جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

موج بازداشت معلمین و کارگران

شش فعال کارگری در سنندج به زندان محکوم شدند، فشار بر فعالین صنفی معلمان ادامه دارد و سلیمان عبدی معلم سقزی حکم حبس گرفت، یک زن معترض به دليل اعتراض به حجاب اجباری در گنبدکاووس بازداشت شد، اعتراض کارگران پتروشیمی دهلران ادامه يافت

هفت روز قطعی آب مردم را به خیابان‌ها کشاند

۶ فعال کارگری در سنندج به زندان محکوم شدند

شش فعال کارگری کُرد به نام‌های شادمان عبدی، کمال کریمی، خبات محمودی، عبدالله‌ خیرآبادی، اقبال پیشکاری و اقبال شعبانی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به حبس محکوم شدند.
بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای اخیر جلسه دادگاه شادمان عبدی، کمال کریمی، خبات محمودی در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار و صدور احکام حبس به آنها ابلاغ شده است. بر اساس حکم صادره، کمال کریمی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد بە ٩ ماه حبس، شادمان عبدی به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» و «تشکیل گروه غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۳ سال حبس و خبات محمودی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به یک سال و نیم حبس محکوم شده‌اند. حکم کمال کریمی و خبات محمودی به مدت ۲ سال و حکم شادمان عبدی به مدت ۲ سال و نیم به حالت تعلیق درآمده است. این سه فعال کارگری به همراه ۵ فعال دیگر کارگری کُرد به نام‌های هاجر سعیدی، حبیب‌الله کریمی، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری و سیروان محمودی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت پس از دیدار با خانواده هومن عبداللهی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی سنندج، بدون ارائه حکم قضایی توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند. خبات محمودی، کمال کریمی و شادمان عبدی به ترتیب در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۶ خرداد با قرار وثیقه سنگین به صورت موقت از زندان مرکزی سنندج آزاد شدند.
بنابر این گزارش، همچنین سه فعال کارگری کُرد به نام‌های عبدالله‌ خیرآبادی، اقبال پیشکاری و اقبال شعبانی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج مجموعا به ۵۱ ماه حبس محکوم شدند. جلسه دادگاه این ۳ فعال کارگری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب کومله در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار و صدور حکم امروز چهارشنبه ۲۸ تیر به آنها ابلاغ شده است. بر اساس حکم صادره، عبدالله خیرآبادی، اقبال پیشکاری و اقبال شعبانی به ترتیب به ۹ ماه حبس، یک سال حبس و ۳۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شده‌اند. حکم عبدالله خیرآبادی و اقبال پیشکاری نیز به مدت ۲ سال و ۲ سال و نیم به حالت تعلیق درآمده است.

تداوم فشار بر فعالین صنفی معلمان؛ محکومیت سلیمان عبدی

سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان، سقز، در تاریخ ۲۶ تیرماە ۱۴۰۲ توسط شعبه ۱۰۵ دادگاە کیفری دو سقز، با اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در قبرستان آیچی” بە ۸ ماە حبس تعزیری و تحمل ۷۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد کە هشت ماە حبس بە ۷۲۰ ساعت تدریس بە افراد کمیتە‌ امداد، تبدیل و مجازات شلاق بە مدت دو سال تعلیق شدە است. آقای عبدی با شکایت دادستان شهرستان سقز، فقط به دلیل شرکت در پنجشنبە آخر سال ۱۴۰۱ در قبرستان آیچی سقز، در اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ بە مدت ۲۳ روز در ادارە اطلاعات در زندان سنندج بازداشت بودند.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار این خبر، ضمن ابراز ناخرسندی از صدور احکام ناعادلانه‌ی بر علیه فعالان صنفی، این برخوردهای را محکوم و تاکید کرده است در برابر آن سکوت نخواهد کرد. این شورا انتظار دارد پرونده‌های همه‌ی معلمان در دادگاه‌های قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه‌ی صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.

یک زن معترض در گنبدکاووس بازداشت شد

یک زن مخالف حجاب اجباری در پی سر دادن شعارهایی اعتراضی در یکی از میادین گنبدکاووس، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک شاهد عینی لحظه بازداشت این شهروند به هرانا گفت: “بعد از ظهر سه شنبه بیست و هفتم تیرماه، یک زن مخالف حجاب اجباری که در یکی از میدان های شهر گنبدکاووس اقدام به سر دادن شعارهایی اعتراضی علیه رهبری جمهوری اسلامی کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.” وی بدون اشاره به هویت این شهروند، اظهار داشت که بازداشت این زن معترض همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.

تداوم اعتراض کارگران پتروشیمی دهلران

امروز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ جمعی از کارگران پروژه‌ی پتروشیمی دهلران در اعتراض به تعطیلی این پروژه و بیکاری کارگران در مسیر ورودی این پروژه مجدداً دست به تجمع زدند.
این کارگران پیشتر نیز مقابل فرمانداری شهرستان دهلران تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

یه دونه ای دختر؛ واکنش اسماعیل بخشی به دادگاه سپیده قلیان

اسماعیل بخشی: یه دونه ای دختر
من اسماعیل بخشی شهادت میدهم تمام حرفهای سپیده قلیان در باره بازجوخبرنگاران بیست و سی درست است.

دادگاه تجدیدنظر؛ پیمان سکوتی به شش سال و ۹ ماه حبس محکوم شد

حکم شش سال و ۹ ماه حبس پیمان سکوتی، شهروند اهل شهر کوچصفهان، توسط دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکمی که اخیرا توسط دادگاه تجدیدنظر استان گیلان صادر و به آقای سکوتی ابلاغ شده است، وی از بابت اتهاماتی از جمله “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی و عضویت در گروه های معاند نظام”، به شش سال و ۹ ماه و سه روز حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. پیمان سکوتی در تاریخ ۲ خردادماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی اش بازداشت شد. پیمان سکوتی شهروند اهل شهر کوچصفهان از توابع شهرستان رشت در استان گیلان است.

در ادامه سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری، پانزده واحد صنفی را در اسلامشهر پلمب کردند

فرمانده انتظامی شهرستان اسلامشهر سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ از پلمب ۱۵ واحد صنفی در این شهرستان در راستای اجرای طرح «برخورد با بی حجابی» خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، فرمانده انتظامی اسلامشهر با بیان این‌که پلمب این مراکز کسب در پی اجرای طرح موسوم به «ناظر ۲» صورت گرفته است، افزود که نیروی انتظامی برای ۲۴ واحد صنفی نیز اخطار پلمپ صادر کرده است. او بدون اشاره به بازه زمانی مشخصی گفت که در راستای طرح برخورد با «بی حجابی» – که در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی نامی است که به سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری داده می‌شود – از ۳۳ واحد صنفی این شهرستان نیز تعهد کتبی گرفته‌اند و همچنین عوامل پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، به ۴۱ واحد صنفی نیز «تذکر لسانی» داده‌اند. پیشتر احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی از اجرای طرح «برخورد با بی حجابی» از روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ خبر داده بود. رادان توقیف خودرو، پلمب واحد صنفی و معرفی شهروندان به محاکم قضایی را از جمله مواردی عنوان کرده بود که در برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری اجرا خواهد شد. در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی طرح‌ها و سیاست‌های گوناگونی برای سرکوب حق پوشش اختیاری اتخاذ کرده که از جمله آن‌ها مجازات و پلمب کسب‌وکارهایی است که صاحبان یا مشتریانشان حجاب تحمیلی را رعایت نمی‌کنند.

لیلا ضیافر از مخالفان حجاب اجباری بازداشت شد

صابرین نیوز، کانال نزدیک به سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی، ویدیویی منتشر کرده است از دستگیری لیلا ضیافر، شهروند مخالف حجاب اجباری در تهران. در این ویدیو توییتی از لیلا ضیافر نشان داده می‌شود که با انتشار تصویری از خود بدون روسری نوشته است: « محال است از مسیری که رفتیم برگردیم. ما برای برداشتن این حجاب و اسارت شهید دادیم. نمی‌گذاریم خون شهدایمان پایمال شود.» سپس در ویدیو دیده می‌شود که چندین لباس شخصی لیلا ضیافر را بازداشت می‌کنند. ‌

تداوم بازداشت ‌و بیخبری از وضعیت سلامت مولوی عبدالمجید مرادزهی با گذشت ۱۷۱ روز

به گزارش حال وش مولوی عبدالمجید مرادزهی پس از گذشت ۱۷۱ روز از زمان بازداشت در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات مشهد همچنان در شرایط تحت شکنجه قرار داشته و خانواده وی بشدت نگران سلامت حال وی هستند. به گفته یک منبع مطلع با حال وش: مولوی مرادزهی اکنون بیش از سه ماه است که بجز روز عید قربان که تماس تلفنی کوتاهی داشته دیگر هیچ تماس تلفنی و ملاقات با خانواده نداشته است و از آنجایی که پیشتر شرایط جسمانی وی مساعده نبوده خانواده و نزدیکانش نگران سلامتی او هستند.

بازداشت و انتقال یک شاعر به زندان فشافویه

مهدی موسوی، شاعر در حساب اینستاگرم خود خبر داد که سیامک مسیح‌پور، شاعر، بازداشت شده است. آقای موسوی نوشته است ‌سیامک مسیح‌پور در سال ۱۳۸۸ هم دستگیر شده بود و ۶۷ روز را در انفرادی گذرانده بود. او پس از پایان محکومیتش به زندان و شلاق آزاد شد. ‌ به گفته آقای موسوی سیامک مسیح‌پور که شاعر و عکاس است به «زندان فشافویه منتقل شده است و در شرایط بهداشتی بدی به سر می‌برد به طوری که دچار عفونت دندان شده است.»‌ دلیل بازداشت سیامک مسیح‌پور هنوز اعلام نشده است.‌

اعتصاب پرسنل بیمارستان های خاتم و ایران در ایرانشهر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی

پرسنل بیمارستان های خاتم الانبیاء و ایران در شهرستان ایرانشهر از روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات حقوق و رد نشدن بیمه ها، دست به اعتصاب زده و در محل کار خویش حاضر نشده اند. در حالی که پرسنل این دو بیمارستان خواستار حقوق معوقه خویش هستند، مسئولین به جای رسیدگی وحل مشکل، آنها را تهدید به اخراج کرده اند. مسئولین مربوطه از چهار ماه حقوق معوقه پرسنل، تنها حقوق یک ماه را می خواهند واریز کنند که با توجه به وضعیت گرانی و‌تورم و هزینه های بالای زندگی، مشکلات کارکنان برطرف نخواهد شد.

چهار جوان معترضی را که در مقابل هیئت قمر بنی‌هاشم تهران با حجاب اجباری مخالفت کرده بودند بازداشت کردند

به‌تازگی تصاویری از سه جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در مقابل هیئت قمر بنی‌هاشم در منطقه شش تهران با پوشش اختیاری ظاهر شده و به این طریق علیه حجاب اجباری در مقابل یک مکان مذهبی اعتراض کرده بودند. «همشهری آنلاین» چهارشنبه ۲۸ تیر خبر داد که مأموران پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ این سه جوان را که دو زن و یک مرد بودند به‌همراه یک نفر دیگر که با آن‌ها همکاری می‌کرده شناسایی و دستگیر کرده‌اند. «همشهری آنلاین» اعتراض آن‌ها را «کشف حجاب و برهنه‌نمایی» نامیده و به اتهامات یکی از آن‌ها اتهام موادمخدر نیز افزوده است. جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن با تأکید بر تبعیض جنسیتی فاحش علیه زنان در ایران چنین وانمود می‌کنند که مخالفان حجاب اجباری بزهکار و یا حتی دچار مشکلات روحی و روانی‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=209832 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x