جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

این دو زن، حکومت اسلامی محکوم و جهان تجلیلشان می کند

باشگاه ملی مطبوعات آمریکا اعلام کرد که عالی‌ترین جایزه بخش بین‌الملل خود در سال ۲۰۲۳ را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران اهدا می‌کند؛ پلِيس هم به عوامل سانسور فعاليت های سينمایی اضافه شد؛ واران محمدنژاد، دانشجو و فعال فرهنگی کُرد به حبس محکوم شد؛ تداوم بی خبری از 12 شهروند در اصفهان

جایزهٔ بین‌الملل باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی

باشگاه ملی مطبوعات آمریکا اعلام کرد که عالی‌ترین جایزه بخش بین‌الملل خود در سال ۲۰۲۳ را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران اهدا می‌کند. آیلین اوریلی، رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و گیل کلین، رئیس موسسه روزنامه‌نگاری باشگاه ملی مطبوعات، در بیانیه خود اعلام کردند که در بخش بین‌الملل جایزه جان ابوشن در سال ۲۰۲۳ به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌شود. در این بیانیه از یک سال گذشته به عنوان «سال سخت برای آزادی مطبوعات در ایران» یاد شده و با اشاره به اینکه در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دست‌کم ۹۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شدند، تاکید شده است که گزارش‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی، از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و مراسم خاکسپاری او، قلب معترضان و به ویژه زنان ایران را تسخیر کرد. در بیانیه رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا به گزارش نیلوفر حامدی به عنوان اولین گزارش درباره وضعیت مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد، کما و انتقال او به بیمارستان کسری و همچنین به عکس تاثیرگذارش از پدر و مادر مهسا در بیمارستان اشاره شده و آمده است که نیلوفر چند روز بعد از این گزارش بازداشت شد. این بیانیه همچنین با اشاره به گزارش الهه محمدی از خاکسپاری مهسا امینی در آرامستان آیچی شهر سقز، تاکید کرد که این روزنامه‌نگار به خاطر پوشش خبری مراسم تشییع پیکر مهسا امینی و اعتراضات پس از این مراسم بازداشت شده است. رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا و رئیس موسسه روزنامه‌نگاری این باشگاه، در بیانیه خود به برگزاری دادگاه غیرعلنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی طی هفته گذشته اشاره کردند و با بیان اینکه این دو روزنامه‌نگار همچنان تحت بازداشت و زندانی هستند، افزودند که نیلوفر و الهه هنوز در زندان و در انتظار صدور حکم خود هستند، حکمی که با توجه به اتهام «مرتبط با امنیت ملی» وارد شده به آنها حتی «می‌تواند با اعدام همراه شود» و «ما عمیقا نگران آنها هستیم.» همچنین این بیانیه، به حمایت جامعه روزنامه‌نگاری جهان و تلاش‌های گسترده برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، به جوایز اهدا شده به این دو روزنامه‌نگار زندانی، و قرار گرفتن نام آنها در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۳ مجله تایم اشاره کرده است. آیلین اوریلی و گیل کلین تاکید کردند که جایزه جان ابوشن برای جلب توجه به وضعیت این دو روزنامه‌نگار زن شجاع و اعتراض به رفتار وحشیانه‌‌ای که نسبت به آنها شده است اهدا می‌شود و «باشگاه مطبوعات ملی آمریکا» خواهان «آزادی و امنیت» این دو روزنامه‌نگار است. جان ابوشن، عالی‌ترین جایزه باشگاه ملی مطبوعات آمریکا، سالانه دو بار، یکبار در بخش داخلی و یک‌بار در بخش بین‌الملل اهدا می‌شود. این باشگاه همچنین اعلام کرد که طی مراسم بزرگی در پاییز امسال از برندگان جایزه سال ۲۰۲۳ جان ابوشن تجلیل خواهد کرد. باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده و یک تشکل صنفی با چند هزار عضو است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شاغل در سازمان‌های بزرگ خبری ایالات متحده را نمایندگی می‌کند. نیلوفر حامدی و الهه محمدی بعد از ۹ ماه بازداشت، طی هفته گذشته در آخرین جلسه غیرعلنی محاکمه خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، ضمن رد همه اتهامات، از عملکرد خود به عنوان روزنامه‌نگار دفاع کرده و تاکید کردند که به اینکه صدای مردم بوده‌اند، افتخار می‌کنند.

واران محمدنژاد، دانشجو و فعال فرهنگی کُرد به حبس محکوم شد

واران محمدنژاد، دانشجوی اهل سنندج که در جریان جنبش انقلابی “ژن، ژیان، ئازادی” بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب این شهر به حبس محکوم شده است. وی از اعضای فعال انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین سنندج است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً واران محمدنژاد از اعضای فعال انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است. از اتهامات مطروحه دادگاه انقلاب سنندج، علیه واران محمدنژاد تا این لحظه اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. پیشتر سه عضو خانواده این دانشجو به نام‌های پیام میری، سحر وهابی و ویدا محمدنژاد در روز یک‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱، حین پیگیری سرنوشت وی پس از بازداشتش، مقابل بازداشتگاه اطلاعات سپاه (شهرامفر) برای مدتی بازداشت شدند. واران محمدنژاد دانشجوی ارشد رشته هنر دانشگاه یزد روز پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در حین رفتن به یزد در ترمینال شهر سنندج توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت‌ شد. وی نهایتا در بهمن ماه سال گذشته با وثیقه و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت دوازده شهروند در اصفهان

مریم پرنده، بهار سلیمانی، محمد ساسانی، مینا ندایی، روزبه دانا، مرجان بشتام، هدی صادقی، سما عموشاهی، مهشاد کشانی، محمدرضا قطبی زاده، عرفان میرکاظمی و امیر سالاری، شهروندان ساکن اصفهان علیرغم گذشت هجده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان دستگرد، کانون اصلاح و تربیت، زندان دولت آباد و بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان در خصوص نحوه بازداشت خانم پرنده به هرانا گفت: “مریم پرنده، مربی سنگ نوردی صبح روز بیستم تیرماه، توسط نیروهای امنیتی سر کلاس کوهنوردی در طبیعت بازداشت شده است.” به گفته این منبع مطلع، حدودا پانزده نفر در روز مذکور در اصفهان بازداشت شدند. تاکنون از اسامی سه شهروند بازداشتی دیگر اطلاعی حاصل نشده است. لازم به ذکر است، علیرغم پیگیری های مکرر خانواده این شهروندان از مراجع قضایی برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندانشان، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده آنها خودداری می کنند. پیشتر یک منبع مطلع ضمن بیان اینکه بهار سلیمانی به کانون اصلاح و تربیت اصفهان منتقل شده، در رابطه با وضعیت جسمانی دو تن از بازداشت شدگان به هرانا گفته بود: “سما عموشاهی به بیماری سرطان و روزبه دانا به بیماری گوارشی مبتلا هستند. این افراد علیرغم مشکلات جسمانی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند.” مریم پرنده، مینا ندایی، ۳۵ ساله و همسرش روزبه دانا، ۳۷ ساله، مرجان بشتام، ۴۲ ساله، هدی صادقی، سما عموشاهی، مهشاد کشانی، محمدرضا قطبی زاده، بهار سلیمانی، ۱۹ ساله، محمد ساسانی، ۴۲ ساله، عرفان میرکاظمی و امیر سالاری توسط نیروهای امنیتی در تاریخ بیستم تیرماه ۱۴۰۲، در اصفهان بازداشت شدند. تعدادی از این شهروندان پس از بازداشت به زندان دستگرد اصفهان، شماری به کانون اصلاح و تربیت، زندان دولت آباد و بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی حاصل نشده است.

زهرا سعیدیان‌جو در بازداشت «اطلاعات سپاه» است

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته شدگان ایذه، در تماسی تلفنی از بازداشتگاه از خانواده خود درخواست کرده که او را از دست بازجویان «نجات»‌ دهند. فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری از معترضان کشته شده در قزوین، روز شنبه در توئیتی با اشاره به «وضعیت نگران‌کننده» خانم سعیدیان‌جو نوشت که او گفته که در بازداشت اطلاعات سپاه است. خانم سعیدیان‌جو روز ۱۸ تیرماه در تهران در حالی که از محل کار خود باز می‌گشت، بازداشت و در ادامه به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شد. دستگاه‌های امنیتی و قضائی در استان خوزستان با وجود مراجعه مکرر خانواده زهرا سعیدیان‌جو، اطلاعی درباره وضعیت او به خانواده و وکیل‌ ارائه نکرده‌اند. زهرا سعیدیان‌جو پیشتر نیز همراه برادرش امید سعیدیان‌جو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. خواهر دادخواه میلاد سعیدیان‌جو در پی آزادی از بازداشت قبلی برای زندگی به تهران آمده و همچنین بر دادخواهی تاکید داشت. میلاد سعیدیان‌جو، جوانی است که همزمان با شمار دیگری از مردم ایذه و از جمله کیان پیرفلک و آرتین رحمانی پیانی، در ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایذه کشته شدند.

احضار ۹ شهروند بهائی به دادسرا؛ رویا ملکوتی بازداشت شد

نه شهروند بهائی به نام های رویا ملکوتی، رویا قانع عزآبادی، شهره سالکیان، گلنوش نصیری، آزیتا فروغی، نوشین مصباح، سهیلا احمدی، فریده مرادی و نسیم ثابتی با دریافت ابلاغیه هایی جداگانه به دادسرای مشهد احضار و روز شنبه هفتم مردادماه، در این دادسرا حاضر شدند. از میان آنها رویا ملکوتی پس ساعاتی بازجویی، بازداشت و رسیدگی به پرونده دیگر شهروندان بهائی به روزهای آتی موکول شده است. یک شهروند بهائی ساکن مشهد در این خصوص به هرانا گفت: “صبح روز جاری این شهروندان در دادسرا حاضر شدند اما علی سلیمانی مارشگ، بازپرس شعبه اعلام کرد که به صورت جداگانه از این شهروندان بازجویی خواهد کرد و فقط خانم ملکوتی را به داخل دفتر خود پذیرفت. پس از چهار ساعت بازجویی، قرار بازداشت یک ماهه خانم ملکوتی با دستور بازپرس صادر و وی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.” این منبع مطلع در ادامه افزود: “طی روزهای آتی، به پرونده دیگر شهروندان رسیدگی خواهد شد”. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است.

کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی: بیمه ۳۰۰هزار کارگر قطع شده است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید معطلی چند ساله بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع شدن بیمه «۳۰۰هزار کارگر شد». به گزارش تسنیم، اکبر شوکت گفته «۵۰۰ هزار نفر» اکنون در نوبت بیمه هستند و با این حجم از مشکلات در کار هنوز نتوانسته‌اند بیمه پردازی را شروع کنند. رئیس کانون کارگران ساختمانی گفته طی سه سال گذشته تعداد کارگران ساختمانی بیمه‌ شده از «۹۰۰هزارنفر به ۶۵۰هزار نفر» رسید. او با اشاره به حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی حدود ۱۰ درصد شاغلان کل کشور را تشکیل می‌دهند، اما ۵۰ درصد ازحوادث ناشی از کار برای این افراد رقم می‌خورد.

پلِیس هم به عوامل سانسور فعالیت های سینمایی اضافه شد

عوامل انتظامی و پلیس فتا فرماندهی انتظامی اسلامشهر با مراجعه به محل فیلمبرداری سریال نیسان آبی که تصاویر عوامل پشت صحنه آن بدون رعایت حجاب منتشر شده، ضمن تذکر و اخطار جدی به عوامل ساخت این سریال، به آنها اعلام کردند در صورت تکرار و مشاهده تخلف؛ از ادامه ساخت آن جلوگیری به عمل خواهد آمد!

ادامه پلمب دفاتر دیجی‌کالا پس از یک هفته

هفته گذشته دو دفتر اصلی دیجی‌کالا (ونک پلازا و گاندی) در تهران پلمب شدند و پیگیری‌های دیجیاتو نیز حاکی از آن است که زمان مشخصی برای فک پلمب این دفاتر اعلام نشده است. پلمب دفاتر مهم‌ترین کسب‌وکار آنلاین ایران و یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی خاورمیانه، در روزهای اخیر بحث‌ها و حواشی بسیاری درباره آینده و البته جایگاه کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور داشته است. از زمان پلمب، تمامی نیروهای مشغول در دو ساختمان ونک پلازا (دفتر اصلی دیجی‌کالا) و همچنین دفتر گاندی این شرکت، دورکار بوده‌اند. در حال حاضر تیم حقوقی دیجی‌کالا در تلاش برای فک پلمب این مراکز است اما زمان دقیقی برای این موضوع به آن‌ها اعلام نشده.

دبیرکل کانون صرافان: دلار در ایران ۷ نرخی شده، پولی آزاد نشده و نرخ واقعی ارز بیش از ارقام فعلی است

کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان به خبرگزاری ایلنا گفت که اخبار پیرامون آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده در کشورهای خارجی غیررسمی و نادرست است. او گفت که وضعیت عرضه ارز در سامانه نیما نشان می‌دهد هیچ اتفاقی نیفتاده است: «تا جایی که می‌دانم در ماه‌های گذشته اکثر صرافی‌ها از دریافت ارز از سامانه نیما رضایت ندارند و این نشان می‌دهد که گشایش قابل توجهی در این زمینه نداشتیم و اگر گشایشی رخ داده بود به طور قطع باید افزایش عرضه ارز در سامانه نیما قابل راستی‌آزمایی می‌بود.» او کاهش مقطعی نرخ ارز در بازار ایران را نتیجه مداخله بانک مرکزی در بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه خواند و گفت: «کاهش مقطعی نرخ ارز به دلیل دخالت‌های غیر مستقیم بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها در تزریق ارز در بازار بوده‌ و این کاهش جزیی اثر مداخله است. البته بانک مرکزی علاوه بر دخالت در بازار داخلی، در بازار برخی کشورها به صورت غیرسمی مداخله می‌کند. اگر مداخله انجام نمی‌شد، به طور قطع قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند وگرنه به دلیل اتفاقاتی که رخ می‌دهد نرخ ارز باید بیشتر از این اعداد باشد.» دبیرکل کانون صرافان ایران گفت که به رغم ادعای مسئولان برای حرکت به سمت تک‌نرخی کردن ارز اکنون ۷ نرخ متفاوت عرضه در بازار ایران وجود دارد: «در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ تالار دوم و نرخ نیما، نرخ اسکناس بازار متشکل، نرخ ETS بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قراربود ارز تک نرخی شود.»

دادگاهی در تهران از مسعود و مریم رجوی و دیگران اعضای ارشد سازمان مجاهدین خواست برای محاکمه‌شان وکیل معرفی کنند

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه هفت مرداد نوشت که در دادگاه کیفری شماره یک تهران برای ۱۰۴ نفر از اعضای ارشد سازمان مجاهدین خلق یک پرونده تشکیل شده است و آن‌ها باید وکیل قانونی خود را برای حضور در جلسه محاکمه معرفی کنند. نام مسعود و مریم رجوی و مهدی ابریشمچی به همراه ۱۰۱ نفر دیگر از اعضای ارشد سازمان مجاهدین در متن پیوست اطلاعیه دادگستری استان تهران به عنوان «متهم» برای همین پرونده ذکر شده است. در این اطلاعیه آمده است که بر اساس پرونده «ارجاعی به دادگاه کیفری یک استان تهران، نسبت به اشخاص مطابق فهرست پیوست، تقاضای کیفر گردیده و با عنایت به عدم دسترسی و متواری بودن متهمان با لحاظ معلوم نبودن محل اقامت آن‌ها و اینکه اقدامات دادسرای تعقیب کننده جرم، منتج به دست‌یابی به متهمان و همچنین ابلاغ به آنان به نحو دیگر نشده است و با توجه به ضرورت معرفی وکیل از ناحیه نامبردگان برای دفاع از اتهامات انتسابی، مستندا به ماده ۳۸۴ از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و با امعان نظر به ماده ۱۷۴ از قانون مورد اشاره، به موجب این آگهی به اشخاص مذکور ابلاغ می‌گردد تا ظرف مهلت یک ماه از تاریخ نشر این آگهی نسبت به معرفی وکیل قانونی به این دادگاه اقدام کنند. در غیر این صورت مطابق قانون، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=210824 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x