نیازی فوری خود به انتقال به مراکز درمانی خارج از زندان خبر داده بود. به گفته این هنرمند جوان، بعد از تزریق آمپول، به مدت بیش از ٢۴ ساعت بیهوش شده و پس از به هوش آمدن نیز، دست‌وپایش به تخت بیمارستان قفل بوده است. او تاکید کرده که دستگاهی به سر اون متصل شده و برای دو روز مشکل بینایی داشته است. این خواننده و ترانه‌ساز شامگاه سه‌شنبه ٣ مرداد ماه از مرکز روانپزشکی امین‌آباد به داخل زندان رجایی‌شهر بازگردانده شد. سامان یاسین در ٧ آبان ماه ١۴٠١، از بابت اتهاماتی شامل “محاربه” توسط دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد. سامان صیدی معروف به سامان یاسین، ترانه‌ سرا، آهنگساز و خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ١٠ مهر ۱۴۰۱ (۲ اکتبر ۲۰۲۲) به دلیل حمایت از اعتراضات توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از بازجویی به زندان رجایی شهر منتقل شد.

ادامه بازداشت ها در سراسر ایران

علی اصغر حسنی راد، زندانی سیاسی سابق توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “بازداشت آقای حسنی راد توسط ماموران اطلاعات سپاه صورت گرفته است.
روز دوشنبه نهم مردادماه، شاکر بوری، طنزپرداز پس از احضار به اطلاعات سپاه آبادان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت آقای بوری، پس از احضار وی به اطلاعات سپاه آبادان صورت گرفته است.
روز چهارشنبه یازدهم مردادماه، پویا دانا، شهروند ساکن اصفهان توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. پویا دانا، متولد ۱۳۷۱ و برادر روزبه دانا یکی از بازداشت شدگان بیستم تیرماه در اصفهان است.

جمع‌آوری فضای بیرونی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در مشهد با دستور «قرارگاه حجاب»

طرح «جمع‌آوری فضای بیرونی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها» در مشهد از اوایل هفته دوم مرداد آغاز شد. این طرح پس از ابلاغ نامه مدیر عامل سازمان ‌ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد، به بهانه «اتمام تاریخ بهره‌برداری از فضای پیاده‌رو در پایان سال ۱۴۰۱» و «تغییر سیاست‌های شهری» اجرا می‌شود. محمدجواد مشیری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «قرارداد کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سایر واحدهای صنفی این حوزه برای استفاده از پیاده‌روها تا پایان سال ۱۴۰۱ بوده است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ بر اساس سیاست‌های بالادستی و ابلاغ مراجع بالادستی نمی‌توانیم قرارداد را تمدید کنیم.» آقای مشیری درباره این «مراجع» توضیحی نداد، اما رئیس کل وقت دادگستری خراسان رضوی اوایل ماه تیر گفته بود: «پلمب و یا جمع‌آوری فضاهای مقابل کافی‌شاپ‎‌ها، تصمیم دادسرا نیست، بلکه در قرارگاه عفاف و حجاب استانی و بعد در شهرستان مشهد تصمیماتی گرفتند که این موضوعات در راستای اجرای آن مصوبات است.»
در ماه‌های گذشته همزمان با ادامه اعتراض مدنی زنان به حجاب اجباری، موج گسترده پلمب واحدهای صنفی و تفریحی ازجمله رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

جنگل های مریوان دوباره آتش گرفت

قوه قضائیه ایران از بازداشت یک زن به اتهام «توهین به مقدسات» خبر داد

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، می‌گوید زنی که به «ائمه اطهار و مقدسات دینی» توهین کرده بود، بازداشت شده است. میزان این خبر را به نقل از دادستان تهران منتشر کرده و مدعی شده که بعد از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که نشان می‌داد این زن در «مکان عمومی» مرتکب توهین شده، روز چهارشنبه بازداشت شد. دادستان تهران گفته که بعد از دریافت کردن نیابت قضایی از استان لرستان، این زن که هویتش فاش نشده است، در زمان کوتاهی توسط نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شد. میزان و دیگر خبرگزاری‌های حکومتی تصویری مخدوش از این زن منتشر کرده و نوشته‌اند که برای این زن پرونده قضایی تشکیل شده و او در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است. این اتفاق در حالی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در مواردی برای اتهام «توهین به مقدسات» حکم اعدام صادر کرده است. اردیهشت ماه امسال اعلام شد که یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به خاطر مدیریت یک کانال تلگرامی و به اتهام «سب النبی» اعدام شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=211305 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x