جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

لاهیجان؛ ارائه خدمات پزشکی به رعایت حجاب اجباری موکول شد

مستاجران به دنبال کانتینر؛ هزاران خانواده اثاثیه منزل خود را انبار کرده و بی‌خانمان شده‌اند، لاله وهابی زن معترض را در شعبه اجرای احکام تالش 74 ضربه شلاق زدند؛ نوحه های اعتراضی در عاشورا مقامات حکومتی را به واکنش های خشمگينانه واداشته است؛ تعدادی از اعضای گروه تکيه نياکی در آمل احضار و بازداشت شدند

لاهیجان؛ ارائه خدمات پزشکی به رعایت حجاب اجباری موکول شد

انتشار تصویر نامه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهر لاهیجان به روسای بیمارستان‌های این شهر که در آن ارائه خدمات درمانی به رعایت حجاب اجباری مشروط شده با اعتراض گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. این نامه را دکتر محمدتقی نجف‌زاده ارسال و امضا کرده و در آن اشاره شده که با توجه به مکاتبه دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لاهیجان، «ارائه خدمات درمانی منوط به رعایت حجاب در مراکز خصوصی و دولتی» است و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی باید دستورالعمل این ستاد را اجرا کنند. این فرد در نامه خود مشخص نکرده است که در شرایط اضطراری و اورژانس که بیمار نیاز به مراقبت فوری دارد وظیفه مراکز خدمات درمانی چیست.

مستاجران به دنبال کانتینر؛ هزاران خانواده اثاثیه منزل خود را انبار کرده و بی‌خانمان شده‌اند

سری اگر به انبارهای کانتینری در اطراف تهران بزنید، تعداد کانتینرهایی که برای انبار وسیله‌ها و اثاثیه منزل اجاره شده، توجه شما را جلب خواهد کرد. در سال‌های پیش، این کانتینرها بیشتر برای انبار تجهیزات کارگاه‌ها، مطب‌ها و دفاتر اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروز اما، تغییر کاربری تعداد زیادی از آن‌ها به منظور انبار اثاث خانه‌ها، پرده از یک واقعیت تلخ بر می‌دارد: تهران، شهروندانش را بیرون می‌کند! (روزنامه اینترنتی فراز)

اجرای حکم غیرانسانی شلاق لاله وهابی در شعبه اجرای احکام تالش

حکم غیرانسانی ٧۴ ضربه شلاق لاله وهابی، شهروند ٣۵ ساله اهل شهرستان تالش از توابع استان گیلان اجرا شده است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ساعت ١٠ قبل از ظهر روز سه‌شنبه ٣ مرداد ماه ١۴٠٢ (٢۵ جولای ٢٠٢٣)، حکم غیرانسانی ٧۴ ضربه شلاق لاله وهابی فعال زن اهل شهرستان تالش در یک محیط بسته واقع در اجرای احکام این شهر، اجرا شده است. لاله وهابی ۳۵ ساله در بهمن ماه ١۴٠١، توسط نیروهای حکومتی در تالش بازداشت شده بود. وی نهایتاً توسط دادسرای عمومی و انقلاب تالش به یک سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شده است. شایان ذکر است که از وضعیت کنونی لاله وهابی و جزئیات پرونده این شهروند و اتهامان انتسابی به وی اطلاع دقیقی در دسترس نیست. استفاده از مجازات شلاق توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حالی است که بر اساس اسناد بین‌المللی حقوق بشر مجازات شلاق عملی غیرانسانی، ‌ظالمانه و خلاف‌شان انسانی بوده و ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی نیز اجرای چنین مجازات‌هایی را ممنوع کرده است.

یک سرباز کُرد در پایگاه سپاه پاسدان در سلماس کشته شد

شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن یک سرباز کُرد به نام سیروس شکری الیاسی، اهل روستای «دلاوا» شهرستان سلماس در پایگاه سپاه پاسداران این شهر خبر داده است. پیش‌تر مسئولان سپاه در این باره ادعا کرده بودند که این سرباز خودکشی کرده، اما پزشکی قانونی از اصابت گلوله از «فاصله دور» به وی خبر داده است. یکی از نزدیکان سیروس شکری در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرده، دوشنبه دوم مرداد، مسئولان پایگاه سپاه روستای «دلزی» در منطقه شپیران سلماس در تماس با خانواده این سرباز اعلام کردند که او اقدام به خودکشی کرده است. این منبع آگاه در ادامه افزود: «پس از انتقال جسد این سرباز به پزشکی قانونی و انجام کالبدشکافی به خانواده شکری اعلام شده است که او از فاصله دور با اصابت گلوله کشته شده است و فرضیه خودکشی او را رده کرده‌اند.» به گفته این منبع نزدیک به خانواده شکری، «به دلیل اینکه یکی از پسر عموهای این شهروند به نام موسی کوبانی از جان‌باختگان شناخته‌شده جنگ علیه داعش در کوبانی بوده و همچنین به دلیل بحث‌های سیاسی او با نیروهای سپاه در این پایگاه، او چندین بار از سوی یکی از فرماندهان این پایگاه مورد تهدید قرار گرفته بود. او همچنین در چند ماه گذشته در ادامه این فشارها، به سه ماه اضافه اجباری در سربازی محکوم شده بود.»

واکنش‌ حکومتی ها به نوحه‌های اعتراضی؛ بخشی از نوحه‌خوان‌ها و سینه‌زن‌ها «دشمن شاد کن» شده‌اند

انتشار نوحه‌های انتقادی اعتراضی در مراسم محرم امسال، برخی مقامات را به واکنش واداشته است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی نوحه‌خوان‌ها و سینه‌زن‌ها را «دشمن شاد کن» نامید و گفت آنها «در مسیری سینه‌می‌زنند که رادیوها و رسانه‌های بیگانه حرف و شعارشان را پخش کنند.»
هاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به نوحه‌های اعتراضی، گفت: «برخی برای امام حسین نوحه سرایی می‌کنند، اما به گونه دیگری دشمن شاد کن می‌شوند، به سر و سینه هم می‌زنند اما در مسیری سینه زنی می‌کنند که رادیوها و رسانه‌های بیگانه حرف و شعارشان را بازتاب دهند.»
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بزرگترین تشکل روحانیان حامی حکومت در قم، مداحانی که در محرم سال جاری نوحه‌هایی با مضمون انتقادی و اعتراضی خوانده‌اند را به «دنیا طلبی» متهم کرد. حسینی بوشهری همچنین از ریزش مدیران حکومتی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: «آنهایی که سخت به ریاست طلبی چسبیده‌اند، من نگران این افراد هم هستم که صحنه را خالی کنند، برخی‌ها وقتی به ریاست می‌رسند فکر می‌کنند خبری است و برای رسیدن به ریاست هر کاری می‌کنند» در حالی که «در عاشورا موضوع ثبات در دین و استقامت» بود.
همزمان احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در واکنشی مستقیم و شدیداللحن به نوحه‌های اعتراضی چند هیئت مذهبی شهر یزد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «خیمه حسین آنجاست که به قول مرتضی مطهری شمر زمانه را آشفته کند نه آنجا که رسانه یزید هم برایش کف بزند.»
احسان عابدی همچنین نوحه‌های اعتراضی برخی از مداحان در محرم سال جاری به ویژه نوحه‌های برخی هیئت‌های یزد را «تحریف» خواند و افزود: «صد‌ها سال است تحریف‌ها می‌آید و میرود؛ آنچه که پابرجا مانده نام و یاد کربلاست و ذکر مصائب خاندان پیامبر اسلام» است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد حتی مداحانی که نوحه‌های انتقادی یا اعتراضی خوانده‌اند از جمله برخی نوحه‌خوان‌های یزد را در ردیف «شیطان و یارانش» قرار داد و نوشت: «شیطان و یارانش ناامید از خاموشی نور عشق حسین، برای ایجاد انحراف و تحریف در عزاداری شیعیان تلاش می‌کنند.»
نوحه‌های یزد که به عنوان شهری مذهبی شناخته می‌شود به ویژه پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ مورد توجه قرار گرفت و در سال‌های اخیر با وجود فشارها، نوحه‌های انتقادی و در مواردی اعتراضی در برخی هیات‌های این شهر با حضور جمعیت گسترده، با همخوانی و نظم ویژه‌ای اجرا شده است.
در محرم امسال، نوحه هیئت فهادان یزد از جمله نوحه‌هایی است که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، نوحه‌ای تاکید دارد که «شود از بیخ و بن خراب، کاخی که به خون آباد است.»
همخوانی «از خون جوانان وطن لاله دمیده» در هیئت بعثت یزد نیز بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

گزارش‌هایی از «احضار» و «بازداشت» شماری از اعضای گروه تکیه نیاکی در آمل

حساب کاربری «غزاله چلابی» در توئیتر که برای زنده نگهداشتن یاد این معترض کشته‌شده در آمل فعالیت می‌کند، از «بازداشت» شماری از افراد گروه موسیقی تکیه نیاکی خبر داده است. بر اساس این گزارش، به سرپرست این گروه نیز اعلام شده که باید روز شنبه، هفتم مرداد خود را به اداره اطلاعات این شهرستان معرفی کند. روز جمعه، همزمان با مراسم ظهر عاشورا، در شهر آمل گروه موزیک تکیه نیاکی، یکی از تکایای بزرگ این شهر، با لباس‌های سفید و با نواختن تصنیف «از خونه جوانان وطن لاله دمیده» در کنار آرامگاه غزاله چلابی حضور یافتند و به این دختر جوان کشته شده در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» ادای احترام کردند. این اقدام در حالی انجام شد که مسئولان امام‌زاده قاسم آمل به تازگی بخشی از این آرامستان را که در آن آرامگاه غزاله چلابی قرار دارد به گونه‌ای دیوارکشی کرده‌اند که آرامگاه این معترض کشته شده از خیابان مجاور قابل مشاهده نشود. ویدئوهای منتشر شده از دقایق حضور گروه موزیک تکیه نیاکی بر آرامگاه این معترض، همچنین سوگواری فاطمه مجتبایی، مادر غزاله و تشکر او از این گروه را به تصویر کشیده است.

با شکایت قرارگاه ثارالله؛ مدیرمسئول روزنامه اعتماد به یک سال محرومیت از هر نوع فعالیت مطبوعاتی محکوم شد

بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، با شکایت قرارگاه ثارالله در شعبه ۹ کیفری ۱ تهران محاکمه و به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در نهایت دادگاه با استفاده از اختیارات برآمده از تبصره ماده ۳۵ قانون مطبوعات، مجازات حبس بهروز بهزادی را به محرومیت از هر نوع مسئولیت مطبوعاتی به مدت یک سال تبدیل کرد. یکی از احکام صادر شده به دلیل مصاحبه‌ای است که روزنامه اعتماد با پدر علم ژنتیک ایران در خصوص نحوه ربودن او انجام داده و شکایت دیگر هم مربوط به مطلبی است با عنوان «تاوان در کنار مردم بودن» که روزنامه اعتماد بلافاصله توضیحات مبسوطی در خصوص چرایی انتشار این مطلب منتشر کرده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=210749 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farhad farhadiyan
farhad farhadiyan
1 سال قبل

مگر نامحرمی شرط حجاب نیست ؟ وقتی پزشک .و پرستار و … محرم بیمار هستند حجاب دیگر چه صیغه ایست عزیز . آیا در قسم بقراط به شرط حجاب هم برای بیمار جزء ضروریات است ؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x