جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

برای اعتراف به مجاهد کورکور قرص خوراندند

یکی از بستگان نزدیک مجاهد کورکور در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از شکنجه‌های جسمی و روحی و خوراندن قرص جهت اخذ اعتراف اجباری، تهدید به اعدام و فشارها بر خانواده او می‌گوید. او همچنین از حضور مجاهد کورکور در مراسم خاک‌سپاری کیان پیرفلک گفته است.

این فرد نزدیک به خانواده مجاهد کورکور می‌گوید یکی از آشنایان طی تماسی به خانواده آقای کورکور گفته که او را چند روز پیش از زندان به بیمارستان منتقل کردند، اما خانواده اطلاع ندارند به کدام بیمارستان و به چه علت به بیمارستان منتقل شده است. این موضوع موجب نگرانی خانواده این زندانی شده است.

عباس کورکوری، معروف به مجاهد کورکور، ۲۹ آذر ۱۴۰۱، یعنی ۳۴ روز بعد از کشته‌شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله اهل ایذه در روستای «پَرسوراخ» به همراه یک نفر دیگر به نام هومن صیدالی در عملیات مشترک «وزارت اطلاعات، سپاه ولی‌عصر استان خوزستان و فراجا» بازداشت شد. در جریان این عملیات دو نفر دیگر از دوستان مجاهد کورکور به نام‌های محمود احمدی و حسین سعیدی به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

مجاهد کورکور در جریان بازداشت نیز به شدت از ناحیه پا زخمی شده بود و به گفته این فرد نزدیک به خانواده «از دریافت خدمات درمانی در زندان محروم ماند» و در تماس‌هایش با خانواده درخواست دارو برای کاهش درد و پانسمان پایش کرده بود.

این منبع آگاه به بی‌بی‌سی می‌گوید مجاهد کورکور «از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شود.» خانواده آقای کورکور تا ۳ ماه از محل نگهداری او اطلاع نداشتند و تنها دو هفته یک‌بار با خانواده تماس می‌گرفت: «حتی خود مجاهد هم نمی‌دانست کجا زندانی است. وقتی زنگ می‌زد صدایش گرفته بود و از درد می‌نالید. دو هفته قبل از عید گفت منتقل شده و دیگر هیچ خبری باز از او نشد.»

بعد از پیگیری‌های فراوان و مراجعه به مراجع قضایی، خانواده بالاخره دریافت که مجاهد کورکور در زندان شیبان اهواز، در سلول انفرادی به سر می‌برد.

مجاهد کورکور متولد ۱۳۶۲، مجرد و در مغازه مادرش کار می‌کرد.

در جریان حمله به بازار ایذه در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۱، هفت نفر از جمله سه کودک به نام‌ کیان پیرفلک (۹ ساله)، سپهر مقصودی (۱۴ ساله)، آرتین رحمانی پیانی (۱۷ ساله)، میلاد سعیدیان‌جو، علی مولایی، اشرف نیکبخت و رضا شریعتی کشته شدند.

شکنجه و خوراندن قرص برای اخذ اعتراف اجباری

پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱ اعترافات تلویزیونی مجاهد کورکور از صداوسیمای خوزستان پخش شد. فیلم اعترافات اجباری آقای کورکور پیش از تشکیل پرونده و برگزاری دادگاه، در حالی پخش شد که در ابتدای این فیلم او زخمی و روی تخت بیمارستان دیده می‌شد.

یکی از بستگان نزدیک مجاهد کورکور به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید او برای اعترافات اجباری به شدت مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است: «مجاهد را خیلی کتک زدند، یک بار با ضرب‌وشتم و به زور قرصی به او خوراندند که بعد شکم‌اش به‌طرز عجیبی باد کرد و بی‌هوش شد. تا یک هفته شکم‌اش باد کرده بود و درد داشت. ولی به هیچ به‌عنوان قتل کیان اعتراف نکرده. حتی فیلم اعترافاتش را هم نگاه کنید نمی‌گوید او کیان را زده است و نهایتا فیلم قطع می‌شود و اسلحه‌ای را نشان می‌دهند که می‌گویند این همان اسلحه‌ای است که با آن شلیک شده.»

به گفته منبع آگاه بی‌بی‌سی، آقای کورکور طی تنها ملاقات حضوری‌ که دو ماه پیش داشته، به مادرش گفته زیر شدیدترین شکنجه‌های روحی است: «مدام به او می‌گویند ۱۰ روز دیگر اعدامت می‌کنیم، فردا اعدامت می‌کنیم، هر روز یکی به او می‌گوید که اعدام می‌شوی… و این برایش عذاب شده.»

این فرد نزدیک به خانواده مجاهد کورکور می‌گوید که او پیش از بازداشت حتی در مراسم خاک‌سپاری کیان پیرفلک شرکت کرده بود:

«مجاهد می‌گفت حتی نتوانستم غذای مراسم ختم را بخورم. می‌گفت چطور می‌شود غذای عزای یک بچه‌ را خورد، چطور توانستند یک بچه ۹ ساله را بکشند؟»

به گفته این منبع آگاه، خانواده این زندانی بسیار تنها هستند و نیروهای امنیتی از همه ابزارها برای سرکوب و تحت فشار قرار دادن آنها استفاده می‌کند: «خواهرش را به‌قدری تحت فشار گذاشته‌اند که ازهراس بازداشت مخفی شده و حتی نمی‌تواند پیش پدر و مادر تنهایش باشد. مدام از شماره‌های ناشناس با آنها تماس می‌گیرند و تهدید می‌شوند. همه دوست و فایل آنها را رها کردند.»

در مراسم چهلم کیان پیرفلک مردم نسبت به بازداشت مجاهد کورکور و شکنجه او جهت اخذ اعتراف اجباری اعتراض کردند.

در روزهای گذشته صداوسیما مستند دیگری درباره وقایع ۲۵ آبان ۱۴۰۱ و حمله به بازار این شهر منتشر کرد. در این مستند ادعا شد معترضان ایذه از جمله مجاهد کورکور از فردی به نام حسین چراغ‌سبز در لندن پول دریافت کرده‌اند تا در اعتراضات، اقدامات مسلحانه انجام دهند. در این مستند به نقل از دادستان ایذه گفته شد که کیان پیرفلک با گلوله مجاهد کورکور کشته شده است.

این منبع می‌گوید فیلم پخش شده در صداوسیما را دیده است و کسی که در این فیلم به عنوان مجاهد کورکور معرفی شده، او نیست.

او همچنین اشاره می‌کند مجاهد کورکور و پدر کیان پیرفلک از قبل با هم آشنایی دارند، و اگر آقای کورکور قاتل کیان پیرفلک بود، بین خانواده‌ها «نزاع و جنگ طایفه‌ای» در می‌گرفت.

بعد از صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، میثم پیرفلک، پدر کیان با انتشار ویدیویی اعلام کرد هیچ شکایی از مجاهد کورکور ندارد و پلیس را قاتل فرزندش می‌داند:

«بنده دادخواه خون پسرم هستم. من هیچ‌گونه شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد، چون من و همسرم به چشم خود دیدیم نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علی‌پور ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

پیش‌تر ماه‌‎منیر مولایی‌راد نیز با انتشارعکسی به همراه مادر مجاهد کورکور در اینستاگرام از او حمایت کرد و نوشت که «قتل فرزندش کار او (مجاهد کورکور) نیست».

با این وجود دستگاه قضا و نیروهای امنیتی همچنان اصرار دارند مجاهد کورکور را عامل حمله به بازار ایذه و به صورت مشخص قاتل کیان پیرفلک معرفی کنند.

بی‌اطلاعی از روند دادگاه

مجاهد کورکور در دادگاه انقلاب به «محاربه و ارعاب و افساد فی‌الارض»، «اخلال در نظم عمومی» و «ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک»، «ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی»، «تشکیل گروه باغی» و «عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم شده‌ است.

منبع آگاه بی‌بی‌سی می‌گوید خانواده مجاهد کورکور هیج اطلاعی از روند دادگاه، زمان و چگونگی برگزاری جلسات نداشتند و هیچ‌گاه در این زمینه به آنها اطلاعی داده نشد: «آخرین بار فقط به آنها اطلاع دادند که پرونده از اهواز به دیوان عالی کشور در تهران فرستاده شده.»

دادستان ایذه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ از برگزاری دادگاه مجاهد کورکور در دادگاه انقلاب اهواز خبر داد، اما هیچ‌ یک از اعضای خانواده نتوانستند دراین دادگاه حاضر شوند و به آنها گفته نشد دادگاه در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

مجاهد کورکور در حال حاضر یک وکیل تسخیری و دو وکیل تعیینی دارد. وکیل سوم به نام داود شاه‌ولی، وکیل خانواده پیرفلک است که با درخواست خانواده مجاهد کورکور و با موافقت خانواده پیرفلک، وکالت او را رسما به عهده گرفت.

قوه قضائیه در تاریخ جمعه ۱۸ فروردین سال جاری از صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور، به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» خبر داد. در پرونده مجاهد کورکور شاکی خصوصی وجود ندارد.

بعد از صدور حکم اعدام برای آقای کورکور، منبع آگاه بی‌بی‌سی می‌گوید وکلای او درخواست فرجام‌خواهی را به ثبت رساندند و نامه عدم شکایت خانواده کیان پیرفلک را در روزهای گذشته ضمیمه پرونده کردند. این برگه را خانواده کیان پیرفلک در دفترخانه به صورت رسمی ثبت کرده‌اند و در آن آمده خانواده پیرفلک در پرونده قتل کیان، از ماموران حکومتی به عنوان قاتل کیان شکایت دارند و مجاهد را قاتل کیان نمی‌دانند.

دیوان عالی کشور تاکنون رای قطعی خود را درباره پرونده آقای کورکور ابلاغ نکرده است.

یکی از مواردی که خانواده آقای کورکور بارها درخواست کرده‌اند اما توسط مقام‌های قضایی مورد توجه قرار نگرفته، بازبینی دوربین‌های هلال احمر در نزدیکی محل کشته شدن کیان پیرفلک است. به گفته منبع آگاه بی‌بی‌سی «فیلم دوربین‌های مداربسته هلال احمر ایذه در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ساعت ۱۸:۱۳ دقیقه را حاضر نیستند در اختیار خانواده قرار دهند.»

علاوه بر اینکه خانواده پیرفلک بارها گفته‌اند که مجاهد کورکور را قاتل فرزندشان نمی‌دانند و هیچ شکایتی از او ندارند، خانواده میلاد سعیدیان‌جو، دیگر کشته‌شده اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ایذه نیز با ثبت شکایتی خواهان بازبینی دوربین‌های میدان هلال احمر، جایی که محل تجمع پلیس و نیروهای امنیتی بود، شدند.

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو با انتشار برگه ثبت شکایت نوشت که مجاهد کورکور، حسین سعیدی و محمود احمدی بی‌گناه هستند و در زمان تیراندازی در آن محل حضور نداشتند.

ممانعت از ملاقات و تهدید خانواده

منبع آگاه بی‌بی‌سی که از بستگان نزدیک مجاهد کورکور است، می‌گوید طی شش ماهی که از بازداشت آقای کورکور می‌گذرد، خانواده او تنها یک بار و آن هم حدود دو ماه پیش موفق به ملاقات حضوری شدند.

چندین بار به پدر و مادر مجاهد کورکور گفته شد امکان ملاقات حضوری دارند، اما زمانی که به زندان مراجعه کردند اجازه ملاقات داده نشد: «خانواده چندین بار درخواست ملاقات حضوری کردند، ولی اجازه ندادند. همین هفته پیش به تهران رفتن و از دیوان عالی در تهران به آنها برای ملاقات نامه دادند، ولی مهر و امضا نداشت، وقتی رفتند زندان به آنها گفتند امکان ملاقات نیست. قبلا هم برای تماس تلفنی همین مشکل را داشتند. پدر و مادرش به دادگاه اهواز رفتند و پیگیری‌های زیادی انجام دادند تا بالاخره اجازه دادند تماس تلفنی بگیرد.»

منبع آگاه می‌گوید یک بار وقتی پدر و مادر مجاهد کورکور جهت پیگیری پرونده به دادگاه مراجعه کرده بودند قاضی مادر آقای کورکور را به دلیل عکس گرفتن با مادر کیان پیرفلک تهدید کرده است: «گفته بود چرا با مادر کیان عکس گرفتی، به مادر مجاهد گفته بود تو ضد رژیمی باید اعدام شوی و انگشتانت قطع شود. حتی تهدید کرده بود دختر آنها را دستگیر می‌کنند. گفته بود شما با آن‌ور آبی‌ها در ارتباط هستید… می‌خواهید مسیح با آن موهایش بچه‌ات را نجات دهد؟ می‌خواهید علی کریمی برای شما ویزا بگیرد؟ شما تروریست هستید، پسرت به سوریه و ترکیه رفته بود. این در حالی است که مجاهد تا الان از کشور خارج نشده و در ایران هم زیاد سفر نرفته و همیشه در ایذه بوده. گفته بودند ۸۰۰ هزار دلار پول به حساب آنها آمده است، بدون هیچ سند و مدرکی.»

به گفته این منبع قاضی حتی به خانواده آقای کورکور گفته که او شاکی خصوصی ندارد و به آنها فشار می‌آورند تا حکم اعدام او را صادر کنند.

منبعی که با بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده می‌گوید مجاهد کورکور بسیار انسان مهربانی بود و همیشه «غصه خواهرش را می‌خورد که دوست داشت ماشین بخرد و گفته کاش می‌توانست برای او ماشین بخرد.»

https://akhbar-rooz.com/?p=206496 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x