شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳

روسیه توافق صادرات غلات را متوقف کرد

روسیه توافق صادرات غلات را متوقف کرد

تنها چند ساعت پس از وقوع دو انفجار بر روی پل کریمه، روسیه دوشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه مشارکت در توافق‌نامه صادرات غلات با اوکراین را متوقف کرد. مدت توافق‌نامه صادرات غلات میان روسیه و اوکراین که با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه به‌دست آمده بود امروز دوشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه به پایان می‌رسید و باید بار دیگر تمدید می‌شد. گفته می‌شد که دو انفجار بامداد دوشنبه بر روی پل کریمه ممکن است بر تمدید این توافق‌نامه تأثیر بگذارد.
به گزارش زمانه، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در حمله تروریستی به پل کریمه، شریان اصلی نیروهای این کشور در جنگ اوکراین، یک زن و مرد غیرنظامی کشته و دخترشان زخمی شدند. مسکو گفته است کی‌یف با کمک دو پهپاد به پل کریمه حمله کرده است. اوکراین هیچ گزارش رسمی درباره این انفجارها منتشر نکرد، اما رسانه‌های اوکراینی به نقل از مقام‌های ناشناس گفتند که سرویس امنیتی اوکراین پشت این انفجارها قرار دارد. اوکراین از مدت‌ها پیش مدعی است که این پل غیرقانونی ساخته شده است و استفاده روسیه از آن برای تدارکات نظامی، آن را به هدف قانونی نیروهای اوکراینی تبدیل کرده است. آخرین بار در ماه اکتبر بر این پل انفجار و آتش‌سوزی مهیب رخ داد.
با این حال کرملین گفته است هیچ ارتباطی بین حمله روز دوشنبه به پل کریمه و تصمیمش برای تعلیق توافق‌نامه غلات وجود ندارد و دلیل توقف توافق‌نامه، ناتوانی کشورهای غربی در برآورده کردن خواسته‌های روسیه برای اجرای توافق موازی به‌منظور تسهیل قوانین صادرات مواد غذایی و کود این کشور است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «قراردادهای دریای سیاه امروز اعتبار خود را از دست دادند. متأسفانه بخشی از این توافق‌ها که مربوط به روسیه است تاکنون اجرایی نشده است.» به گزارش شبکه اسپوتنیک روسیه، وزارت خارجه این کشور نیز اعلام کرد که توافق‌نامه از روز سه‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه متوقف خواهد شد و این موضوع به‌طور رسمی به اوکراین، ترکیه و دبیرخانه سازمان ملل اطلاع داده شده است.
مقام‌های روسیه و اوکراین ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه سال گذشته در استانبول و در حضور رجب ‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرارداد صادرات غلات را امضا کردند.
در پیام روز دوشنبه وزارت خارجه روسیه آمده است که توقف این قرارداد «به معنای لغو ضمانت‌ها برای ایمنی دریانوردی، محدود کردن گذرگاه بشردوستانه دریایی، احیای رژیم منطقه‌ای به‌طور موقت خطرناک در شمال غربی دریای سیاه و انحلال مرکز هماهنگی مشترک در استانبول» خواهد بود. اسپوتنیک نوشته که روسیه بارها اعلام کرده است که اوکراین از توافق‌نامه صادرات غلات برای اهداف نظامی – از جمله حمله به سواستوپل – استفاده می‌کند. این خبرگزاری افزوده است که در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، رژیم کی‌یف یک حمله تروریستی به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی که در جاده‌های بیرونی و داخلی پایگاه سواستوپل بودند، انجام داد. پس از آن، روسیه مشارکت در صادرات محصولات از بنادر اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. سپس با دریافت تضمین‌هایی از کی‌یف مبنی بر عدم استفاده از گذرگاه‌های بشردوستانه برای اهداف نظامی، مشارکت روسیه ادامه یافت. با این حال، به‌گفته وزارت دفاع روسیه در اواسط آوریل و مارس ۲۰۲۳، کی‌یف با نقض ضمانت‌های عدم استفاده از گذرگاه بشردوستانه برای درگیری‌ها، به پایگاه‌های ناوگان دریای سیاه در سواستوپل و زیرساخت‌های غیرنظامی کریمه حمله کرد.
رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گفت هنوز معتقد است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهان ادامه توافق‌نامه غلات است. اردوغان به خبرنگاران گفت وزیران خارجه روسیه و ترکیه روز دوشنبه در این‌باره گفت‌وگو خواهند کرد. او افزود: «امیدوارم بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم و بدون توقف به راه خود ادامه دهیم.»
وزارت خارجه روسیه گفت در صورت مشاهده «نتایج مشخص» در مورد خواسته‌های خود، پیوستن مجدد به توافق غلات را در نظر خواهد گرفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، چشم‌انداز از سرگیری صادرات غلات بدون مشارکت روسیه را مطرح کرد. هرگونه از سرگیری چنین عملیاتی بدون مشارکت روسیه احتمالاً به تصمیم شرکت‌های بیمه بستگی خواهد داشت. هرگونه وقفه در صادرات غلات نیز به دلیل تعلیق توافق‌نامه توسط روسیه می‌تواند قیمت مواد غذایی را در سراسر جهان، به‌ویژه در فقیرترین کشورها افزایش دهد. اوکراین و روسیه هر دو از بزرگترین صادرکنندگان غلات و سایر مواد غذایی در جهان هستند. توافق‌نامه صادرات غلات از آن رو مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار گرفت که از وضعیت اضطراری مواد غذایی در جهان پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین کاست.

۷ روز تا انتخابات اسپانیا؛ نظرسنجی‌ها از سقوط چپ‌ها و تشکیل دولت راست‌گرا حکایت دارد

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از پیشتازی «حزب مردم» (راست میانه) نسبت به حزب حاکم کارگران سوسیالیست حکایت دارد اما تشکیل دولت راست‌گرا را منوط به ائتلاف میان راست‌های میانه و افراطی نشان می‌دهد.
به گزارش یورو نیوز، بر پایه نتایج ۵ موسسه افکارسنجی، حزب مردم (PP) که در حال حاضر ۸۹ کرسی پارلمان اسپانیا را در اختیار دارد، بین ۱۳۱ تا ۱۵۱ کرسی را در پارلمان تازه کسب خواهد کرد ولی در تصاحب اکثریت مطلق پارلمان ۳۵۰ نفری این کشور ناکام خواهد ماند.  اما حزب راست افراطیِ وکس با وجود ریزش کرسی‌هایش نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹، به طور متوسط کنترل ۳۶ کرسی را همچنان در اختیار خود نگاه خواهد داشت. در این صورت، ائتلاف حزب مردم و وکس جمع کرسی‌های تحت سطله آنها را به آستانه ۱۷۶ کرسی لازم برای کسب اکثریت مطلق پارلمان و تشکیل دولت می‌رساند؛ ائتلافی که می تواند منجر به نخست وزیر شدن آلبرتو نونز فیخو، رهبر حزب مردم شود. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب حاکم کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) به رهبری پدرو سانچز، نخست وزیر، از بین ۱۲۰ کرسی فعلی می‌تواند ۹۸ تا ۱۱۵ کرسی را نگاه دارد.  رقابت میان سومار (ائتلاف جدیدی از احزاب چپ‌گرا) و حزب مهاجر ستیزِ وکس شانه به شانه گزارش شده است، به طوری که ائتلاف جدید چپ‌ها احتمالا ۲۵ تا ۳۹ کرسی پارلمان را از آن خود خواهد کرد که به معنای حفظ وزن فعلی آنها در پارلمان خواهد بود ولی شکل‌گیری ائتلاف میان آن و حزب کارگران سوسیالیست نمی‌تواند ادامه حاکمیت چپ‌ها بر اسپانیا را تضمین کند. بدین ترتیب، سرنوشت دولت آتی اسپانیا به میزان موفقیت احزاب راست و چپ محلی و نیز این که بین سومار و وکس کدامیک جایگاه سوم را با اقتدار بیشتری تصاحب کنند، گره خورده است. در صورت شکل‌گیری ائتلاف بین حزب مردم و وکس، برای نخستین بار زمان تصویب قانون اساسی فعلی در سال ۱۹۷۸ پس از چهار دهه دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو، راست‌های افراطی به ایفای نقش در دولت خواهند پرداخت.

اردوغان سفر خود به سه کشور حاشیۀ خلیج فارس را به هدف جذب سرمایه‌گذاری در ترکیه آغاز کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه ۱٧ ژوئیه (٢۶ تیر)، پیش از آنکه فرودگاه استانبول را برای سفری سه روزه به مقصد عربستان سعودی، قطر و امارات‌متحدۀ‌عربی ترک کند، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «این سفر بر دو موضوع اصلی سرمایه‌گذاری‌ها و بعد مالی متمرکز است که ما به هردو بسیار امیدواریم».
به گزارش ار. اف. ای، اردوغان در ادامه تصریح کرد: «ترکیه فرصت سرمایه‌گذاری جدی در صنایع دفاعی و نیز پروژه‌های زیربنایی و روبنایی در این سه کشور را خواهد داشت». وی افزود: «همچنین، این سه کشور نیز فرصت خرید دارایی‌های خاص و سرمایه‌گذاری کلان در ترکیه را خواهند داشت». به گزارش خبرگزاری رویترز، دو مقام ارشد ترکیه گفته‌اند که دولت آنکارا انتظار دارد در نتیجۀ سفر اردوغان به کشورهای حوزۀ خلیج فارس، عربستان، قطر و امارات متحدۀ عربی در ابتدا حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در داخل ترکیه انجام دهند. خبرگزاری رویترز به نقل از این دو مقام ارشد ترکیه نوشته است که پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت، مجموع سرمایه‌گذاری‌های این سه کشور در بخش‌های دفاعی، انرژی و زیرساخت ترکیه، تا ۳٠ میلیارد دلار برسد. به گزارش رویترز، اردوغان که از تاریخ ١٧ تا ١۹ ژوئیه، ابتدا به عربستان سعودی و سپس قطر و امارات متحدۀ عربی سفر می‌کند، قصد دارد بخشی از بودجۀ لازم برای تقویت اقتصاد پرتلاطم ترکیه پس از انتخاب مجدد خود به عنوان رئیس جمهوری این کشور را فراهم کند. خبرگزاری رویترز نوشته است از زمانی که دولت آنکارا در سال ٢۰۲۱ تلاش‌های دیپلماتیک برای ترمیم روابط خود با عربستان سعودی و امارات‌متحدۀ‌عربی را آغاز کرد، سرمایه‌گذاری‌ها از سوی کشورهای حوزۀ خلیج فارس، به کاهش فشارها بر اقتصاد ترکیه کمک کرده است. رجب طیب اردوغان در حالی عازم سه کشور حوزۀ خلیج فارس شده است که اقتصاد ترکیه در حال حاضر تحت فشار شدید قرار دارد و تورم در این کشور به بالاترین حد خود رسیده است. کسری بودجه در ترکیه در ماه ژوئن به ۲۱۹٫۶ میلیارد لیر (۸٫٣۷ میلیارد دلار) رسید که هفت برابر کسری بودجۀ این کشور در سال قبل بود. همچنین تورم سالانه در ترکیه، در ماه ژوئن نزدیک به ۴٠ درصد اعلام شد. این در حالی است که ارزش لیر واحد پول ترکیه نیز در سال جاری نزدیک به ٢۹ درصد کاهش یافته است.

آلمان درصدد تشکیل قوی‌ترین لشکر ارتش‌های اروپایی ناتو است

آلفونس مایس، رئیس ستاد کل ارتش آلمان روز دوشنبه ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) به خبرگزاری رویترز گفته است که آلمان تا سال ۲۰۲۵ دارای مجهزترین لشکر رزمی در بین ارتش‌های اروپایی عضو ناتو خواهد بود. هدف آلمان تشکیل سه لشکر کامل و آماده رزم برای مشارکت در عملیات ناتو اعلام شده است. لشکر اول تا سال ۲۰۲۵ و به گفته فرماندهان ارتش آلمان، دومین لشکر نیز تا سال ۲۰۲۷ آماده و تجهیز خواهد شد.
به گزارش دویچه وله، ارتش آلمان از پایان جنگ سرد به میزان قابل توجهی کوچکتر شده و نفرات آن از حدود ۵۰۰ هزار سرباز در سال ۱۹۹۰ به کمتر از ۲۰۰ هزار سرباز در حال حاضر کاسته شده است. پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، توجه جدی به نیروهای مسلح آلمان صورت گرفت که با ایده تشکیل یک صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی برای تجهیز و مدرنیزه کردن ارتش این کشور از سوی اولاف شولتس، صدراعظم این کشور همراه شد. کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان در این زمینه گفته است: «هدف ما این است که در طول یک دهه دارای قدرتمندترین ارتش اروپا شویم. یکی از بهترین و مجهزترین ارتش‌های اروپا که با اهمیت آلمان و مسئولیت‌های ما همخوانی داشته‌ باشد.»

رئیس کمیته دفاعی مجلس بریتانیا خواستار گشایش سفارت کشورش در کابل شد

در حالی که کشورهای مختلف هنوز امارت اسلامی خودخوانده گروه افراطی طالبان را به رسمیت نشناخته است، رئیس کمیته دفاعی مجلس و عضو ارشد حزب محافظه کار بریتانیا گفت که کشورش باید روابط نزدیکی با این گروه داشته باشد و با آن‌ها گفتگو کند.  به گزارش روز یک‌شنبۀ دیلی تلگراف، توبیاس الوود که برادرش در سال ۲۰۰۲ میلادی به دست اسلامگرایان افراطی طرفدار القاعده در کشور اندونزی کشته شد، در ادامه افزود که او قصد حمایت از گروه طالبان را ندارد. به گفته وی، «برای جلوگیری از بی‌ثباتی، گسترش تروریزم در افغانستان و مهاجرت‌ گسترده مردم این کشور» بریتانیا باید با طالبان «همکاری» کند. از سوی دیگر، با اینکه زنان و دختران افغانستانی در دو سال گذشته با از دست دادن حقوق خود در افغانستان تحت تسلط گروه طالبان از جامعه این کشور به‌صورت تدریجی حذف شدند، توبیاس الوود محدودیت‌های اتخاذ شده علیه زنان را نیز «مسئلۀ موقت» خواند. این در حالیست که شمار از چهره‌های برجسته جهانی تاکنون بارها این محدودیت‌ها را مصداق آپارتاید جنسیتی توصیف کرده‌اند. رئیس کمیته دفاعی مجلس بریتانیا در ادامه بدون اشاره به ممنوعیت رفتن به مکتب/مدرسه و دانشگاه برای دختران افغانستانی تصریح کرد که افغانستان کنونی نسبت به دهه ۷۰ میلادی صلح ‌آمیزتر است. طبق گفته‌های وی، زنان افغانستانی به‌خاطر نیازهای اقتصادی این کشور به کار باز خواهند گشت. توبیاس الوود در پایان نسبت به نفوذ چین در افغانستان ابراز نگرانی کرد. رئیس کمیته دفاعی مجلس و عضو ارشد حزب محافظه کار بریتانیا معتقد است که افغانستان می‌تواند در آینده تبدیل به دست نشانده چین شود.

https://akhbar-rooz.com/?p=209617 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x