یادداشت سیاسی سیاسی دیدگاه ادبیات زنان جهان بخش خبر گفتگو آرشیو  
  اجتماعی اقتصادی مساله ملی تاریخ کارگری گزارش حقوق بشر ورزش گوناگون پاورقی  
   

بسیار باغ های کیهانی
نقد شعر "یدالله رویایی" از کتاب "لبریخته ها"


آذر کیانی


• اساس شناخت انسان از عالم، درک چگونگی پیوند "هستی و حقیقت" است. از دیرباز پل ارتباطی میان این دو "هستی و حقیقت" کانون ادراکی بسیاری از مشتاقان، بخصوص عرفا بوده و هست. ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
سه‌شنبه  ۶ آذر ۱٣۹۷ -  ۲۷ نوامبر ۲۰۱٨


 اساس شناخت انسان از عالم ، درک چگونگی پیوند " هستی و حقیقت " است.
از دیرباز پل ارتباطی میان این دو " هستی و حقیقت " کانون ادراکی بسیاری از مشتاقان ، بخصوص عرفا بوده و هست.
در جهان هنر ، مهمترین ابزار بررسی این گستره ی رمزآلود ، نشانه شناسی و نحوه ی دلالت آن برساختار اندیشه های هنری ست که در شعر شاعر " یدالله رویایی " به آن می پردازم.

بسیار باغ های کیهانی
در سن سقف رسیدند و
سقف ماند.

دراین سطرها ، حاصل رویارویی جهان ابژه و آگاهی سوبژه ، تصویریست که در زندگی روزمره ی ما آشنا نیست اما واژه های آشنای " باغ " و " سقف " علیرغم تصویری که از خود در ذهن مخاطب بجای می گذارند ، در همنشینی با واژه های " کیهانی " و " سن " نماینده ی معناهای پنهانی و ضمنی ست.
دراین سطرها ، مسیری که ابژه و سوبژه در تقابل با یکدیگر تعیین می کنند ، بدون شک خواستِ یقینِ به فرجام رسیده ی شاعر" یدالله رویایی " ست که در هزارتوی حالات عرفانی ، پیش روی مخاطب قرار می گیرد.
پیام قاعده مند / بسیار باغ های کیهانی/ درسن سقف رسیدند و/ سقف ماند./ ... راوی ادراکی ست دست نیافتنی که کانون ادراک آن از تفکر و بینش شاعر در شبکه ی شعور کیهانی برای او حاصل شده است.
منظر نگاه شاعر ، نظم کیهانی ست . باغ های به سقف رسیده که احتمالا به حضور انسان های روشن بین و با بینش و تفکر عرفانی اشاره دارد که سرور و وجد را درونی خود کرده اند و برای شاعر" باغ های کیهانی به سقف رسیده "، جان های به مقصود رسیده را تداعی میکند و /سقف ماند./ هم می تواند اشاره به جان شاعر باشد که آگاهی کیهانی را درخود نظاره می کند.


و سقف که طاعتی معلق
از سقف های دیگر می کرد
آنقدر ساقه های عجب می ریخت
که چشم های من از گل
سر می رفت .

تمامی متن این حرکت عظیم درونی چنان به باور شاعر نزدیک است که در همجواری با سقف های دیگر به وحدت رسیده است و با توجه به عناصر خیال و تصاویر ذهنی ، باغ و رشد ساقه ها و گل ها چشم او را پرکرده است چرا که بارور از سقف شعور کیهانی و وجد و سرور حاصل از آن است .

حالا که دودهای آفاق
در سن ساقه های دشوار
از سقف ، رسم آینه کردند

بیان ناپذیریِ روح و جوهره ی سلوک عرفانی ، متن شعر شاعر را در تصاویر انتزاعی و سوررئال جای می دهد. محور شعر شاعر در این سطرها / دودهای آفاق/ در سن ساقه های دشوار/ از سقف رسم آینه کردند/ ... روایتی پنهان است از جان هایی که به سبب رسم آینه کردن از سقف جان شاعر ، در سلوک عارفانه و تحمل رنج راه ، در منظر شاعر دیده می شوند و او را به تامل در احوالات خود قرار داده اند.

با دودهام خشک نمی مانَد چشم
با چشم هام خشک نمی مانَد دیگر سقف

اندوه و سختی راه و طی طریق عرفانی ، حرکت و شاید رسیدنِ رهروان " ساقه های دشوار" چشم شاعر" یدالله رویایی " را اشکباران و سقف جان شاعر را برای همیشه بارانی کرده است.

۶/ آذرماه نود وهفت


اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:

Facebook
    Delicious delicious     Twitter twitter     دنباله donbaleh     Google google     Yahoo yahoo     بالاترین balatarin


چاپ کن

نظرات (۰)

نظر شما

اصل مطلب

بازگشت به صفحه نخست