یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

۱۱۰ میلیون آواره، تعداد آوارگان جهان طی ۱۰ سال دوبرابر شده است

۱۱۰ میلیون آواره، تعداد آوارگان جهان طی ۱۰ سال دوبرابر شده است

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، شمار آوارگان کنونی در جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته این آمار دو برابر شده است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش تازه خود سه رویداد مهم بحران اوکراین، اوضاع افغانستانِ بعد طالبان و درگیری‌های سودان را عامل بالا رفتن بی سابقه آمار آوارگان در جهان اعلام کرد. این آمار شامل آوارگان داخلی، پناهندگان و پناهجویان نیز می‌شود. بر اساس این گزارش، تا پایان سال ۲۰۲۱، شمار آوارگان ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود اما در پایان سال ۲۰۲۲، با افزایش این آمار (۱۹ میلیون و یک صد هزار نفر)، تعداد آوارگان به ۱۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در حال حاضر شمار آوارگان در سراسر جهان را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.
«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این باره می‌گوید: افزایش سریع آمار نشان از این دارد که در یافتن راه حل برای این معضل بسیار کند عمل کردیم که نتیجه آن رنج و آوارگی میلون ها نفری است که به اجبار از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. گراندی مهمان نوازی کشورهای پذیرای آوارگان را ستود و خطاب به سیاستمداران گفت: برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل این بحران باید بیشتر و به گونه‌ای رفتار کنیم تا پناهجویان و پناهندگان با میل و رغبت و داوطلبانه به وطن خود بازگردند.
نگاهی به آمارهای گذشته نشان می‌دهد آوارگان در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ بیش از دو برابر شده‌اند و ۷۰ درصد آنها در مجاورت منطقه درگیری و در یک کشور همسایه اقامت کرده‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است که ترکیه، ایران، کلمبیا و آلمان چهار کشور اول پذیرنده آوارگان تا پایان سال ۲۰۲۲ بوده‌اند. در گزارش سالانه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دو رقم مثبت نیز ذکر شده است. از یک سو ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ پناهنده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از طریق برنامه‌های اسکان مجدد در کشورهای دیگر مستقر شدند. که این عدد دو برابر سال قبل بود. اکثر این پناهندگان آخرین بار توسط کانادا و پس از آن ایالات متحده و استرالیا پذیرفته شدند. استرالیا حتی تعداد پناهندگان پذیرفته شده را چهار برابر کرده است اما این کشور به عنوان یک عامل بازدارنده، به پناهجویانی که با قایق می آیند، اجازه ورود به کشور را نمی‌دهد. رقم مثبت دیگر که در این گزارش آمده این است که ۳۳۹ هزار و ۳۰۰ پناهنده به وطن خود بازگشتند. با این حال، درگیری‌هایی که در بهار امسال در سودان آغاز شد نشان می‌دهد که تعداد آوارگان احتمالاً در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) شمار آوارگان تا پایان ماه می سال جاری را ۱۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا اخیراً در مورد یک سیاست جدید پناهندگی به توافق رسیدند. بر این اساس، روند اداری درخواست پناهندگی در کشورهایی که دروازه ورود مهاجران هستند، کوتاه خواهد شد. تعداد مهاجران اخیراً بسیاری از کشورهای میزبان را بر آن داشته که سیاست‌های پناهندگی خود را دوباره تنظیم کنند.

پارلمان اروپا اولین قانون هوش مصنوعی جهان را به رای می‌گذارد

قانونگذاران پارلمان اروپا قرار است روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به آغاز مذاکرات برای تصویب اولین قوانین فراگیر جهان در مورد سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر چت جی‌پی‌تی رای دهند.
به گزارش یورو نیوز، برنامه‌های اتحادیه اروپا در حوزه قانونگذاری عرصه هوش مصنوعی به پیش از سال ۲۰۲۱ بازمی‌گردند، با این حال تهیه و تصویب پیش‌نویس قانون فعلی زمانی شتاب گرفت که چت جی‌پی‌تی پا به عرصه ظهور گذاشت و خطرات احتمالی این حوزه اهمیتی دو چندان یافتند. در ماه‌های اخیر و به خصوص با رواج ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، فشار بر دولت‌های غربی برای قانونگذاری در این حوزه افزایش یافته است. در حالی که طرفداران هوش مصنوعی از نقش این فناوری در تغییر جامعه، از جمله در زمینه‌های مرتبط با کار و مراقبت‌های بهداشتی استقبال کرده‌اند، منتقدان نسبت به پتانسیل آن برای تضعیف دموکراسی در کشورها هشدار داده‌اند. قرار است پس از تصویب طرح قانونگذاری هوش مصنوعی در پارلمان اروپا، مذاکرات برای نهایی ساختن این قانون تقریباً بلافاصله از همین امروز با حضور ۲۷ کشور عضو اتحادیه آغاز شود. مقامات اروپایی می‌گویند در تلاش هستند تا پایان سال جاری به توافقی برای تدوین قانون نهایی دست پیدا کنند. هرچند باید گفت حتی اگر این هدف بلندپروازانه محقق نیز شود، این قانون تا سال ۲۰۲۶ لازم الاجرا نخواهد شد و اتحادیه مجبور است برای یک پیمان موقت داوطلبانه با شرکت‌های فناوری فشار بیاورد. بروکسل و واشنگتن ماه گذشته توافق کرده بودند که یک چارچوب قانونی مشترک در مورد هوش مصنوعی برای توسعه استانداردها در میان کشورهای دموکراتیک منتشر کنند. قانونگذاران اروپایی از پیش‌نویسی که امروز در استراسبورگ مطرح می‌شود به عنوان قانونی «تاریخی» استقبال کرده‌اند. این در حالی است که شماری از منتقدان می‌گویند طرح‌های اتحادیه اروپا می‌تواند به جای تشویق به نوآوری در این عرصه آسیب برساند.
قانون هوش مصنوعی که امروز به تصویب خواهد رسید بر اساس سطوح خطر تنظیم شده است. به عنوان مثال هر چه خطر برای حقوق یا سلامت افراد بیشتر باشد، تعهدات سیستم‌ها بیشتر می‌شود. فهرست پرخطر پیشنهادی اتحادیه اروپا عمدتا شامل هوش مصنوعی در زیرساخت‌های حیاتی، آموزش، منابع انسانی، نظم عمومی و مدیریت مهاجرت است. پارلمان اروپا قبل از این طبقه‌بندی برای مسائل پرخطر، شرایط پیش‌نیاز دیگری را نیز اضافه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به احتمال آسیب رساندن به سلامت، ایمنی، حقوق یا محیط زیست اشاره کرد.  همچنین الزامات ویژه‌ای برای سیستم‌های هوش مصنوعی مولد (نظیر چت جی‌پی‌تی که قادر به تولید متن، تصاویر، کد، صدا و چندرسانه‌ای هستند) وجود خواهد داشت. این الزامات برای مثال شامل اطلاع‌رسانی به کاربران خواهد بود که این محتوا را نه یک انسان، بلکه ماشین تولید کرده است. در پیش‌نویس ۱۰۸ صفحه‌ای ارائه شده آمده است که شکستن قوانین مصوب می‌توند جریمه‌ای تا ۳۰ میلیون یورو یا برابر با ۶ درصد درآمد سالانه شرکت خاطی را در پی داشته باشد. این درصد در شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت، بالغ بر میلیاردها دلار می‌شود.

حمله موشکی سنگین روسیه به اوکراین

به‌گفته منابع اوکراینی، در حمله موشکی به یک ساختمان مسکونی در شهر «کریفیی ریه» اوکراین، دست‌کم سه نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند. صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن، سرهی لیساک، فرماندار منطقه دنیپرو تصویری از یک آپارتمان پنج طبقه‌ای را در شبکه تلگرام به اشتراک گذاشت که شیشه‌های آن شکسته بود و از آن دود بلند می‌شد. لیساک با اعلام این‌که چهار نفر نیز در یک منطقه دیگر زخمی شدند، گفت روسیه در حال انجام یک «حمله موشکی گسترده» به شهر مرکزی اوکراین است. الکساندر ویلکول، شهردار «کریفیی ریه» نیز گفت موشک‌های روسی چندین ساختمان غیرنظامی از جمله یک ساختمان پنج طبقه را در این شهر هدف قرار داده‌اند. ویلکول در شبکه تلگرام گفت: «مصدومانی هستند که وضعیت بسیار وخیمی دارند. احتمالاً افرادی زیر آوار مانده‌اند.»
در چندین منطقه دیگرِ اوکراین نیز هشدار هوایی شنیده شد. مقامات این مناطق گفتند که روس‌ها از جمله به سمت کی‌یف دوباره موشک‌های کروز شلیک کرده‌اند. با این حال، پدافند هوایی در آن‌جا موشک‌ها را سرنگون کرده‌ است. سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی این شهر در تلگرام گفت: «هنوز اطلاعاتی در مورد تلفات یا خسارات وارده در دست نیست.» از شهر خارکف (خارکیف) در شرق اوکراین نیز گزارش‌هایی از حملات پهپادی منتشر شده است.
در سوی دیگر، منابع روسی اعلام کردند که اوکراین بامداد سه‌شنبه ۲۳ خرداد / ۱۳ ژوئن روستاهای استان کورسک روسیه را گلوله‌باران کرد. رومن استاروویت فرماندار کورسک در شبکه تلگرام گفت چندین خانه آسیب دیده و دو خانه آتش گرفته‌اند. گاز و برق نیز قطع شده است. روستاهای تیورکینو و گلوشکوو که در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارند تحت تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند. اطلاعاتی در مورد قربانیان احتمالی در دست نیست. اوکراین در این‌باره اظهار نظری نکرده است.

ترامپ در دادگاه فدرال: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اتهامات را نپذیرفت

هواداران ترامپ در برابر دادگاه در میامی

روز سه‌شنبه ترامپ برای نخستین بار با حضور در دادگاهی در فلوریدا رسما در رابطه با جرایم فدرال تفهیم اتهام شد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا متهم است که اسنادی محرمانه از جمله اسرار دفاعی را به صورت غیر‌قانونی نگ هداشته و مانع اجرای عدالت شده‌است. آقای ترامپ که کت و شلوار تیره و کراواتی قرمز بر تن داشت در دادگاه نشست و به کیفرخواست خود گوش کرد. تاد بلانش، یکی از وکلای ترامپ از جانب ترامپ اعلام بی‌گناهی کرد و اتهامات را نپذیرفت. عصر سه شنبه و همزمان با برگزاری جلسه دادگاه ترامپ در شهر میامی واقع در ایالت فلوریدا جمعیتی دربرابر ساختمان دادگاه تجمع کرده بودند.
دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا ( چه سابق و یا در کاخ سفید) است که در تاریخ ۲۴۷ ساله کشوربا رای هیات‌عالی منصفه به دادگاه فدرال احضار می‌شود. ترامپ ماه آوریل نیز با رأی هیات عالی منصفه (گرند ژوری) در نیویورک در رابطه با پرونده دیگری و  اتهامات کیفری متهم شناخته شده شده بود. این پرونده  به ۳۴ اتهام از جمله پرداخت حق السکوت به یک ستاره فیلم‌های بزرگسالان (پورن) مربوط بود و ترامپ در دادگاه خود را بی‌گناه دانست. پرونده نیویورک هنوز در جریان است. اتهاماتی که روز سه‌شنبه و در دادگاه فلوریدا ترامپ با آن مواجه شد اتهامات فدرال هستند. در کیفرخواست اخیر که روز جمعه مهر و موم آن برداشته شد، ترامپ با ۳۷ مورد اتهامی مواجه است. ترامپ متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی شده را به بازدیدکنندگان مارآلاگو – اقامت‌گاه شخصی او در فلوریدا- نشان می‌داده و جعبه‌های اسناد محرمانه را به شکل بی‌حساب و کتابی در اقامتگاهش انبار کرده بود. او همچنین متهم است که به تیم تحقیق دروغ گفته و مانع تحقیقات فدرال شده است. تدابیر امنیتی شدیدی اطراف ساختمان دادگاه و خیابان‌های منتهی به دادگاه بر قرار بود. آقای ترامپ از هوادارانش خواسته بود تا در دفاع از او به خیابان بیایند و درپستی در شبکه اجتماعی «تروث» نوشته بود: «شما را سه‌شنبه در میامی می‌بینم.»
علاوه بر ده‌ها خبرنگاری که داخل صحن دادگاه شاهد اولین جلسه دادگاه ترامپ بودند، تعداد خبرنگاران در مقابل دادگاه قابل توجه بود، به ویژه آن‌که دوربین‌ها در داخل صحن دادگاه اجازه فیلمبرداری نداشتند. دلیل برگزاری دادگاه در میامی و ایالت فلوریدا این است که آقای ترامپ در این ایالت زندگی می‌کند. به جز دونالد ترامپ، در منازل جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ‌آمریکا و مایک پنس معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در زمان ترامپ  نیز اسناد محرمانه پیدا شده‌اند، اما این دو هنوز با اتهامی مواجه نشده‌اند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هر سه این افراد رقابت خواهد کرد. ترامپ، پنس و بایدن هر سه اعلام کرده‌اند که بدنبال نامزدی از سوی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا هستند.
بر اساس قوانین آمریکا، کارمندان دولت فدرال اجازه نگهداری اسناد محرمانه را ندارند و باید آن را به آرشیو ملی تحویل دهند. رئیس‌جمهوری سابق نیز از این قانون مستثنی نیست. اتهامات ترامپ در صورت اثبات و محکومیت به صورت بالقوه، ممکن است مجازات حبس را برای او به همراه داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو (فلوریدا) به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب هم برخی به او پشت کرده و یا از او فاصله می‌گیرند، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد. 

پوتین: اوکراین با موشک «هیمارس» سد کاخوفکا را تخریب کرد

رئیس جمهوری روسیه کشور اوکراین را متهم کرد که با موشک‌های هیمارس ساخت آمریکا «سد نوا کاخوفکا» را تخریب کرده است. به گزارش «رویترز»، ولادیمیر پوتین، سه‌شنبه، ۲۳ خرداد با اعلام این خبر، ضدحمله جاری اوکراین را در تمام زمینه‌ها ناموفق توصیف کرد. او ضمن پرداختن به اهداف عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین با اشاره به تدارک مسکو برای مقابله گسترده با حملات اخیر انجام شده در داخل خاک کشورش، گفت که ضد‌حملات روسیه تداوم یافته و توانسته به نیروهای اوکراینی ضربات سنگینی وارد کند. او که در یک نشست تلویزیونی با خبرنگاران جنگی و وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه سخن می‌گفت، افزود: «در حال حاضر نیازی به بسیج بیشتر مردان برای جنگ در اوکراین نیست، اما همه چیز به آنچه روسیه می‌خواهد در آنجا دست یابد بستگی دارد.» او خاطرنشان کرد که «اهداف روسیه در اوکراین ممکن است با این وضعیت تغییر کند اما ویژگی اساسی آنها تغییری نخواهد کرد.» پوتین درباره احتمال تجدید حملات‌ به کی‌یف سخن گفت و افزود که روسیه باید با عوامل دشمن بجنگد و دفاع خود را در برابر حملات در عمق خاک خود بهبود بخشد. پوتین همچنین مدعی شد که در جریان دفع ضدحمله اوکراین بیش از ۱۶۰ تانک منهدم شده است. او گفت که ماشین جنگی اوکراین ۲۵ تا ۳۰ درصد خودروهای تامین شده از غرب را از دست داد، در حالی که روسیه فقط ۵۴ تانک را در این نبردها از دست داده است.

پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار در انتخاب رییس جمهور ناکام ماند

پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار در انتخاب رییس جمهور این کشور ناکام ماند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، براساس نتایج رای گیری «سلیمان فرنجیه» نامزد ائتلاف حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها ۵۱ رای و «جهاد ازعور» نامزد جناح مخالفان ۵۹ رای آورد. هفت نماینده نیز نام «زیاد بارود» وزیر سابق لبنان، هفت نماینده نیز نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداختند و یک رای نیز سفید به صندوق انداخته شد و یک رای نیز باطل اعلام شد. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان سپس با اعلام اینکه تعداد نمایندگان پارلمان از حد نصاب افتاده است و امکان رای گیری دوباره به درخواست برخی نمایندگان وجود ندارد، جلسه را ترک کرد. درحالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است. تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد. پارلمان لبنان با وجود برگزاری دوازده جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=206320 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x