جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تحمیل حجاب؛ ویرانی اقتصاد

مجوز موسسات اقتصادی به دليل عدم رعايت حجاب اجباری توسط کارمندان و مراجعين يکی بعد از ديگری لغو می شود، فعلايت پلتفرم ازکی تعليق شد؛ رستوران داران در آستانه ی ورشکستگی؛ سه نفر با شليک مستقيم نيروهای امنيتی در تکاب مجروح شدند؛ انتشار اسناد مربوط به نقش مستقیم مشاور رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس در سرکوب‌ها

مجوز پلتفرم «ازکی» را به دلیل انتشار عکس بدون حجاب یکی از کارکنان در شبکه‌های اجتماعی تعلیق کردند

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از تعلیق موقت مجوز پلتفرم «از کی» به دلیل انتشار تصویر بدون حجاب یکی از کارکنان این شرکت استارت اپی خبر داد. پلتفرم «از کی» واسطه خرید بیمه و بیمه‌نامه از شرکت‌های بیمه‌ای بود. تسنیم در این‌رابطه نوشت: تعلیق موقت مجوز «از کی» «تصمیم نهاد ناظر پس از بررسی همه جوانب است». این خبرگزاری توضیح بیشتری درباره نهاد ناظر نداد و مشخص نیست این تصمیم را نهادهای امنیتی گرفته‌اند یا نهاد ناظر صنفی بر فعالیت شرکت‌های استارت‌اپی. تسنیم ادعا کرده است که مدیران «از کی» گفته‌اند که انتشار تصویر بدون حجاب از سوی یکی از کارکنان «موضع رسمی» این شرکت نیست و آنها خود را «ملزم به رعایت قوانین کشور می‌دانند». در روزهای گذشته پلتفرم طاقچه که به عنوان یک فروشگاه مجازی کتاب فعالیت می‌کند هم به دلیل انتشار تصویر بدون حجاب کارکنانش با محدودیت و تهدید روبرو شده بود. ساختمان فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا هم به همین دلیل در روزهای گذشته به دستور نهادهای قضایی و امنیتی «پلمپ» شده بود. از پاییز ۱۴۰۱ که اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی به شورش علیه تحمیل حجاب و ستم بر زنان بدل شد، به‌رغم شدت گرفتن مجازات‌ها، زنان همچنان برای حق حجاب اختیاری مقاومت می‌کنند.

رستوران‌داران در آستانه ورشکستی؛ فروش رستوران‌‌ها نصف شده است

علی‌اکبر رهبری، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس گفت: طی دو سال گذشته شرایط رستوران داران به وضعیت بحران رسیده و مهمترین دلیل آن، رشد نرخ تورم در اقتصاد کشور است که منجر به افزایش قیمت ها به ویژه نرخ مواد غذایی شده است. فعالان این صنف در مدت‌زمان کمتر از دو ماه نمی‌توانند درخواست افزایش قیمت داشته باشند و این در حالی است که قیمت‌ها برنج، گوشت، مرغ و روغن و … ثبات ندارد. جهش قیمت کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا میزان فروش رستوران‌داران حداقل کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کند.

تکاب؛ اعتراض مردم به عدم استخدام مردم منطقه در معدن طلای آقدره و زخمی شدن سه شهروند با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی

سه شهروند معترض اهل شهرستان تکاب به نام‌های ناصر بهرامیان، حجت مومن‌زاده و آرمین نیک‌زاد، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به شدت زخمی شدند. این تیراندازی در پی تجمع اعتراضی به عدم استخدام مردم منطقه در معدن آقدره صورت گرفته است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ (۳۰ جولای ۲۰۲۳)، ناصر بهرامیان، حجت مومن‌زاده و آرمین نیک‌زاد، سه شهروند معترض کُرد و اهل روستای آقدره، از توابع شهرستان تکاب با شلیک نیروهای انتظامی و نیروهای یگان‌ویژه در اعتراض به عدم استخدام مردم بومی در معدن طلای این روستا زخمی شدند. به گفته منابع مطلع، ناصر بهرامیان، از ناحیه بیضەها ، حجت مومن‌زاده، از ناحیه سینه و آرمین نیک‌زاد از ناحیه کتف و شانه زخمی و به بیمارستان‌ “خمینی” ارومیه و مراکز درمانی زنجان منتقل شدند. بر طبق ویدیوهایی که به دست هه‌نگاو رسیده است، در پی وقوع این درگیری بین اهالی روستای آقدره و مسئولان و نیرهای حاضر در معدن واقع در این روستا، نیروهای حکومتی سرکوبگر از مهاباد بە تکاب برای سرکوب مردم معترض گسیل شدند. در همین رابطه، در خرداد سال ۹۵ نیز ۱۷ کارگر اخراجی معدن آقدره به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم به تحمل جریمه نقدی، زندان و تحمل ۳۰ تا صد ضربه شلاق شدند.

انتشار اسناد مربوط به نقش مستقیم مشاور رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس در سرکوب‌ها

شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور اسنادی از دانشگاه تربیت مدرس منتشر کرده که نشان می‌دهد رسول هوشمند، فرمانده‌ حوزه‌ مقاومت بسیج کارکنان و محمدحسین پرکره مشاور رئیس این دانشگاه نقش مستقیمی در سرکوب دانشجویان معترض داشته‌اند. بر اساس این اسناد، این افراد برای سازماندهی بسیجیان دانشگاه و سرکوب اعتراضات دانشجویی نامه‌هایی به مراجع بالاتر ارسال کرده‌‌اند. شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور نوشت: «این افراد در نامه‌هایی در تاریخ‌های۱۷ آبان، لیستی به شکل محرمانه از بسیجیان و عناصر سرکوب‌ را به مقامات ارشد خود در وزارت علوم گزارش دادند که در تمام دانشکده‌های دانشگاه مستقر و به کار جاسوسی و عکس‌برداری از دانشجویان مشغول بودند. همچنین در نامه‌‌‌ای دیگر با گزارش نام و مشخصات چند تن از دانشجویان خواهان برخورد با آن‌ها بودند.» در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» دانشگاه‌های سراسر کشور یکی از کانون‌های اعتراضات بوده‌اند که با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی مواجه شدند.

تجمع جمعی از پرستاران معترض در تهران

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، جمعی از پرستاران بیمارستان خمینی در تهران «در اعتراض به معوقات و نحوه اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری» روز یکشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند. در سال‌های اخیر، پرستاران ایران بارها به واریز ناعادلانه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری معترض بوده‌اند. محسن گچ‌پزان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد، روز ۱۶ فروردین در تجمع پرستاران در اعتراض به پرداختی تعرفه‌گذاری گفته بود: «قانون پرستاری، قانون برجامانده از حدود ۱۵ سال پیش است که این قانون مصوب مجلس بود و تأیید شورای نگهبان را داشت اما اجرا نشد.» عدم رسیدگی به مطالبات پرستاران در ایران در شرایطی است که رئیس سازمان نظام پرستاری به تازگی هشدار داده که کشور «با کمبود بیش از صد هزار نیروی پرستاری» مواجه است. محمد میرزابیگی اردیبهشت ماه در یک نشست خبری سازمان نظام پرستاری از «افتتاح بیمارستان‌های کلان» بدون پرستار خبر داده و گفت: «از حدود ۲۵ هزار مجوزی که برای جذب کادر درمان صادر شده مشخص نیست که دقیقا چه تعدادی مربوط به پرستاران است؛ این در حالی است که کشور با کمبود پرستار مواجه است.»

توضیحات وکیل اسماعیل عبدی درباره احتمال آزادی با تامین وثیقه

رامین صفرنیا، وکیل اسماعیل عبدی از فعالان صنفی معلمان، در مورد آخرین وضعیت موکل خود به خبرنگار ایلنا گفت: اسماعیل عبدی از سال ۹۴ در زندان به سرمی‌برد؛ او اکنون در زندان شهید کچوئی کرج در حال گذراندن حبس خود است؛ ما نسبت به موضوع درخواست اعاده دادرسی کردیم و اعاده دادرسی در آبان ماه ۱۴۰۱ پذیرفته شد.
وی افزود: طبق قانون وقتی اعاده‌دادرسی پذیرفته می‌شود، دادگاه ملزم به تعیین شعبه‌ی هم عرض است و شعبه‌ی هم‌عرض باید در مورد وضعیت شخص اعلام نظر کند تا با قرار مناسب آزاد شود و دادگاه بعداً وارد فرایند رسیدگی شود.
صفرنیا اضافه کرد: در مورد آقای عبدی بعد از پنج ماه شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه‌ی هم‌عرض تعیین شد که این شعبه می‌گوید باید اصل پرونده باشد؛ اصل پرونده هم‌اکنون در معاونت قوه قضاییه است؛ چراکه در آنجا هم دوتا اعتراض مطرح کرده بودیم. حالا ما در تلاش هستیم معاونت قوه زودتر اعمال نظر کند و پرونده را به شعبه‌ی هم‌عرض بفرستد.
در یکی از اعتراضات در معاونت قوه، ادعا کرده بودیم رای خلاف شرع است که خوشبختانه این اعتراض ما پذیرفته شد.
او خواسته‌ی موکل خود را اینگونه جمع‌بندی می‌کند: «ما درخواست داریم معاونت قوه، نظر خود را در مورد خلاف شرع بودن رای اعلام کند و اصل پرونده را زودتر به شعبه‌ی هم‌عرض بفرستد و شعبه‌ی هم‌عرض نیز با تامین مناسب آقای عبدی را آزاد کند تا بعد تعیین تکلیف شود.»

تجمع اعتراضی کارگران خزر پلاستیک مقابل ساختمان اداره کل کار گیلان

شماری از کارگران کارخانه خزر پلاستیک رشت به ممانعت از ورود دو نفر از همکاران‌شان به محل کارشان اعتراض کردند.

تعلیق دو استاد دانشگاه اصفهان به دلیل پست‌های انتقادی

محسن رنانی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید «دو استاد دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان به دنبال نوشتن پست‌های انتقادی در اینستاگرام و گزارشات مخدوش از جلسه درس‌شان از وظیفه تعلیق شده‌اند.» به گفته او، شغل و حقوق این استادان به دنبال این ابلاغ اتهام به تعلیق درآمد. او در یادداشتی در حساب تلگرام خود نوشته است: «دو هفته پیش بدون هیچ گفت‌وگویی و تذکری دو همکار فاضل، جوان و پرتلاشمان در دانشگاه اصفهان (دکتر مهدی مطیع و دکتر محمد سلطانی، استادان دانشکده الهیات و معارف) را صدا زدند و حکمی با عنوان «ابلاغ اتهام» به آنها دادند.» رنانی گفته است: «اتهامات دکتر سلطانی مربوط به پست‌های اینستاگرامی ایشان است که قبلا در دادگاه ویژه روحانیت بررسی و تبرئه شده است. اتهامات دکتر مطیع نیز مربوط به گزارش مخدوش و مغرضانه‌ای است که از یکی از کلاس‌های ایشان داده شده است.»

بی‌خبری از سرنوشت بیان فرج‌اللهی، فعال زن بازداشت‌شده در سنندج

بیان فرج‌اللهی، فعال زن اهل سنندج (سنه) از حدود دو هفته قبل توسط نیروهای حکومتی در این شهر بازداشت شده و تاکنون، اطلاع دقیقی از سرنوشت وی در دسترس نیست. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با گذشت ١٣ روز از بازداشت، بیان فرج‌اللهی، فعال زن اهل سنندج خبری از وضعیت وی در دسترس قرار نگرفته است. به گفته منابع مطلع، بیان فرج‌اللهی ۳۸ ساله تا زمان تنظیم این خبر از حقوق ابتدایی خود در حین بازداشت، شامل حق ملاقات با خانواده و حق دسترسی به محروم بوده است. بیان فرج‌اللهی شامگاه دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ (۱۷ جولای ۲۰۲۳)، توسط نیروهای حکومتی در منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

کرمانشاه؛ بی‌خبری از سرنوشت یک مداح معترض بازداشت شده

از سرنوشت حیدر قبادی، مداح معترض اهل کرمانشاه که شب چهارشنبه ۴ مرداد در حین نوحه‌خوانی در محله «کیانشهر» کرمانشاه بازداشت شده بود تاکنون اطلاعی به دست نیامده است. شبکه حقوق بشر کردستان مطلع شده است که این مداح به دلیل خواندن نوحه‌های ضدحکومتی در مراسم عزاداری محرم در محله کیانشهر کرمانشاه از سوی ماموران وزارت اطلاعات با ضرب و شتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. هر چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی اخباری در خصوص آزادی وی پس از یک روز بازداشت با تعهد کتبی منتشر شد اما نزدیکان این مداح از ادامه بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت وی خبر می‌دهند.

آذر کروندی موسی زاده جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد

روز یکشنبه هشتم مرداد، آذر کروندی موسی زاده، جهت تحمل دوران محکومیت پنج سال حبس خود، راهی زندان اوین شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همکاری با گروهک منافقین” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده که توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. خانم موسی زاده پیشتر به همراه رقیه سلطان میرزانی و مخصوص بخارائی در تابستان سال ۹۸ به دنبال برگزاری جلسات مشاوره خانواده در باغ شخصی واقع در شهریار، تحت عناوین اجتماع و تبانی از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق و تبلیغ علیه نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و با تودیع قرار آزاد شده بودند”.

تشکیل پرونده برای ۲ رئیس بانک در گیلان در ارتباط با بی‌حجابی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود گفت: مدیران و مسولان در صورت مواجهه با جرم مشهود همچون بی‌حجابی یا کشف حجاب در محل کار قبل از ارائه هرگونه خدمات اداری و عمومی به شخص خاطی، باید به وی تذکر دهند.

احضار مدیر تولید سریال «نیسان آبی» به پلیس

فرمانده انتظامی شهرستان اسلامشهر اعلام کرد: بدلیل هنجارشکنی از سوی عوامل تولید مجموعه سریال «نیسان آبی۲» در زمان ضبط و تولید مجموعه در اسلامشهر و فیلم منتشر شده، مدیر تولید آن مجموعه برابر دستور قضائی توسط پلیس فتا احضار و درباره هنجارشکنی برخی عوامل تولید این مجموعه، تذکر لازم به وی داده شد.

استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای شهر سده در خراسان رضوی در اعتراض به بی‌آبی

عضو شورای شهر سده از توابع خواف گفت: اعضای شورای این شهر در اعتراض به مشکلات قطع آب استعفا دادند. طی چندروز گذشته حدود ۱۰ هزارنفر در این شهر و روستاهای اطراف، آب ندارند. با این که اکنون شبکه آب این شهر را شهرداری تعویض می کند اما باز هم مردم، ما را ناتوان می خوانند. وقتی دیدیم که مسئولان به حرف مان گوش نمی دهند تصمیم به استعفای دسته جمعی گرفتیم.  
علی غلامپور با اعلام این خبر افزود: شهر سده، بهترین منابع آبی خواف را دارد اما مردم ما با مشکلات آبی زیادی درگیر هستند. در دوسال گذشته هرچه به مسئولان شهر سده درباره مشکلات آبی مردم تذکر دادیم اما فایده ای نداشت. به نوشته خبرآنلاین، وی با بیان این که از سه روز پیش با افزایش دمای هوا، تانکرهای آب هم به مشکل خوردند، گفت: طی چندروز گذشته حدود ۱۰ هزارنفر در این شهر و روستاهای اطراف، آب ندارند. با این که اکنون شبکه آب این شهر را شهرداری تعویض می کند اما باز هم مردم، ما را ناتوان می خوانند. وقتی دیدیم که مسئولان به حرف مان گوش نمی دهند تصمیم به استعفای دسته جمعی گرفتیم.  
عضو شورای شهر سده از توابع خواف تصریح کرد: شورای شهر سده از توابع خواف را ۵ عضو آن تشکیل می دهند که همگی برای اعتراض به مشکلات قطعی آب این شهر استعفا دادند تا شاید مسئولان به فکر بیفتند.

https://akhbar-rooz.com/?p=210935 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
1 سال قبل

ویرانی اقتصاد یا اختصاصی اقتصاد!؟
اختصاصی کردن تمام پروژه ها، نهاد ها به خودی ها ظاهرا در دستور کار است.
سوال اصلی اینست که آیا موفق خواهند شد ؟ و چگونه باید در مقابل آن صف بندی شود ؟
جبهه ی محکم و هوشمند ضد دیکتاتوری فاشیستی تنها راه مقاومت است.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x