جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

هشدار عفو بین‌الملل؛ خطر اعدام چند معترض زندانی در ایران

عفو بين الملل نسبت به خطر اعدام تعدادی از معترضان، از جمله سه نفر در اصفهان و شش نفر در خوزسنان هشدار داده است. مديرمسئول روزنامه ی «توسعه ی جنوب» در شهر ايذه با گلوله به قتل رسيد. اخراج معلمان از مدارس به دليل شرکت در اعتراضات ادامه دارد.

درگیری در دانشکدگان هنرهای زیبا بر سر حجاب

امروز ۲۳ اردیبهشت، توهین حراست به دانشجویان دانشکدگان هنرهای زیبا به بهانه پوشش منجر به درگیری بین حراست و دانشجویان شد. بنابر گزارشات واصله، در ادامه‌ی فشار و تهدید های حراست، دانشجویی که برای در امان بودن از حمله‌ی حراست به گوشی تلفن همراه این دانشجو به یکی از کلاس‌ها پناه برده بود توسط حراست تعقیب و در کلاس محبوس شده بود.
ممانعت حراست از ورود بقیه دانشجویان به کلاس و شکست ساز دانشجویان منجر به درگیری فیزیکی و آسیب فیزیکی به دانشجویان و سر دادن شعارهای اعتراضی شد. همچنین گفته می‌شود در طی این درگیری حراست دانشگاه گلوی یکی از دانشجویان را برای جلوگیری از ورود وی به ساختمان فشار داده و به این دانشجو آسیب رسانده است‌. از جمله شعارها: زن زندگی آزادی، دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد، بی‌شرف بی‌شرف، این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت!

ادامه ی اخراج دانشجویان از دانشگاه

اخراج دانشجویان به علت شرکت در اعتراضات مردمی از دانشگاه ها ادامه دارد.
فاطمه صدری‌فر (راست)، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم، با حکم شورای تجدید نظر انضباطی این دانشگاه به ۴ ترم محرومیت از تحصیل و تغییر محل تحصیل محکوم شد. وی پیش‌تر در شورای بدوی انضباطی به اخراج از دانشگاه به دلیل شرکت در اعتصابی یک‌روزه محکوم شده بود.
محمد دارکش (وسط)، دانشجوی ترم آخر دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، فعال صنفی معلمی و فعال دانشجویی در طی اعتراض به حکم بدوی در کمیته‌ی انضباطی دانشگاه مبنی بر دوترم تعلیق ایشان، پرونده‌ی این دانشجو را در روندی غیرقانونی جهت اخراج از دانشگاه به وزارت علوم ارجاع دادند. رساله‌ی دکتری محمد دارکش از آذرماه ۱۴۰۱ برای دفاع آماده است اما معاونت دانشگاه با بستن سامانه‌ی آموزشی این دانشجو پیش از تشکیل جلسه کمیته انضباطی و صدور حکم مانع برگزاری جلسه دفاع شد.
سپیده رشنو (چپ)، دانشجوی کارشناسی نقاشی دانشگاه الزهرا در صفحه‌ی اینستاگرام خود خبر از حکم تعلیق خود داد. این دانشجو در کمیته‌ی انضباطی دانشگاه به اتهام “عدم رعایت پوشش اسلامی” به دو نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شد. گفتی است این دانشجو از فروردین ماه ممنوع‌الورد به دانشگاه بوده است در نهایت حکم وی به صورت شفاهی به او ابلاغ شد.

هشدار عفو بین‌الملل؛ خطر اعدام چند معترض زندانی در ایران

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام تعدادی از معترضان در زندان‌های اصفهان و اهواز هشدار داد. این نهاد حقوق بشری از جمله به تائید حکم اعدام سه متهم پرونده “خانه اصفهان” واکنش نشان داده است.
عفو بین‌الملل شامگاه جمعه، ۲۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که خطر اجرای حکم اعدام، سه متهم پرونده محله “خانه اصفهان” را تهدید می‌کند.در این بیانیه تاکید شده، دادگاه مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی که آبان ماه سال پیش در جریان جنبش اعتراضی پس از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شدند به شدت ناعادلانه بوده است.
برخی رسانه‌های حکومتی ایران در روزهای اخیر اعلام کردند که فرجام‌خواهی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در دیوان عالی کشور رد و حکم اعدام آنها تائید شده است.
سازمان عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه در بیانیه دیگری از احتمال اجرای حکم اعدام شش شهروند عرب اهوازی ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو فوری این احکام شده است. این سازمان با اشاره به این که صدور حکم اعدام برای این شش نفر بر اساس اعتراف‌های اجباری تحت شکنجه صادر شده می‌گوید، با تائید احکام در دیوان عالی کشور این خطر وجود دارد که آنها هر لحظه اعدام شوند. عفو بین‌الملل متهمان اهوازی را علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس معرفی کرده و با استناد به منابع آگاه از شکنجه شدید آنها برای گرفتن اعتراف اجباری خبر می‌دهد.

محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم لردگانی، با حکم هیات تخلفات چهارمحال و بختیاری، از کار برکنار شد

در تداوم اذیت و آزار و فشارهای امنیتی بر معلمان و فعالان صنفی در ایران، محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم اهل شهرستان لردگان، به دلیل آنچه حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اعلام شده با حکم هیات رسیدگی به تخلفات اداری استان چهارمحال و بختیاری از کار برکنار شد. یک منبع آگاه به «هرانا» گفته است: «ابواسحاقی با اتهاماتی از جمله طرفداری و فعالیت به نفع گروه‌های معاند مواجه شده است. این در حالی است که اتهامات مطروحه علیه او در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.» به گفته این منبع آگاه، ملاقات با خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر و نشر مطالبی در شبکه های اجتماعی، از مصادیق اتهامات وارده علیه این شهروند است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به ویژه پس از قیام ژینا، نهادهای امنیتی در واکنش به اعتراضات، تعداد بسیاری از معلمان را بازداشت و احضار کرده و نیز شمار گسترده‌تری را تحت فشارهای امنیتی قرار داده و تهدید به اخراج کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه ی «توسعه جنوب» در ایذه کشته شد

اکبر لیموچی مدیر روزنامه توسعه جنوب در خوزستان در حمله افراد مسلح ناشناس در ایذه کشته شد. مرد مسلح سوار بر خودرو رنو ال ۹۰، به یک کافه در ایذه حمله کرد و با شلیک گلوله او را به قتل رساند. دادستان عمومی و انقلاب ایذه از آغاز تحقیقات در خصوص قتل وی مدیر مسئول روزنامه توسعه جنوب خبر داده است. به گفته ی دادستان عمومی و انقلاب ایذه ساعت ۱۹ روز جمعه (بیست و دوم اردیبهشت)، فردی ناشناس پس از پیاده شدن از خودرو و ورود به کافه‌ای در شهر ایذه، به سمت اکبر لیموچی مدیر مسئول روزنامه توسعه جنوب شلیک کرد که منجر به قتل وی شد. اطلاعات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است.

پنجمین روز تجمع اعتراضی کارگران رسمی نیشکر هفت تپه

امروز شنبه تجمع اعتراضی کارگران رسمی شرکت، مقابل دفتر مدیریت در خصوص عدم انجام اصولی همسان سازی برگزار گردید. کارگران تاکید داشتند تا حصول نتیجه به اعتراض ادامه دهند . با وساطت رییس حراست و قول پیگیری درخواست از کارگران برای فرصت چند روزه جهت پیگری خواسته های تا چند روزپیش رو تجمع موقتا لغو شد. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن حمایت از خواست ومطالبات به حق کارگران، خواستار رسیدگی هرچه سریعتر و پیگیری مطالبات کارگران شده است.

زینب زمان بدون حجاب اجباری در مراسم خاکسپاری پدرش: صدایش خواهم بود

زینب زمان، دختر حسین زمان هنرمندی که بر اثر سرطان درگذشت در مراسم خاکسپاری پدرش گفت: «سال‌ها تصویرش، صدایش، هنرش و حتی معلمی‌ کردنش را ممنوع کردند چراکه همواره در کنار مردمش و برای آزادی مردمش ایستاد.» او به اعتراض‌های سال گذشته در ایران اشاره کرد و گفت: «در چند ماه اخیر، تنش رنج مردم را تاب نیاورد و یک هفته‌ای که من را در انفرادی و دور از بالینش نگه داشتند، پاهایش قدرت ایستادن را از دست داد.» زینب زمان، در تاریخ ۱۹ فروردین از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود. او در تاریخ ۲۶ فروردین با قرار وثیقه آزاد شد. زینب زمان از جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد. وی در مراسم خاکسپاری پدرش افزود: «شک ندارم از غم مردمش بیماری به این سرعت بر او چیره شد. ظلمی که سال‌ها به پدرم شد را فراموش نخواهم کرد.» وی در پایان تاکید کرد: « از این پس من، زینب زمان، دختر حسین زمان با قلبی پاره پاره صدای پدرم خواهم بود. که صدای مردم بود. به امید ایرانی آزاد و تهی از ظلم.»

ورشکستگی ۲۵۵ رستوران، آشپزخانه و چلوکبابی در مشهد طی سال گذشته به دلیل «گرانی‌ها» و «کاهش قدرت خرید مردم»

حسن امیریان رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد گفت: از مجموع ۱۲۰۰ واحد صنفی به دلیل گرانی، نبود نرخ‌نامه و کاهش قدرت خرید مردم ۲۵۵ واحد صنفی در سال ۱۴۰۱ جمع‌آوری کرده‌اند. اجاره‌بهای واحد‌های صنفی حوزه ما ۴۰ درصد افزایش داشته است، در حالیکه فروش ما کاهش هم داشته است. مشتریان وقتی به سالن غذاخوری می‌آیند، برای ۵ نفر ۳ پرس غذا سفارش می‌دهند. ما طرفداری گرانی نیستیم. دولت به ما گوشت و مرغ ارزان بدهد ما هم غذای ارزان به مشتری می‌دهیم.

اخراج دسته جمعی کارگران آذرلنز تبریز

کارگران آذرلنز تبریز پس از اعتراض به عدم پرداخت ۲۰ سال حق سختی کار توسط مالک کارخانه اخراج شدند. کارفرما برای شانه خالی کردن از پرداخت مطالبات کارگران، کارخانه را فروخته و اکنون ۸۰ کارگر اخراج یا بیکار شده‌اند‌.

«تجسس» مسئولان دانشگاه امیرکبیر در توئیتر دانشجویان و «پرونده‌سازی» بر اساس محتوای توئیت‌ها

خبرنامه امیرکبیر از «چک‌شدن توئیت‌های دانشجویان، احضارشان به حراست و پس از آن تشکیل پرونده در کمیته انضباطی و دریافت احکامی مثل منع موقت تحصیل یک ترم یا دو ترم به صورت تعلیقی» خبر داد. بر اساس این گزارش، مسئولان حراست و کمیته انضباطی این دانشگاهه، «با استناد به ماده ۳۲ شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان که در زمینه جرایم رایانه‌ای است و هم‌چنین تبصره ۶ این ماده که شبکه‌های اجتماعی را حریم عمومی تلقی کرده»، به خود حق تجسس در توئیت‌ها را می‌دهند. این خبرنامه نوشته که «مزدوران» دانشگاه، بر اساس این توئیت‌ها برای دانشجویان پرونده‌سازی و صدور حکم می‌کنند.

تولد چهل سالگی مصطفی کریم بیگی بر مزار او

مریم، خواهر مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان اعتراض‌های ۸۸، در حساب توییتر خود تصویر جمعی از فعالان مدنی و زندانیان سیاسی سابق و خانواده‌های دادخواه را که بر مزار برادرش حاضر شده‌اند، منتشر کرد و نوشت: «برای تولد چهل سالگی‌ات.»
مصطفی کریم بیگی در اعتراضات عاشورای سال ۸۸، در حوالی خیابان نوفل لوشاتو تهران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=203088 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برانگو
برانگو
1 سال قبل

با این عمل جمهوری اسلامی شعارش از حراست را تعریف کرده حالا کلمه را در شعارهای رایج دیگر هم تعمیم دهید مثلا نوامیس ملت، آزادی، حرمت زنان، حرمت انسان و ….
شاید لازم است کلمه جدیدی که با اعمال رژیم همخوانی دارد ثبت کنیم، مثلا کلمه هراست!

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x