جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هفت فعال زیست‌محیطی در مریوان بر اثر انفجار مین مجروح شدند

فعالان محيط زيست برای خاموش کردن آتش جنگل های مريوان که به گفته آنان عمدی است کمک خواسته اند؛ برای چهار نفر از اعضای کانون صنفی فرهنگیان گیلان قرار جلب دادرسی صادر شده است، سرکوب تشکل های دانشجويی در دانشگاه ها ادامه دارد، گشت ارشاد بندر عباس زنان دونده را بازداشت کرد

هفت فعال زیست‌محیطی در مریوان بر اثر انفجار مین مجروح شدند

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ظهر روز جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ (۲۱ جولای ۲۰۲۳)، دست‌‌کم هفت نفر از فعالین زیست‌محیطی مریوان که تاکنون هویت پنج‌نفر از آنها به نام‌های برزان پیروزی، مادح نیک‌پی، برهان مکی، آرام کیوان و سیوان نیک‌پی اعلام شده است در حین کنترل و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های “کانی میران” مریوان در اثر انفجار مین زخمی شده اند. در پی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان کُردستان، شماری از نیروهای داوطلب مردمی و خودروهای آنان در محاصره آتش گرفتار شده‌اند و برای مهار آتش و نجات خود درخواست یاری کرده‌اند.
صدها هکتار از جنگل‌های اطراف شهرستان مریوان در مناطق “پارک شنە، هەردی خەلیفە، پشت سێف ژووروو، هەردی کانی‌ میران، هەردی نێ و هەردی کانی پەڵک” توسط عوامل مزدور سپاە تروریستی پاسداران به صورت عمدی به آتش کشیده شدند. کامران دوپلورەای، فعال محیط زیست و کولبری که در زمان کولبری هر دو پای خود را از دست داده است، با انتشار ویدئویی از وضعیت اضطراری این منطقه و نیاز فوری به نیروی انسانی و کمک مردمی جهت مهار آتش‌ می‌گوید.
آتش سوزی ها از روز ۲۹ تیر شروع شده و رسانه های کردی می گویند که عمدی بوده و از سوی سپاه پاسداران جنگل ها آتش زده شده است.

صدور قرار جلب دادرسی برای چهار نفر از اعضای کانون صنفی فرهنگیان گیلان

طی حکمی که شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب رشت در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ صادر کرد. برای تعدادی از اعضای کانون صنفی معلمان گیلان، آقایان تیمور باقری کودکانی، غلامرضا اکبرزاده‌باغبان، طهماسب سهرابی و حسین مهدی زاده، با استناد به مواد ۵۰۰ و‌۶۱۸ قانون مجارات اسلامی قرار جلب دادرسی صادر گردید. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان اعلام کرده است به زودی گزارش کاملی از روند این پرونده منتشر خواهد کرد.

ادامه ی سرکوب تشکل های دانشجویی

شوراهای صنفی دانشجویان کشور: سرکوب تشکل‌های دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌ها از سابقه طولانی‌ای برخوردار است. اینبار در دانشگاه علم و‌ صنعت که ید طولایی در سرکوب هر نوع فعالیت دانشجویی دارد، انجمن اسلامی رویش به مدت ۵ ماه تعلیق شده و از هرگونه فعالیت منع شد.
این حکم درپی انتشار بیانیه این تشکل درخصوص تعلیق یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی، انجمن آرمان، صادر شده‌است. همچنین اتهام وارده به این تشکل از سمت حراست دانشگاه، «ایراد تهمت، افترا، اهانت و نشر اکاذیب» بوده‌است. از جمله سرکوب‌های صورت گرفته، می‌توان به ممانعت از تشکیل شورای صنفی به مدت چهار سال در این دانشگاه اشاره کرد. نهادی که فقدان آن در بلندمدت به ضرر همه دانشگاهیان تمام خواهد شد.

گشت ارشاد در بندرعباس، زنان دونده را بازداشت کرد

محمدحسین آجورلو، خبرنگار و همسر نیلوفر حامدی در صفحه توییتر خود از بازداشت چند دونده زن ، توسط گشت ارشاد بندرعباس خبر داد. وی متنی از استوری‌های دوندگان بندرعباس را با این مضمون در استوری اینستاگرام خود منتشر کرد: «پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۰ صبح، گشت ارشاد بندرعباس بانوان ورزشکار در ساحل خواجه عطا را با خود برد.» یکی از زنان دونده در این باره نوشته است: «صبح‌ها که ما برای دویدن به بلوار ساحلی می‌رویم همه جور جماعتی هست؛ عده‌ای از شب قبل بساط قلیونشان را هنوز جمع نکرده‌اند، عده ای از شب قبل همچنان در عالم مستی‌اند و با ماشین با سرعت از کنارمان ویراژ می‌دهند. عده‌ای با موتور می‌آیند توی پیاده‌رو. تعدادی معتاد خیابانی در زباله‌دان‌های بزرگ خیابان دنبال تکه نانی. یکی هم آنطرف‌تر از شدت نئشگی سرش دارد می‌رسد به زمین و تعدادی هم در حال ترویج فرهنگ ورزش کردن هستند، پلیس ما ورزشکاران را بازداشت می‌کند.»

طوفان یک‌هزار و ۲۸۶ نفر را در سیستان راهی بیمارستان کرد

در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۷ تیرماه تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز یک هزار و ۲۸۶ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۷۵ نفر اکنون بستری هستند. بنابه گفته ی مقامات استان، مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.

پخش یک اعتراف اجباری دیگر از یکی از مخالفان حجاب اجباری

در پی انتشار ویدئویی از مشاجره یک مخالف حجاب اجباری در خیابان با فردی که خود را «ضابط قضایی» معرفی می‌کند، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه در روز ۲۰ تیرماه از بازداشت این زن جوان خبر داد و ویدئویی از اعتراف اجباری او منتشر کرد. در شبکه‌های اجتماعی آمده است که ماموران امنیتی شامگاه ۲۹ تیرماه این زن جوان به نام «پارمیدا شهبازی» را در خانه‌اش در کرج دستگیر کرده‌اند. به نوشته فارس، پلیس این زن جوان را «به جهت کشف حجاب، هتاکی و پرخاشگری به مرجع قضایی معرفی» کرده است. در حالی که مردی که با او درگیر شده بود در ویدئو خود را ضابط قضایی معرفی کرده بود، در بیانیه‌ای که نیروی انتظامی استان البرز منتشر کرده آمده است که او ضابط قضایی نیست.

تعلیق دو استاد الهیات دانشگاه اصفهان به اتهام «ضدیت با نظام و اسلام»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز جمعه ۳۰ تیر ماه گزارش داد که «مهدی مطیع و محمد سلطانی، از اساتید دانشکده الهیات و معارف دانشگاه اصفهان، توسط «هیات انتظامی اساتید و رئیس این دانشگاه تعلیق شده‌اند.»
این در گزارش آمده است که مدیران دانشگاه اصفهان این دو استاد قرآن و‌ نهج‌البلاغه را به «ضدیت با نظام و اسلام» متهم کرده و تحت همین عنوان آنها را «تعلیق» کرده‌اند.

مهدی محمودیان به زندان بازگشت

مهدی محمودیان، فعال سیاسی و روزنامه نگار به زندان بازگشت. او اسفند ماه سال گذشته به طور موقت از زندان آزاد شده بود. محمودیان در حال حاضر برای سپری کردن حکم پرونده موسوم به دادخواهان سلامت به زندان بازگشته است. محمودیان و تعدادی از وکلا و فعالان سیاسی و مدنی تصمیم به شکایت از مسئولانی که در ماجرای خرید واکسن تعلل کرده بودند داشته که بازداشت و به زندان محکوم شدند. این پرونده سال گذشته به دیوان رفته و توقف اجرای حکم برای متهمان آن گرفته شده بود. باوجود آنکه احکام دیگر افراد این پرونده شامل جریمه نقدی یا آزادی شده بود محمودیان به یک سال زندان محکوم شد.

قوه قضائیه برای کارمندان خانم «دیجی کالا» به دلیل بی حجابی پرونده قضایی تشکیل داد

در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی منتسب به کارمندان یکی از بخش‌های دیجی‌کالا، مبنی بر عدم رعایت حجاب از سوی کارمندان خانم در محیط کار، در این رابطه پرونده قضائی تشکیل شد.

دو تابلوی سهراب سپهری ۳۳.۷ میلیارد تومان فروخته شد

هفدهمین حراج تهران با حضور ۱۱۰ اثر هنری مدرن و معاصر ایران عصر دیروز از ۱۰۰ هنرمند برگزار شد. در این دورۀ حراج ۲ اثر از سهراب سپهری گران‌ترین آثار به حساب می‌آیند که یکی ۲۱.۳ میلیارد و دیگری ۱۲.۴ میلیارد تومان فروخته شدند. این حراج با رقم کلی ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به پایان رسید.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب صلاحیت آذر منصوری برای ریاست جبهه اصلاحات را رد کرد!

علی حدادی، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از رد صلاحیت آذر منصوری به عنوان دبیرکل جبهه اصلاحات در جلسه این کمیسیون خبر داد. حدادی اظهار کرد: موضوع صلاحیت خانم منصوری در آخرین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی شد و به جهت محکومیت قضایی وی، صلاحیت ایشان مردود اعلام شد و بنابراین انتخاب وی به عنوان رئیس جبهه اصلاحات خلاف قانون است!

ابراهیم رئیسی: آمران به معروف باید حمایت «اجرایی و قضایی‌» داشته باشند

ابراهیم رئیسی که در روزهای اخیر هدف انتقادهای رسانه‌های اصولگرا درباره تکذیب مقام‌های دولتی درباره دستورش برای بازگشت گشت‌های ارشاد بود، روز جمعه خواستار حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» شد. او در دیدار با رئیس و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: علاوه بر «ضمانت‌های قانونی»، بخش‌های اجرایی و قضایی هم باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند. رئیس‌جمهور اسلامی ایران ادعا کرد که این حمایت‌ها با «کمک مردم» باعث «سالم‌سازی فضای عمومی و اداری» خواهد شد. ابراهیم رئیسی در ادامه هشدار داد که «مطالبه‌گری» برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر، بدون توجه به «آداب» آن «مشکل‌آفرین» خواهد شد. بعد از فاش شدن محتوای لایحه «حمایت از عفاف و حجاب» در خردادماه، گروهی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که دبیرخانه ستاد امر به معروف از مخالفان این لایحه است و حتی محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر وقت این ستاد، به نشانه اعتراض به لایحه، «استعفا» داده است. چند روز بعد رئیس این ستاد، محمد حسین طاهری‌آکردی را به عنوان دبیر جدید ستاد امر به معروف و جانشین هاشمی گلپایگانی معرفی کرد. این در حالی است که در روزهای گذشته، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی تلاش کردند که نقش او را در «راه‌اندازی دوباره گشت ارشاد» انکار کنند، اما حسین شریعتمداری، مدیر کیهان، که نزدیک به حکومت است می‌گوید که نباید «نقش خداپسندانه» ابراهیم رئیسی در این طرح را کمرنگ کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=209998 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x