جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حمایت هزاران معلم از «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، تجمع معلمان در شیراز

احضار گسترده دانشجویان دانشگاه‌ تهران با وجود تعطیلی تابستانه دانشگاه‌ها؛ حملات توپخانه‌ای سپاه پاسداران متعاقب وقوع درگیری مسلحانه در ارتفاعات خوی؛ نیروهای سپاه دامدار اهل اقلیم کردستان را هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران کشتند؛ بازداشت نيوشا قربانی در میانه اجرای کنسرت

تجمع معلمان در شیراز

تجمع اعتراضی معلمان در شیراز با شعار: «معلم زندانی آزاد باید گردد». امروز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از معلمان شیراز در اعتراض به زندانی کردن فعالین صنفی معلمان و عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند.

حمایت هزاران معلم از «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»

در پی اقدام جمعی از فرهنگیان در راه‌اندازی «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته با امضای خود به این کمپین پیوسته‌اند. کانون های صنفی معلمان در استان های مختلف از جمله کانون‌های صنفی معلمان ایران (تهران)، انجمن‌های صنفی معلمان استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خراسان شمالی و کانون صنفی معلمان اسلامشهر نیز تاکنون از این کمپین حمایت کرده‌اند. در متن بیانیه «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی» آمده است: مواجهه دولتمردان با مطالبه‌گری فرهنگیان، «قهری و با استفاده از ابزار سرکوب» بوده است و همیشه عده‌ای از معلمان «گرفتار پرونده‌سازی و احکام سنگین اخراج و زندان» شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید که دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علاوه بر «صدور احکام زندان‌های طولانی مدت» برای معلمان معترض در استان‌های مختلف، اقدام به «پرونده‌سازی در دادگاه‌ها و هیات‌های تخلفات اداری و صدور احکام اخراج، بازخریدی، بازنشستگی اجباری، و انفصال از خدمت» برای صدها معلم در سراسر کشور کرده‌اند.
طبق اعلام شوراهای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان کشور، در حال حاضر بیش از ۱۱ تن از فعالان صنفی حقوق معلمان از جمله اسماعیل عبدی، رسول بداقی، فرزانه ناظران‌پور، جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، امید شاه‌محمدی، عزیز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور، انوش عادلی، حسین رمضان‌پور، و مهدی فتحی در حال سپری کردن حکم حبس بوده یا تحت بازداشت موقت قرار دارند.

ادامه احضار دانشجویان دانشگاه‌ تهران با وجود تعطیلی تابستانه دانشگاه‌ها

شورای صنفی دانشجویان کشور روز یک‌شنبه ۲۵ تیر به نقل از دانشجویان دانشگاه تهران اعلام کرد که احضار گسترده دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی با ارسال «پیامک‌های تهدیدآمیز» در هفته گذشته و با وجود تعطیلی این دانشگاه ادامه داشته است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس این گزارش بسیاری از دانشجویان احضارشده اهل شهرهای دیگر هستند و به دلیل تعطیلی خوابگا‌ه‌ها امکان بازگشت آن‌ها به تهران و سکونت‌شان در پایتخت در تعطیلات تابستان دشوار است.
بنابر اعلام شورای صنفی دانشجویان کشور دست کم ۵۰ دانشجو طی یک هفته گذشته به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» از شهریور پارسال دانشگاه‌ها به یکی از مهم‌ترین کانون‌های اعتراضات تبدیل شد. موج شدید فشارها و سرکوب‌ها خشونت‌بار دانشجویان معترض از ماه‌ها پیش آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد. بسیاری از دانشجویان معترض در این مدت، احضار و با احکام سنگینی چون اخراج و تعلیق روبرو شده‌اند.

لیلا بلوکات به تحمل حبس در یکی از زندان‌های استان سمنان محکوم شد

مهدی کوهیان تهیه‌کننده و حقوقدان، نوشت: در حکم محکومیت خانم لیلا بلوکات بخاطر استفاده از پوشش کلاه با تغییری جزئی، علاوه بر محکومیت‌های احکام مشابه قبلی، تحمل حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان نیز اضافه شده است.
به نوشته هم مهین جزئیات حکم لیلا بلوکات، بازیگر سینما و تلویزیون به شرح زیر است: دو سال ممنوعیت از فعالیت در رسانه‌های فراگیر از جمله پلتفرم‌های داخلی و خارجی فعالیت‌های نمایشی و بازیگری و تبلیغ‌گری در فضای حقیقی و مجازی، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۵ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی به صورت مستقیم یا با واسطه، مطالعه و خلاصه نویسی یک کتاب ظرف یک ماه و ۱۰ ماه حبس تعزیری در یکی از زندانهای استان سمنان که ۶ ماه آن به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

سه فعال کارگری اهل سنندج مجموعا به ۶٣ ماه حبس محکوم شدند

کمال کریمی، خبات محمودی و شادمان عبدی، فعالان کارگری اهل سنندج توسط دادگاه انقلاب این شهرستان در مجموع به ۶٣ ماه به حبس محکوم شدند.

حملات توپخانه‌ای سپاه پاسداران متعاقب وقوع درگیری مسلحانه در ارتفاعات خوی

نیروهای سپاه پاسداران پس از وقوع یک درگیری مسلحانه با گریلاهای حزب کارگران کُردستان (پ ک ک)، منطقه ییلاقی قشقبلاغ در شهرستان خوی را هدف حملات شدید توپخانه‌ای قرار دادند. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، بعدازظهر روز دوشنبه ٢۶ تیر ماه ۱۴۰۲ (١٧ جولای ۲۰۲۳)، یک درگیری مسلحانه میان گریلاهای حزب کارگران کُردستان و نیروهای سپاه پاسداران در منطقه ییلاقی قشقبلاغ شهرستان خوی روی داد که جزئیات آن اعلام نشده است. متعاقب این درگیری مسلحانه، نیروهای سپاه پاسداران منطقه ییلاقی قشقبلاغ را مورد هدف حمله توپخانه‌ای شدید قرار دادند که طی آن، بیش از ٣٠ راس از دام‌های دامداران منطقه تلف شده است. این حملات به محیط زیست منطقه خسارت چشمگیری وارد کرده و زندگی عادی ساکنان را در معرض تهدید قرار داده است.

نیروهای سپاه دامدار اهل اقلیم کردستان را هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران، با گلوله کشتند

نیروهای سپاه پاسداران شهروند ۵۰ ساله اهل اقلیم کردستان عراق را هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران کشتند. شبکه حقوق بشر کردستان با اعلام این خبر گزارش داد که قاضی مصطفی علی در خاک اقلیم در منطقه مرزی «بمو» بخش «ازگله» ‌ شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه هدف گلوله سپاه قرار گرفته اما اعضای سپاه او را در حالی که زخمی بود، روی زمین کشیدند و به داخل خاک ایران منتقل کردند. این اتفاق سه‌شنبه ۲۰ تیر، زمانی که قاضی مصطفی برای مهار آتش‌سوزی به منطقه کوهستانی نزدیک روستای کانی‌پاشا رفته بود، رخ داده است. منابع شبکه حقوق بشر کردستان گفته‌اند که خانواده و بستگان قاضی مصطفی به ایران رفتند و دریافتند او در تیراندازی نیروهای سپاه کشته شده و جسدش را به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل کرده‌اند. این شهروند را یکشنبه ۲۵ تیر پس از طی فرآیند قانونی به خانواده او تحویل دادند. قاضی مصطفی، دامدار ۵۰ ساله و پدر دو فرزند، اکنون در آرامستان بخش «زەڕایەن» حلبچه به خاک سپرده شده است. بنا به این گزارش، سه شهروند دیگر اقلیم کردستان عراق هم در روزهای اخیر هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران هدف گلوله نیروهای سپاه قرار گرفته‌ و مجروح شدند.

بازداشت خواننده زن در میانه اجرای کنسرت

گزارش‌های کاربران مختلف در شبکه‌های اجتماعی حکایت از این دارد که افراد لباس‌شخصی در میانه برگزاری کنسرت گروه «اتاق‌بند»، اجرا را متوقف کرده و نیوشا قربانی، خواننده این گروه موسیقی، را بازداشت کردند. اتاق‌بند یکی از گروه‌های موسیقی در فضای موسیقی تلفیقی جدید ایران است. بر اساس گزارش هرانا، نیوشا قربانی بعد از مدت کوتاهی آزاد شده است.

مجید توکلی به ۶ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شد

مجید توکلی در توییتر خود نوشت: حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب امروز به وکیلم ابلاغ شد: ۵ سال زندان برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و ۱ سال زندان برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام. علاوه‌براین محکومیت تکمیلی هم ۲ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، ۲ سال ممنوعیت اقامت در تهران و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور.

اجرای حکم اعدام شش زندانی در زندان همدان و کرج

سحرگاه دوشنبه بیست و ششم تیرماه، حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان همدان به اجرا در آمد. هویت این زندانیان، “عباس رحمانی، محسن یاقوطی و فرخی” توسط هرانا احراز شده است. این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند. تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان از سوی رسانه های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.
همچنین امروز سه شنبه بیست و هفتم تیرماه، حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد. هویت این زندانیان، “سیامک حیاطبینی، مسلم هواسی زاده و سید منصور سیدی” توسط هرانا احراز شده است. این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

https://akhbar-rooz.com/?p=209621 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x