یادداشت سیاسی سیاسی دیدگاه ادبیات زنان جهان بخش خبر گفتگو آرشیو  
  اجتماعی اقتصادی مساله ملی یادبود کارگری گزارش حقوق بشر ورزش گوناگون  
   

عیار اصالت در نگاه مدافعین کتاب "حماسه سیاهکل"؟

نظرات دیگران
اگر یکی از مطالبی که در این صفحه درج شده به نظر شما نوعی سوءاستفاده (تبلیغاتی یا هر نوع دیگر) از سیستم نظردهی سایت می‌باشد یا آن را توهینی آشکار به یک فرد، گروه، سازمان یا ... می‌دانید لطفا این مسئله را از طریق ایمیل abuse@akhbar-rooz.com و با ذکر شماره‌ای که در زیر مطلب (قبل از تاریخ انتشار) درج شده به ما اطلاع دهید. از همکاری شما متشکریم.
  
    از : اصغر جیلو

عنوان : پاسخ به پرسش شما
ممنون از پرسشتان. من عضو سازمان اکثریت نیستم و لی زمانی هم که بودم چیزی در مورد این جزوه نشنیده و ندیده بودم. قبل از انقلاب نیز نام و نشانی و اثری از چنین نوشته ای در خاطره کسی از فعالین واعضای آن دوره سازمان نبوده است. انتظار اثبات اصالت و سندیت مدعیات و گزارشات این اثر توقعی طبیعی، منصفانه و مشروع از سوی منتقدین این اثر است و در خواست فرخ از منتقدین که آنها اول اثبات کنند ردپای حمید اشرف در این اثر وجود ندارد، توقعی نا موجه است. منتقدین این کتاب چه در مصاحبه های رایویی و چه در نوشته های خود سلسله ای طولانی از سوالات ، توضیحات و تناقضات مهم را در متن این اثرمطرح کرده اند که اغلب آنها بر مخدوش و نا اصل بودن این نوشته توسط خود حمید اشرف و یا هم در صورت نظارت وی در تهیه آن دلالت داشته اند. حال این برعهد مدافعین این اثر است که پاسخگوی سوالات مطروحه از سوی منتقدین این اثر باشند.
۷٨۶۵۶ - تاریخ انتشار : ٣ فروردين ۱٣۹۶       

    از : رضا کیانی

عنوان : یک سوال
آقای جیلو شما که عضو فداییان اکثریت هستید آیا می توانید شهادت بدهید ، این کتاب را آقای نگهدار در اختیار شما ویا دیگر یاران شما قبل از انتشارش قرار داده است.
۷٨۶۴۹ - تاریخ انتشار : ۲ فروردين ۱٣۹۶       

    از : اژدر بهنام

عنوان : خواندن سرود فدایی پیش از پیدایش آن ممکن نیست!
آقای شریفی عزیز،
من در جایی از تجربیات سه ساله ندیده‌ام که زنده یاد حمید اشرف اسامی کسانی را که دستگیر نشده‌اند، و یا در مورد دستگیر شدگان، اطلاعاتی را که به دست ساواک نیفتاده بود، نوشته باشد. اگر شما جایی سراغ دارید، لطفا مرا راهنمایی کنید.
بله، سرود فدایی را از جمله زنده یاد حمید اشرف هم خوانده است. ولی مساله این نیست. موضوع مورد مناقشه این است که این سرود در سال ۵۱ بوجود آمده است و کسی نمی‌توانسته است، آنچنانکه در کتاب نوشته شده است، آن را در سال ۴۹، یعنی پیش از پیدایش آن خوانده باشد.
۷٨۶٣۲ - تاریخ انتشار : ۱ فروردين ۱٣۹۶       

    از : احمد شریفی

عنوان : رفیق قاسم
اقای بهنام عزیز
در کتاب تجربیات سه ساله حمید در مورد اسامی همین سیاست را بکار برده است.
اسم واقعی دوستان زندانی وشهید ونقش انها را به کار برده است، اما خود را همواره با نام قاسم ذکر کرده است.
در ضمن یادتان باشد حمید سرود فدایی را خود خوانده است و نوار ان موجود است.
۷٨۶۲۵ - تاریخ انتشار : ۱ فروردين ۱٣۹۶       

    از : اژدر بهنام

عنوان : برخی از ناروشنی‌های کتاب برای من!
همانگونه که پیش از این در جایی دیگر نوشته‌ام، به نظر من هم موضوع مقدمی که لازم است مشخص شود این است که آیا کتاب نوشته زنده یاد حمید اشرف است یا نه.
در این کتاب تقریبا همه اشخاص با نام اصلی مشخص شده‌اند، کشته شدگان در درگیریها، اعدامی‌ها، زندانی‌ها. ولی تنها جایی که نام "راوی" آمده، نام مستعار "قاسم" است در حالی که راوی می‌گوید که هویت او برای ساواک مشخص شده بود.
می‌دانیم که در سال ۱۳۵۴ نام حمید اشرف نه تنها برای ساواک مشخص شده بود بلکه در سرتاسر ایران، حداقل در میان روشنفکران و فعالان سیاسی بر سر زبانها بود. حالا اگر راوی حمید اشرف است، چرا نام اصلی خود را در این کتاب نمی‌آورد، در حالی که در آن تاریخ مساله‌ای امنیتی نبوده است.
علاوه بر اطلاعات نادرستی که درباره اشخاص و وقایع در کتاب وجود دارد و در نوشته‌های منتقدین آمده‌اند، راوی، در روایت خود از سال ۱۳۴۹شعر "ایران وطن من! از خلیج خونینت..." را آورده است. شاعر و زمان سرودن این شعر بر من معلوم نیست و امیدوارم کسانی که اطلاع دارند، آن را مشخص کنند. آیا این شعر در آن زمان سروده شده بود؟ ولی همانجا از خواندن سرود فدایی توسط چریکها در سال ۱۳۴۹ سخن به میان آمده است.
تا آنجا که من اطلاع دارم، شعر سرود فدایی را سعید یوسف در تابستان ۱۳۵۰ در زندان سروده و در همان زمان به صورت سرود خوانده شده و در پائیز همان سال شکل نهایی به خود گرفته است. حالا چگونه ممکن است که حمید اشرف که مسلما از این موضوع مطلع بوده است، زمان آن را به عقب می‌برد و به سال ۱۳۴۹ می‌رساند؟ مگر اینکه بگوییم در آن زمان سرود فدایی دیگری هم وجود داشته است.
در همینجا لازم است به نام "فدایی" هم اشاره شود. آیا در سال ۱۳۴۹ "سازمان چریکهای فدایی خلق" وجود داشت؟ آیا نام فدایی را برای آن برگزیده بودند؟
فرخ نگهدار در مقاله خود اظهار می‌دارد که "این نسخه درونی بوده است".
بسیار خوب! حمید اشرف عضو سازمان چریکهای فدایی خلق بود. اگر این نسخه درونی بوده است، چرا تا به حال هیچ یک از چریکها اعلام نکرده اند که آن را دیده و یا اطلاعی از آن داشته‌اند در حالیکه اعضای گروه مصطفی شعائیان از آن اطلاع داشته‌اند؟
اینها نیز مسائلی هستند که برای من روشن نیستند.
۷٨۶۰۵ - تاریخ انتشار : ٣۰ اسفند ۱٣۹۵       

    از : البرز

عنوان : شما که به قصدِ درست کردن ابرو وارد عرصه ی این بحث شده ای، مشغولِ معیوب نشان دادنِ چشم می شوی
هموطن گرامی آقای اصغر جیلو، ضمن سپاس از توجه شما به معضل موجود در بحثِ جاری، و ارائه ی نکاتی موثر در جهت گشودن روزنه ای به سوی روشنایی در این گره، متعجم از اینکه، چرا هنگام معرفی مجموعه یِ تلاشهایِ طیفهای مختلف فدایی، که امروزه عموماً با نام جنبش فدایی از ایشان یاد می شود، در جملاتِ پایانی مطلبت می نویسی؛ «... و در طی حدود ۴۰ سال گذشته اکثریت نزدیک به اتفاق فعالین جنبش چریکی...»

به عبارتی دیگر، شما اکثریتِ قریب به اتفاق فدائیان را، که سالهاست از فعالیتهایِ "چریکی" فاصله گرفته اند، با نام "اکثریت نزدیک به اتفاق فعالین جنبش چریکی" موردِ خطاب قرار می دهی.
یا به بیانی دیگر، شما که به قصدِ درست کردن ابرو وارد عرصه ی این بحث شده ای، مشغولِ معیوب نشان دادنِ چشم می شوی.

لذا می پندارم، صرفنظر از اینکه شما چه اندیشه ای نسبت به تفکراتِ گذشته ی خود پیدا کرده، و یا داری، نباید شما را در موضعی قرار دهد، که در خطابِ به دوستان و رفقایِ دیروز خود راهِ ناروا رفته، و همه ی فعالیتهایِ چهل سال گذشته ی جنبش فدایی را در دیگِ "جنبش چریکی" بجوشانی.
۷٨۵٨۷ - تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱٣۹۵       

  

 
چاپ کن

نظرات (۶)

نظر شما

اصل مطلب

   
بازگشت به صفحه نخست