یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

حکم شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید سهند نورمحمدزاده، تأیید شد

حکم شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید سهند نورمحمدزاده، تأیید شد

حامد احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی ژینا در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت در مراجعه به شعبه یک دادسرای امنیت اوین تأیید حکم موکلش در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور به او ابلاغ شد. براین اساس سهند نورمحمدزاده به شش سال حبس و ۱۰ سال تبعید محکوم شده است. این در حالی است که احمدی می‌گوید شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ابتدا اتهام محاربه سهند نورمحمدزاده را رد و حکم او را غیرقانونی خوانده بود اما اکنون همان شعبه اتهام محاربه را تأیید کرده ولی اعدام را به تبعید به کهنوج کرمان تبدیل کرده است. او با بیان این‌که قطعاً درخواست اعاده دادرسی می‌کند، افزود: «برای ما غیرقابل باور است که یک شعبه دیوان عالی کشور در یک پرونده و یک موضوع، ظرف دو ـ سه ماه، دو حکم متفاوت صادر کرده است.» مأموران اطلاعات سپاه پاسداران ۱۲ مهر ۱۴۰۱ سهند نورمحمدزاده، قهرمان پرورش‌ اندام در رده جوانان استان البرز را مقابل در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ۱۶ آبان‌ماه‌ سال گذشته این جوان ۲۷ ساله را به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» محاکمه کرد. ۱۲ آذرماه همان سال وکیل سهند صدور حکم اعدام برای او به‌دلیل اتهام «محاربه» را تأیید کرد اما در ۱۰ فروردین سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام موکلش لغو شده است. سهند نورمحمدزاده یک بار در تماس تلفنی از زندان فشافویه گفته بود که بارها با چشم‌بند «اعدام نمایشی» شده‌ است.

فاطمه حسنی، فعال سیاسی بازداشت شد

حسن یونسی حقوقدان و وکیل دادگستری از بازداشت فاطمه حسنی فعال سیاسی خبر داد. حسن یونسی، وکیل دادگستری نوشت: فاطمه حسنی، فعال سیاسی و پژوهشگر روز سه‌شنبه در فرودگاه مشهد از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌است.

نامه امضاء شده از سوی ۱۲۰۰ نفر از معلمان کشور از سوی قوه قضائیه و ریاست جمهوری پذیرفته نشد

کانال شورای صنفی فرهنگیان کشور خبر داده است در طی هفته جاری نامه‌ای با امضای ۱۲۰۰ نفر از معلمان سراسر کشور با درخواست آزادی معلمان زندانی و پایان‌دادن به پرونده‌سازی علیه معلمان خطاب به رئیس قوه قضائیه و رونوشت به ریاست جمهوری و ریاست مجلس نوشته شد، اما همچون گذشته، این نامه از سوی قوه قضائیه و دفتر ریاست جمهوری پذیرفته‌ نشد.

مادر عباس دریس: پسرم بی گناه است، اعدامش نکنید!

مادر عباس دریس، به دنبال تایید حکم اعدام فرزندش توسط دیوان عالی کشور، با انتشار ویدیویی از مسئولان طلب استمداد کرد. این مادر در حالی که دو نوه اش در کنارش نشسته اند، با بغض عاجزانه میگوید: عباس پدر سه فرزند بوده و مادر خانواده فوت شده است.  پسرم بی گناه است، اعدامش نکنید. عباس دریس، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است که در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ بازداشت و  توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر، از بابت اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. این حکم به تازگی در دیوان عالی کشور تایید شده است.

محکومیت پدر سارین _ساعدی، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ی کشته شده در سنندج

هاشم ساعدی، پدر سارینا ساعدی ۱۶ ساله از جانباختگان جنبش اعتراضی ۱۴۰۱ در سنندج، توسط شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو بوکان، به شش ماه و نیم حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد. سارینا ساعدی، دختر ۱۶ ساله اهل سنندج در تاریخ ۴ آبان‌ماه ١۴٠١، در شهر سنندج مورد ضرب و جرح نیروهای سرکوبگر امنیتی قرار گرفته و بر اثر ضربات وارده جان خود را از دست داد. هاشم ساعدی در تاریخ ۱٩ خردادماه ۱۴۰۲، در پی برگزاری تجمع اعتراضی شماری از خانواده‌های دادخواه بر سر مزار دانیال پابندی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. براساس گزارشات منتشر شده، روز دوشنبه ۱۲ تیرماه ١۴٠٢، طی ابلاغیه‌ای به آقای هاشم ساعدی ابلاغ شده است که نامبرده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به شش ماه و نیم حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. لازم به ذکر است که آقای ساعدی در طول جریان بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

دختر معترضی که مأموران سرش را به جدول کوبیدند احضار شد

زهرا حقیقتیان، دختر معترضی که مأموران پلیس در جریان اعتراضات شیراز سرش را به جدول خیابان کوبیدند، به دادسرای چابهار احضار شد. به گزارش حساب توئیتری دادبان، دلیل احضار خانم حقیقتیان، «عدم رعایت حجاب و انتشار عکس و تصاویر خلاف عفت عمومی» اعلام شده است. این پایگاه که به معترضان و بازداشت‌شدگان مشاوره حقوقی رایگان می‌دهد، نوشت که او در حساب اینستاگرامی خود علاوه بر انتشار تصاویر نقاشی‌های خود، «از آزادی نیز می‌گوید». زهرا حقیقتیان به دلیل حضور در اعتراضات روز دوم مهرماه ۱۴۰۱ در چهارراه پارامونت یا ۱۵ خرداد شهر شیراز مورد ضرب و شتم شدید و تعرض جنسی مأموران یگان‌ویژه قرار گرفت. انتشار ویدئوی برخورد خشن ماموران ضدشورش با این زن جوان در آن زمان، موجی از خشم و انزجار را در فضای مجازی برانگیخت و این ویدئو به عنوان یکی از اسناد خشونت عریان علیه زنان در جمهوری اسلامی ثبت شد و حتی در رسانه‌های خارج از کشور بارها به نمایش درآمد. دادبان در روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ هویت این دختر جوان را اعلام کرد.

محکومیت محمد نوری‌زاد به دوسال حبس دیگر

به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران، محمد نوری‌زاد، مخالف سرشناس حکومت که در حال حاضر در زندان اوین محبوس است، در یک پرونده جدید به دو سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده است. آقای نوری‌زاد با آنکه مشغول گذراندن حبسی ۱۰ ساله است، بارها پرونده‌های اتهامی دیگری نیز برای او گشوده شده است. «در دادنامه‌ای که روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به آقای نوری‌زاد ابلاغ شده، وی از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) تبرئه ولی به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام (تخریب زندان از طریق شکستن شیشه‌ها) هم به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.» محمد نوری‌زاد در اواخر مرداد ماه ۱۳۹۸ در جریان تجمعی اعتراضی در مشهد بازداشت شده بود. او یکی از ۱۴ فعال مدنی بود که خرداد ماه سال ۹۸ با امضای بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شدند.

احضار افسانه بایگان به دادسرا بر سر حجاب اجباری

افسانه بایگان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در اینستاگرام خود از احضار به دادسرا در رابطه با حجاب اجباری خبر داد. او نوشته شنبه، ۱۷ تیر، ساعت ۸ صبح در دادگاه حاضر خواهد شد. این احضار دو ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که این بازیگر بدون روسری و با کلاه برای دیدن نمایش «کافه عاشقی» به سالن تئاتر شهرزاد رفت. پس از همراهی شماری از هنرمندان عرصه سینما و تئاتر با اعتراضات و برداشتن حجاب اجباری از سوی تعدادی از بازیگران زن، شماری از آنها به دادسرا احضار و برای تعدادی نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

حر منصوری، فعال محیط‌زیست به قید وثیقه آزاد شد

حر منصوری، فعال محیط زیست مازندران که سه‌شنبه-سیزدهم تیر- بازداشت شده‌بود به قید وثیقه آزاد شد

اپلیکیشن جدید «تردز» هم در ایران فیلتر است

منابع خبری در ایران گفته‌اند که اپلیکیشن جدید «تردز» که از سوی شرکت متا راه اندازی شده، برای کاربران ایرانی فیلتر است. براساس این گزارش‌ها، این شبکه اجتماعی که رقیب توییتر محسوب می‌شود، همانند اینستاگرام و واتساپ دو اپلیکیشن دیگر متا، در ایران فیلتر است. شبکه‌های اجتماعی در ایران از زمان وقوع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران فیلتر شده و کاربران برای دسترسی به آن‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. مارک زاکربرگ، مالک متا امروز اعلام کرد از زمان راه اندازی این اپلیکیش حدود ۱۰ میلیون کاربر در شبکه اجتماعی «تردز» ثبت نام کرده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=208519 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x