دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

کلمبیا در مسیر صلح؛ امضای «طولانی‌ترین آتش‌بس» میان دولت و چریک‌های شورشی

کلمبیا در مسیر صلح؛ امضای «طولانی‌ترین آتش‌بس» میان دولت و چریک‌های شورشی

دولت کلمبیا و چریک‌های «ارتش آزادیبخش ملی» (ELN)، آتش‌بس «ملی، دوجانبه و موقت» را امضا کردند که از سوم اوت (۱۲ مرداد) به مدت ۱۸۰ روز ادامه خواهد داشت و گامی «مهم» برای پیشبرد روند صلح در این کشور خواهد بود. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری افه، این توافق در مرحله نهایی سومین دور مذاکرات صلح میان دو طرف به امضا رسید که از دوم مه (۱۲ اردیبهشت) در هاوانا، پایتخت کوبا و با حضور گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا و الیِسِر اِرلینتو چامورو (Eliécer Herlinto Chamorro) با نام مستعار آنتونیو گارسیا فرمانده نخست ارتش آزادیبخش ملی (ای‌ال‌ان) برگزار شد. این طولانی‌ترین آتش‌بسی است که دولت کلمبیا و چریک‌های ارتش آزادیبخش ملی تا به امروز بر سر آن توافق کرده‌اند.
اسرائیل رامیرز (Israel Ramírez) مذاکره‌کننده ارشد ای‌ال‌ان با نام مستعار پابلو بلتران تاکید کرد این آتش‌بس، یک هدف بشردوستانه را دنبال می‌کند و آن، کاهش درگیری‌ها است تا فضای مطلوب‌تری برای مشارکت جامعه وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه دو طرف از سال ۲۰۱۲ در مذاکرات صلح شرکت داشته‌اند، تاکید کرد این آتش‌بس دوجانبه که برای مدت شش ماه توافق شده، طولانی‌ترین آتش‌بس از زمان تشکیل این گروه چریکی در سال ۱۹۶۳ است. اوتی پاتینیو (Otty Patiño) رئیس هیات دولتی کلمبیا این توافق را گامی مهم برای پیشبرد روند صلح عنوان کرد.
علاوه بر این، دو طرف توافق کردند که سازمان ملل متحد و کلیسای کاتولیک بر رعایت آتش‌بس توافق‌شده نظارت کنند. به این ترتیب هر دو ماه یک جلسه پیگیری برگزار خواهد شد. پس از توافق آتش‌بس حاصل‌شده، ونزوئلا میزبان دور بعدی مذاکرات از ۱۴ اوت تا چهارم سپتامبر (۲۳ مرداد تا ۱۳ شهریور) خواهد بود.
در ژانویه ۲۰۱۹، ایوان دوکه رئیس جمهوری وقت کلمبیا، پس از کشته شدن ۲۲ دانشجوی پلیس در حمله به آکادمی پلیس ملی در بوگوتا توسط نیروهای ارتش آزادیبخش ملی، مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد. این توافق، با توافقنامه صلح مهم سال ۲۰۱۶ بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC)، یکی دیگر از گروه‌های چریکی که از دهه ۱۹۶۰ در این کشور فعال بوده و در سال ۲۰۱۷ منحل شد، متفاوت است.

پوتین: ضد‌حمله اوکراین عملا آغاز و شکست خورد

در گرماگرم گمانه‌زنی‌ها پیرامون زمان آغاز ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسی که قرار بود بهار سال جاری انجام شود ولی به منظور جلوگیری از بروز زیان‌های جانی سنگین به تعویق افتاد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که این ضدحمله، ماه‌ها قبل آغاز شد ولی در تحقق اهدافش شکست خورد. به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، پوتین جمعه ۱۹ خرداد تاکید کرد که نیروهای کی‌یف در این ضدحمله نتوانستند «به اهداف خود» دست یابند. او همچنین در ویدیویی که خبرنگار تلویزیون دولتی روسیه در «تلگرام» پخش کرد، افزود: «کاملاً می‌توانیم تأیید کنیم که این حمله با شواهدی مبنی بر استفاده از ذخایر استراتژیک ،آغاز شد و نبردها ۵ روز است که تداوم دارد، اما نیروهای اوکراینی در هیچ یک از میدان‌های نبرد به اهداف خود نرسیده‌اند.» پوتین همچنین تاکید کرد که «تمامی تلاش‌های ضدحمله‌ای که تاکنون آغاز شده، شکست خورده است، اما رژیم کی‌یف هنوز هم از قابلیت‌های تهاجمی برخوردار است و پاسخ روسیه بر این جمع‌بندی مبتنی خواهد بود.» به گفته پوتین، زیان‌های اوکراین نسبت به روسیه، «۳ به یک» است.
همزمان هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، ضمن نفی تمامی گمانه‌زنی‌ها در مورد ضدحمله اوکراین گفت: «نقشه‌ها سکوت می‌طلبد و ضدحمله به آن شیوه که در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود، آغاز نخواهد شد.» مالیار پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» با این بیان که این ضدحمله، هنوز آغاز نشده اما به زودی انجام خواهد شد، توضیح داد که « اتفاقات آن‌طور که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود رخ نخواهند داد به این معنا که رسما اعلام شده باشد، حمله مثلا در ساعت ده امروز انجام خواهد شد.» مالیار در عین حال فاش ساخت که هفته گذشته، چندین حمله در سمت باخموت، مکان درگیری‌های خونین با نیروهای روسی «واگنر» آغاز شد.
مالیار همچنین تاکید کرد که فروپاشی سد «نوا کاخوفکا» در جنوب اوکراین، مانع از پیشبرد برنامه‌های نیروهای اوکراینی نمی‌شود و پیشروی گسترده در محور باخموت، رخنه نظامی جدیدی را امکان‌پذیر کرده است.

اتهامات فدرال؛ دونالد ترامپ اسرار اتمی را با خود برد و فایل‌ها را در حمام انبار کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ارتباط با جابجایی صدها سند محرمانه، از جمله فایل‌های مربوط به اسرار اتمی و طرح‌های نظامی آمریکا، با اتهامات فدرال روبرو شده است. ادعانامه‌ای شامل ۳۷ اتهام او را به نگهداری این اسناد از جمله در یک سالن رقص و یک حمام در ملک شخصی‌اش در فلوریدا و دروغ گفتن به محققان متهم می‌کند. ادعا می‌شود که او سپس سعی کرد مانع تحقیقات درباره جابجایی این اسناد شود. آقای ترامپ، که نامزد انتخابات ۲۰۲۴ است، هرگونه تخلفی را رد می‌کند. همچنین اتهاماتی علیه والت نائوتا، دستیار شخصی آقای ترامپ، تنظیم شده است. او که زمانی در کاخ سفید کار می‌کرد به انتقال این فایل‌ها برای پنهان کردن آنها از چشم اف‌بی‌آی متهم شده است. ادعا می‌شود که برخی اسناد روی صحنه‌ای در سالن رقص، جایی که رویدادها و گردهمایی‌ها برگزار می‌شد، و بعدا در یک حمام و دستشویی، یک دفتر و اتاق خواب آقای ترامپ انبار شده بود. به گفته دادستان‌ها در دو مورد در سال ۲۰۲۱، رئیس جمهور سابق اسناد محرمانه را به کسانی که مجوز امنیتی نداشتند از جمله یک نویسنده و دو خدمه‌اش نشان داد. گفته می‌شود که او در باشگاه گلف خود در بِدمینستر در نیوجرسی، که آن هم یک «محل غیرمجاز» توصیف شد، یک «طرح حمله» را برای دیگران نمایش داده و تشریح کرده بود؛ سندی که به دیگران گفته بود وزارت دفاع برای او آماده کرده است. دادستان‌ها می‌گویند که آقای ترامپ دوباره اسناد طبقه‌بندی شده را در اوت یا سپتامبر ۲۰۲۱ در باشگاه بِدمینستر به نمایش گذاشت. براساس این کیفرخواست رئیس جمهور سابق «یک نقشه محرمانه را به نماینده کمیته اقدام سیاسی خود که فاقد مجوز امنیتی بود نشان داد.»

ادامه تظاهرات گسترده در صربستان در اعتراض به تیراندازی‌های اخیر

ده‌ها هزار نفر در صربستان در تظاهراتی در بلگراد در اعتراض به دو تیراندازی بزرگ ماه پیش شرکت کردند. تظاهرکنندگان “صربستان علیه خشونت” از مقامات ارشد دولتی خواسته‌اند استعفا دهند. آنها مجسمه‌های مقوایی رئیس جمهور الکساندار ووچیچ و نخست وزیر، آنا برنابیچ را با لباس‌های زندان حمل می‌کردند. معترضان همچنین خواستار تعطیلی روزنامه‌ها و تلویزیون‌هایی هستند که به اعتقاد آنها خشونت را ترویج می‌کنند. هجده نفر از جمله ده کودک در در تیراندازی‌های اخیر کشته شدند.

کشته شدن ۱۶ نفر در حمله «الشباب» در سومالی

منابع خبری از کشته شدن ۶ غیرنظامی، ۳ نظامی و ۷ عنصر تروریست در حمله اخیر گروه تروریستی الشباب به یکی از هتل های موگادیشو پایتخت این کشور خبر دادند. پلیس سومالی اعلام کرد در حمله شب گذشته گروه تروریستی«الشباب» به این هتل، ۹ نفر کشته شدند که ۳ نفر از آن ها پلیس بودند. پلیس سومالی همچنین اعلام کرد که ۷ نفر از عناصر الشباب نیز به هلاکت رسیدند. این حمله به هتل “برل” مشرف به ساحل “لیدو” در شهر موگادیشو پایتخت سومالی رخ داده است. براساس این گزارش، دستگاه امنیت ملی سومالی موفق شد که حمله تروریستی را خنثی کند و شمار زیادی از افراد را از هتل نجات دهد. این حمله دو روز پس از آن رخ می‌دهد که گروه تروریستی الشباب چهارشنبه شب نیز با ۲ خودروی بمب گذاری شده به یک پادگان نظامی اتیوپی در دهستان «دولو» در استان غدو در ایالت جوبالاند حمله کرده بودند. گروه تروریستی الشباب هفته گذشته نیز با حمله به یک پایگاه نظامی محل استقرار نظامیان اوگاندایی، ۵۴ تن از آنان را کشت. نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی (اتمیس) که شامل حدود ۲۰ هزار سرباز، پلیس و غیرنظامی از کشورهای اوگاندا، بروندی، جیبوتی، اتیوپی و کنیا است، آوریل ۲۰۲۰ (فروردین/ اردیبهشت ۱۴۰۱) جانشین نیروهای سازمان ملل متحد شدند که از سال ۲۰۰۷ برای مبارزه با شورش گروه تروریستی الشباب در سومالی مستقر شدند.

https://akhbar-rooz.com/?p=205914 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x